Günümüzde
fosil yakıt kullanımının çevresel zararları hakkındaki bilincin artması ve bu
yakıtların rezervlerindeki azalmadan dolayı temiz ulaşım konusu ilgi
çekmektedir. Elektrikli Araçlar (EA) bu alandaki önemli alternatiflerdendir.
Diğer batarya türlerine kıyasla kendiliğinden boşalma oranlarının düşük olması
ve yüksek enerji yoğunluğuna, yüksek güç yoğunluğuna ve yüksek açık devre
gerilimlerine sahip olmaları nedeniyle lityum tabanlı bataryalar EA
uygulamalarında yoğunlukla tercih edilir. Bataryaların performansı zaman ve
kullanım ile azalır. Bu nedenle EA uygulamalarında bataryanın sağlık ve ömür
bilgisi önemlidir. Bu çalışmada batarya sağlığı Göreceli Kapasite (GK) cinsinden
ifade edilmiş ve basit bir GK tahmin metodu önerilmiştir. GK bataryanın güncel
ve nominal kapasite değerlerinin karşılaştırılmasıdır. Önerilen metotta GK
bataryanın Referans Çevrim Sayısı (RÇS) kullanılarak elde edilmektedir. Bu
amaçla bataryanın terminal geriliminin belirli sinyaller altında değişimine
bağlı olarak bir RÇS modeli geliştirilmiştir. Daha önceki çalışmalarda
önerilmiş bir batarya modeli yaşlanma etkilerini de içerecek şekilde
geliştirilmiş, bataryanın farklı RÇS’deki davranışının benzetimi yapılmıştır.
Farklı RÇS’deki bataryaların aynı test sinyaline verdikleri tepkiler terminal
gerilimindeki değişimler üzerinden incelenmiştir. Bu değişimler sayısal
büyüklüklere dönüştürülerek RÇS modeli oluşturulmuş, RÇS-GK ilişkisinden
faydalanılarak GK elde edilmiştir. Metodun geçerliliği deneysel olarak da teyit
edilmiştir.
Lityum-İyon batarya Elektrikli araçlar Batarya sağlık durumu Göreceli kapasite Referans çevrim sayısı
Depending
on the consciousness about environmental harms of fossil fuel usage and
depletion in their reserves, the interest on clean transportation is rising
today. Electric vehicles (EV) are important alternatives on clean
transportation. In EV applications, lithium based batteries are commonly
preferred due to their relatively high energy and power densities, higher open
circuit voltages and lower self-discharge rates, when compared to other
secondary battery types. Performance of a battery decreases with age. Therefore
battery health and life information is important for reliable operation in EV
applications. In this study battery health is represented in terms of relative
capacity (RC) which is the comparison between actual and nominal capacity
values of a battery and a simple RC estimation method is proposed. In the
method, RC is estimated by using relative cycle number by using reference cycle
number (RCN). For this purpose a RCN model, which is based on the change of
terminal voltage under a significant load signal, is developed. A battery
model, which was proposed in an earlier study is improved in order to reflect
aging effects. Behaviors of batteries in different reference cycles are
simulated. Different responses of batteries to the same load signal, by means
of differences in terminal voltages are investigated. These differences are
transformed to numerical quantities to develop RCN model and thereafter RC is
estimated by using the relationship between RCN and RC. The method is validated
with experiments.
Lithium-Ion batteries Electric vehicles Battery state of health Relative capacity Reference cycle number
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 5 |