Ulaştırma
alanındaki en önemli problemlerden biri bilindiği gibi trafik sıkışıklığıdır.
Trafik sıkışıklığının olumsuz etkilerini en aza indirebilmek için uygulanan
geleneksel yöntemlerden biride tek yön uygulamalarıdır. Kentiçi yol ağlarındaki
iki yönlü yolların bazılarının tek yöne çevrilmesi uygulaması bilindiği gibi
sistem performansını artırmaya yönelik diğer uygulamalardan daha az
maliyetlidir. Bu nedenle tek yön uygulamalarının ağ performansı üzerindeki
olası etkilerinin değerlendirilmesi gerekmektedir. Çalışmada bu amaçla yol
ağlarındaki tek yönlü yolların optimum konfigürasyonun belirlenmesi amacıyla
iki seviyeli sezgisel bir çözüm algoritması geliştirilmiştir. Üst seviyede
talep ağırlıklı en kısa rota seyahat sürelerinin toplamının en küçüklenmesi
amaçlanmıştır. Alt seviyede ise kullanıcı dengesi bağ akımları belirlenmiştir.
Üst seviyede oluşturulan ağ yapısına bağlı olarak belirlenen bağ seyahat
süreleri dikkate alınarak trafik atama problemi VISUM yazılımı ile çözülmüş ve
Başlangıç-Varış (B-V) çiftleri arasındaki en kısa rota seyahat süreleri elde
edilmiştir. Tek yönlü yolların daha cazip hale getirmek amacıyla α parametresi
kullanılmıştır. Bu amaçla ulaşım ağı içinde tek yöne çevrilen bağların uzunluğu
α parametresi ile çarpılarak azaltılmış bir başka deyişle bağ üzerindeki hız
artırılmıştır. Geliştirilen iki seviyeli sezgisel çözüm algoritması Sioux-Falls
ulaşım ağına uygulanmıştır. Bazı bağların tek yön olması durumundaki sonuçlar
ağdaki tüm bağların çift yönlü hizmet vermesi durumuna göre geliştirilen amaç
fonksiyonu değerlendirilerek karşılaştırılmıştır. Ayrıca α parametresine karşı
geliştirilen algoritmanın duyarlılığını test etmek amacıyla duyarlılık analizi
yapılmıştır. Sonuçlar geliştirilen algoritmanın kentiçi ulaşım ağlarında
yapılması planlanan tek yön uygulamalarında kullanılabileceğini göstermektedir.
Traffic
congestion is one of the major problems in transportation field. To reduce
unfavorable impact of that problem, one of the conventional applications is to
find optimal or near-optimal configuration of one-way streets on road networks.
When some of two-way streets in the network are converted to one-way, which may
be cheaper than other possible improvements, the performance of the road system
may increase. Thus, this arrangement should be evaluated in order to determine
its possible effects. For this purpose, a bilevel heuristic solution algorithm
is proposed to find optimal configuration of one-way streets on road networks
in this study. The upper level deals with finding optimal configuration of
one-way streets by minimizing the total flow (demand) weighted shortest path
travel costs (distance) while user equilibrium link flows are determined in the
lower level. Shortest path travel costs between OD pairs are obtained after
executing traffic assignment module of VISUM software by considering link travel
times according to created network configuration in the upper level. To make
more attractive one-way streets, we have used the parameter of α which is
multiplied with the length of one-way streets to increase its speed. The
bilevel heuristic solution algorithm is combined with VISUM and applied to
Sioux-Falls city network. The results of near-optimal arrangement of one-way
streets are compared with those of base case in terms of objective function
considered. Additionally, sensitivity analysis was performed to investigate how
the algorithm reacts to the variation of the parameter of α. Results showed
that developed algorithm may be considered for finding optimal configuration of
one–way streets on urban road networks.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 6 |