Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üst geçit bölgelerinde kural dışı geçiş yapan yaya davranışlarının irdelenmesi ve yürüyen merdivenin üst geçit kullanım oranına etkisi

Yıl 2018, Cilt: 24 Sayı: 6, 1100 - 1106, 18.12.2018

Öz



Trafik bir bütün olarak değerlendirildiğinde
yayaların önemli bir etmen olduğu açıktır. Geçmişte yaya davranışları çok az
çalışmada incelenmiş olsa da son dönemde farklı ülkelerde yürütülen çalışmalar
sayesinde yayalarla ilgili detaylı bilgi toplanılmaya başlanmıştır. Çalışmalar
genellikle ışıklı yaya geçitlerinde yürütülmüş olup üst geçit bölgelerini
kapsayan çalışmalar sınırlı sayıdadır. Çalışma kapsamında yürüyen merdivenin
üst geçit kullanımına etkisini belirlemek adına İzmir’de benzer yol
geometrisine sahip iki adet üst geçit bölgesi belirlenmiştir. İki üst geçit
bölgesinde de yayanın yol seviyesinde geçişini engelleyecek fiziksel engel
bulunmamaktadır. Ayrıca aynı üst geçit bölgesinde yayalara kısa bir anket
uygulanarak, kullanmış oldukları yaya üst geçidine ait güvenlik algılarının
ortaya çıkarılması ve yaptıkları geçiş hakkındaki bireysel değerlendirmelerinin
öğrenilmesi amaçlanmıştır. Üst geçit kullanan yayaların geçiş süreleri ile
kural dışı geçiş yapan yayaların geçiş süreleri belirlenerek üst geçit
tutarlılık oranı belirlenmiştir. Yürüyen merdiven bulunan ve bulunmayan üst
geçit bölgeleri için tutarlılık oranı bağıntısının geçerliliği
değerlendirilmiştir. Bağıntının sadece zaman parametresini dikkate alması nedeniyle
farklı özellikteki üst geçitler için gözden geçirilmesi önerilmiştir. Toplanan
veriler değerlendirildiğinde yürüyen merdiven bulunmayan üst geçit bölgesinde
ortalama karşıdan karşıya geçme hızı 1.72 m/s, yürüyen merdiven olan üst geçit
bölgesinde ise 1.63 m/s olarak bulunmuştur.

Kaynakça

  • Moore R, Older S. “Pedestrians and motor vehicles are compatible in today's world”. Traffic Engineering, 35(12), 1965.
  • Sisiopiku V, Akin D. “Pedestrian behaviors at and perceptions towards various pedestrian facilities: an examination based on observation and survey data”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 6(4), 249-274, 2003.
  • Munuz-Raskin R, Sarasti A. “Footbridges or “Foolbridges”? Analysis of Efficacy of Three Pedestrian Bridges as a Tool for Road Safety in Panama City”. Transportation Research Board 87th Annual Meeting, No. 08-1917, 2008.
  • Räsänen M, Lajunen T, Alticafarbay F, Aydin C. “Pedestrian self-reports of factors influencing the use of pedestrian bridges”. Accident Analysis and Prevention, 39(5), 969-973, 2007.
  • Wu Y, Lu J, Chen H, Wu L. “Identification of contributing factors to pedestrian overpass selection”. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 1(6), 415-423, 2014.
  • Rankavat S, Tiwari G. “Pedestrians perceptions for utilization of pedestrian Facilities-Delhi, India”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 42(3), 495-499, 2016.
  • Oviedo-Trespalacios O, Scott-Parker B. “Footbridge usage in high-traffic flow highways: the intersection of safety and security in pedestrian decision-making”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 49, 177-187, 2017.
  • Sinclair M, Zuidgeest M. “Investigations into Pedestrian Crossing Choices on cape town freeways”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 42(3), 479-494, 2016.
  • Yolların Kapasitesi Elkitabı (Highway Capacity Manual). Transportation Research Board National Research Council, Washington, DC, 2010.
  • Türk Standartları Enstitüsü. “Şehir İçi Yollar-Yaya Yolu ve Yaya Bölgeleri Tasarım Kuralları”. https://intweb.tse.org.tr/standard/standard/standardara.aspx (06.09.2017).
  • Lee J, Lam W. “Simulating pedestrian movements at signalized crosswalks in Hong Kong”. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 42(10), 1314-1325, 2008.
  • Tarawneh M. “Evaluation of pedestrian speed in jordan with investigation of some contributing factors”. Journal of Safety Research, 32(2), 229-236, 2001.
  • Zhuang X, Wu C. “The safety margin and perceived safety of pedestrians at unmarked roadway”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 15(2), 119-131, 2012.
  • Montufar J, Arango J, Porter M, Nakagawa S. “The normal walking speed of pedestrians and how fast they walk when crossing the street”. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. Washington, DC, 2007.
  • Bennett S, Felton A, Akçelik R. “Pedestrian movement characteristics at signalized intersections”. 23rd Conference of Australian Institutes of Transport Research (CAITR 2001), Melbourne-Australia, 10-12 December 2001.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi. “Haber Arşivi”. http://www.izmir.bel.tr/HaberDetay/9471/tr 10.08.2017).
  • Demiroz YI, Onelcin P, Alver Y. “Illegal road crossing behavior of pedestrians at overpass locations: Factors affecting gap acceptance, crossing times and overpass use”. Accident Analysis and Prevention, 80, 220-228, 2015.

Investigation of illegal road users’ behavior at overpass locations and the effect of an escalator on the overpass usage ratio

Yıl 2018, Cilt: 24 Sayı: 6, 1100 - 1106, 18.12.2018

Öz



When traffic is evaluated it is clear that pedestrians are an
important factor. Despite the fact that pedestrian behavior has not been
included in the researches in previous years, recently detailed information
about pedestrians has started to be collected. The researches are usually
carried out on signalized pedestrian crossings, and studies covering the
overpass areas are limited. In order
to determine the effect of the escalator presence, two overpass locations are
selected in Izmir where road geometry is similar. In addition, a short questionnaire was conducted to the pedestrians
to reveal their perceptions towards overpass safety and find out their
self-evaluations about their crossing type. Usage ratio was computed comparing
the crossing time of the pedestrians who crossed at street level and who
crossed using the overpass. The validity of the usage ratio formula for
overpasses with and without escalators was assessed. It is recommended to
review the usage ratio formula for overpasses with different characteristics
since it takes into account time as the sole parameter. When the data are
evaluated it is found that average crossing speed of pedestrians who crossed
illegally around the overpass where an escalator did not exist is 1.72 m/s, and where an escalator existed is 1.63 m/s.




Kaynakça

  • Moore R, Older S. “Pedestrians and motor vehicles are compatible in today's world”. Traffic Engineering, 35(12), 1965.
  • Sisiopiku V, Akin D. “Pedestrian behaviors at and perceptions towards various pedestrian facilities: an examination based on observation and survey data”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 6(4), 249-274, 2003.
  • Munuz-Raskin R, Sarasti A. “Footbridges or “Foolbridges”? Analysis of Efficacy of Three Pedestrian Bridges as a Tool for Road Safety in Panama City”. Transportation Research Board 87th Annual Meeting, No. 08-1917, 2008.
  • Räsänen M, Lajunen T, Alticafarbay F, Aydin C. “Pedestrian self-reports of factors influencing the use of pedestrian bridges”. Accident Analysis and Prevention, 39(5), 969-973, 2007.
  • Wu Y, Lu J, Chen H, Wu L. “Identification of contributing factors to pedestrian overpass selection”. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 1(6), 415-423, 2014.
  • Rankavat S, Tiwari G. “Pedestrians perceptions for utilization of pedestrian Facilities-Delhi, India”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 42(3), 495-499, 2016.
  • Oviedo-Trespalacios O, Scott-Parker B. “Footbridge usage in high-traffic flow highways: the intersection of safety and security in pedestrian decision-making”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 49, 177-187, 2017.
  • Sinclair M, Zuidgeest M. “Investigations into Pedestrian Crossing Choices on cape town freeways”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 42(3), 479-494, 2016.
  • Yolların Kapasitesi Elkitabı (Highway Capacity Manual). Transportation Research Board National Research Council, Washington, DC, 2010.
  • Türk Standartları Enstitüsü. “Şehir İçi Yollar-Yaya Yolu ve Yaya Bölgeleri Tasarım Kuralları”. https://intweb.tse.org.tr/standard/standard/standardara.aspx (06.09.2017).
  • Lee J, Lam W. “Simulating pedestrian movements at signalized crosswalks in Hong Kong”. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 42(10), 1314-1325, 2008.
  • Tarawneh M. “Evaluation of pedestrian speed in jordan with investigation of some contributing factors”. Journal of Safety Research, 32(2), 229-236, 2001.
  • Zhuang X, Wu C. “The safety margin and perceived safety of pedestrians at unmarked roadway”. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 15(2), 119-131, 2012.
  • Montufar J, Arango J, Porter M, Nakagawa S. “The normal walking speed of pedestrians and how fast they walk when crossing the street”. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. Washington, DC, 2007.
  • Bennett S, Felton A, Akçelik R. “Pedestrian movement characteristics at signalized intersections”. 23rd Conference of Australian Institutes of Transport Research (CAITR 2001), Melbourne-Australia, 10-12 December 2001.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi. “Haber Arşivi”. http://www.izmir.bel.tr/HaberDetay/9471/tr 10.08.2017).
  • Demiroz YI, Onelcin P, Alver Y. “Illegal road crossing behavior of pedestrians at overpass locations: Factors affecting gap acceptance, crossing times and overpass use”. Accident Analysis and Prevention, 80, 220-228, 2015.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makale
Yazarlar

Pelin Önelçin Bu kişi benim 0000-0002-6990-4919

Yalçın Alver 0000-0002-9833-4505

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Önelçin, P., & Alver, Y. (2018). Üst geçit bölgelerinde kural dışı geçiş yapan yaya davranışlarının irdelenmesi ve yürüyen merdivenin üst geçit kullanım oranına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(6), 1100-1106.
AMA Önelçin P, Alver Y. Üst geçit bölgelerinde kural dışı geçiş yapan yaya davranışlarının irdelenmesi ve yürüyen merdivenin üst geçit kullanım oranına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Aralık 2018;24(6):1100-1106.
Chicago Önelçin, Pelin, ve Yalçın Alver. “Üst geçit bölgelerinde Kural dışı geçiş Yapan Yaya davranışlarının Irdelenmesi Ve yürüyen Merdivenin üst geçit kullanım oranına Etkisi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 24, sy. 6 (Aralık 2018): 1100-1106.
EndNote Önelçin P, Alver Y (01 Aralık 2018) Üst geçit bölgelerinde kural dışı geçiş yapan yaya davranışlarının irdelenmesi ve yürüyen merdivenin üst geçit kullanım oranına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 24 6 1100–1106.
IEEE P. Önelçin ve Y. Alver, “Üst geçit bölgelerinde kural dışı geçiş yapan yaya davranışlarının irdelenmesi ve yürüyen merdivenin üst geçit kullanım oranına etkisi”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 24, sy. 6, ss. 1100–1106, 2018.
ISNAD Önelçin, Pelin - Alver, Yalçın. “Üst geçit bölgelerinde Kural dışı geçiş Yapan Yaya davranışlarının Irdelenmesi Ve yürüyen Merdivenin üst geçit kullanım oranına Etkisi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 24/6 (Aralık 2018), 1100-1106.
JAMA Önelçin P, Alver Y. Üst geçit bölgelerinde kural dışı geçiş yapan yaya davranışlarının irdelenmesi ve yürüyen merdivenin üst geçit kullanım oranına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2018;24:1100–1106.
MLA Önelçin, Pelin ve Yalçın Alver. “Üst geçit bölgelerinde Kural dışı geçiş Yapan Yaya davranışlarının Irdelenmesi Ve yürüyen Merdivenin üst geçit kullanım oranına Etkisi”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 24, sy. 6, 2018, ss. 1100-6.
Vancouver Önelçin P, Alver Y. Üst geçit bölgelerinde kural dışı geçiş yapan yaya davranışlarının irdelenmesi ve yürüyen merdivenin üst geçit kullanım oranına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2018;24(6):1100-6.





Creative Commons Lisansı
Bu dergi Creative Commons Al 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.