Bu
çalışmanın ana hedefi, 4x4 ağır hizmet araçları için, araç testleri ile
doğrulanmış ve fren tepki süresi tahminlerinde kullanılacak detaylı bir havalı
(pnömatik) fren sistemi dinamik modelinin elde edilmesidir. Bu neden ile bu
çalışmada, havalı fren sistemi dinamik davranışını belirleyebilmek amacıyla
genel bir matematiksel model önerilmektedir. Bu amaca uygun olarak, öncelikle
havalı fren sisteminin pnömatik ve mekanik alt sistemlerine ait detaylar
incelenmiştir. Daha sonrasında benzetimlerde kullanılmak üzere elde edilen
matematiksel ifadeler Simulink modeline uyarlanmıştır. Simulink modelinin
oluşturulması esnasında sistem parametrelerinin bir kısmı literatürde bulunan
temel modellerden ve/veya fren sistemine ait bileşenlerin teknik veri
sayfalarından elde edilmiştir. Burada daha karmaşık bir havalı fren sistemi
modellemesi amaçlandığı için daha fazla sistem parametresine ihtiyaç
duyulmaktadır. Bu bilinmeyen parametreleri belirleyebilmek amacıyla, fren tepki
süresi testleri kampana frenli bir 4x4 ağır hizmet aracı üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Bu testlere ait deneysel sonuçlar kullanılarak sistem
modelindeki bilinmeyen parametreler ayarlanmıştır. Daha sonra elde edilen
model, prototip seviyesindeki başka bir 4x4 araca uyarlanmış ve burada fren
tepki süresi hesaplamaları doğrulanmıştır.
Havalı fren sistemi Matematiksel modelleme Simulink model Fren tepki süresi testleri
Main objective
of this
study is to obtain a detailed dynamic model of pneumatic brake system that will
be verified with vehicle tests and be used for response time prediction of 4x4
heavy duty vehicles. Hence, in this study, a general mathematical model is
proposed to determine the dynamic characteristics of pneumatic brake system.
For this purpose, first of all the details of pneumatic and mechanical
subsystems of the air brake system are investigated. After that; in order to be
able to execute the simulations, mathematical equations derived are adapted to
the Simulink model. When constructing the Simulink model, some system
parameters are obtained from the basic models in the literature and/or are
taken from the technical datasheets of the brake system components. Since a
more complicated pneumatic brake system is aimed to be modeled, much more
system parameters are required to be estimated. To identify those unknown
parameters, response time tests were performed on a 4x4 heavy-duty vehicle
equipped with wedge drum brakes. The experimental results of those tests are
used to tune the system model for the unknown parameters. After that, the model
obtained is adapted to a prototype level
4x4 heavy duty vehicle and the break response time calculations are verified.
Pneumatic brake system Mathematical modelling Simulink model Brake response time tests
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 24 Sayı: 8 |