The study was aimed at identifying the factors contributing to truck driver’s involvement in an injury accident in Kano, Nigeria using Logistic regression. 248 truck drivers were interviewed using a questionnaire and relevant information on their involvement in injury accident was collected. The result of the survey shows that 52.8% of the drivers were involved in an injury accident at least once in their professional carrier and 80% of the drivers were below the age of 40years. Results from the regression analysis found the Average distance traveled/week (p=0.0057), average driving hours/day (p=0.0232), sleeping on the wheel (p=0.0004), and presence of co-driver (p=0.0003) to be statistically significant in contributing to driver’s involvement in an injury accident. Average distance traveled/week, sleeping on wheel and presence of co-driver were found to positively affect involvement in injury accident with OR values of 1.80, 3.61 and 3.94 respectively. The model was found to be good in classifying truck drivers’ involvement in injury accident with a reasonable level of accuracy (70%). Increased safety awareness among drivers by conducting seminars and organizing training sessions regularly will help reduce the involvement of truck drivers in accidents.
Bu çalışma, lojistik regresyon kullanarak Kano, Nijerya'da kamyon sürücülerinin karıştıkları yaralanmalı kazaların oluşumuna katkıda bulunan faktörleri tanımlamayı amaçlamaktadır. Çalışmada, 248 kamyon şoförü ile anket yapılmış ve yaralanmalı kazalara katkıları ile ilgili bilgiler toplanmıştır. Anketin sonucndau, sürücülerin %52.8'inin profesyonel kariyerlerinde en az bir kez yaralanmalı kaza geçirdiklari ve sürücülerin %80’inin 40 yaşın altında olduğu görülmüştür. Regresyon analizinden elde edilen sonuçlara göre; ortalama gidilen mesafe/hafta (p=0.0057), ortalama sürüş süresi/günü (p=0.0232), direksiyonda uyumak (p=0.0004) ve yardımcı sürücünün olması (p=0.0003) faktörlerinin sürücünün yaralanmalı trafik kazasına karışmasına istatistiksel olarak anlamlı katkılarda bulunduğu anlaşılmıştır. Gidilen ortalama mesafe / hafta, direksiyonda uyumak ve yardımcı sürücünün olması’nın OR değerleri sırasıyla 1.80, 3.61 ve 3.94 değerlerine sahiptir ve yaralanma kazaları artırıcı yönde etkilediği saptanmıştır. Bu model; kamyon sürücülerinin yaralanmalı trafik kazalarına karışmalarını incelemede başarılı bulunmuş olup, modelin kabul edilebilir bir güven seviyesinde çalıştığı görülmüştür (%70). Sürücüler arasında seminerler ve düzenli eğitimler tertip edilerek trafik güvenliği bilincinin arttırılması, kamyon sürücülerinin yaralanmalı trafik kazalarına karışmalarını azaltmaya yardımcı olacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 3 |