This study examines the use of rubber particle (RP) recycled from waste vehicle tires, which is one of today's most serious environmental problems in concrete. For this purpose, studies on rubber aggregate concrete (RAC) were compiled and analyzed. The physical, mechanical and durability properties of RAC were investigated. When the results were analyzed, the addition of rubber decreased the compressive and flexural strength, and the modulus of elasticity. The porosity percentage, water absorption, sorptivity and water permeability of RAC generally increased with increasing rubber percentage and rubber size. The addition of rubber aggregate to the concrete increased the toughness of the concrete up to 3 times because of the energy absorbing property of the rubber particles (RPs). Besides, the addition of rubber had positive effects on the properties of concrete such as abrasion resistance and freeze-thaw resistance. The drying shrinkage of RAC varies depending on the percentage, size and stiffness of RPs. The findings reveal that less than 10% of RPs should be used in concrete for structural applications where strength is important.
Waste vehicle tires Physical Mechanical and durability properties Recycling Rubber aggregate concrete
Bu çalışma günümüzün en önemli çevresel problemlerinden biri olan atık araç lastiklerinden geridönüştürülmüş kauçuk parçacıklarının betonda kullanımını incelemektedir. Bu amaçla kauçuk agregalı beton (RAC) üzerine yapılmış çalışmalar derlenmiş ve analiz edilmiştir. RAC’lerin fiziksel, mekanik ve durabilite özellikleri araştırılmıştır. Sonuçlar analiz edildiğinde; kauçuk ilavesi RAC’nin basınç ve eğilme dayanımını ve elastisite modülünü düşürmektedir. RAC’nin boşluk yüzdesi, su emmesi, kılcallığı ve su geçirimliliği kauçuk yüzdesi ve kauçuk boyutunun artışıyla genel olarak artmıştır. Enerji sönümleme özelliğinden dolayı betona kauçuk parçacıklarının agrega olarak ilavesi betonun tokluğunu 3 katına kadar çıkarmıştır. Bunun yanı sıra betonun aşınma direnci ve donma-çözülme direnci gibi özelliklerinde kauçuk parçacıklarının ilavesi olumlu etkiler yapmıştır. RAC’nin kuruma büzülmesi kauçuk parçacıklarının yüzdesine, boyutuna ve rijitliğine bağlı olarak değişmektedir. Elde edilen bulgular; dayanımın önemli olduğu yapısal uygulamalar için kauçuk parçacıklarının betonda %10’dan daha az kullanılması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Atık araç lastikleri Fiziksel Mekanik ve durabilite özellikleri Geridönüşüm Kauçuk agregalı beton
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 29 Sayı: 5 |