Research Article
BibTex RIS Cite

DETERMINATION OF HUMAN RESOURCE IDENTITY IN FINANCE ENTERPRISES THROUGH MENTAL METAPHORS

Year 2025, Volume: 21 Issue: 1, 49 - 53, 30.07.2025

Abstract

ABSTRACT
Purpose- The purpose of this research is to reveal how human resource identity is represented and structured through mental metaphors in financial institutions. In this direction, the texts in the human resources sections of the official websites of banks were analyzed and the role of the metaphors used in the formation of human resource identity was examined.
Methodology- The research employed a qualitative analysis method. Data for this study were obtained using headings such as "human resources," "career," "people and culture," "talent and culture," and "HR Portal" on the banks' official websites. The research population consisted of texts published in the human resources sections of the official websites of 14 selected domestic, private, and foreign owned banks.
Findings- As a result of the analysis, metaphors were grouped under certain themes and each theme reflects the meanings that organizations attribute to human resources.
Conclusion- Financial institutions use mind metaphors as a managerial tool when shaping their human resources identity. These metaphors express the place of employees within the organization, their importance, and their meaning within the institutional context, thus shaping the institutions' fundamental attitudes and understanding of their human resources. By structuring their human resources identities around the metaphors of "journey," "family," "game," "story," and "network," banks ensure that employees' individual development aligns with corporate objectives.

References

  • Bayraktaroğlu, S., Kutanis, R. Ö., & Tunç, T. (2011). İnsan kaynakları yönetimi bilişsel düzeyde nasıl algılanıyor? Metafora dayalı bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 7-29.
  • Bak, G., Kutlu, M. K.& Bak, A. (2020). İşe alım uzmanlarının kendi mesleklerine ilişkin metaforik algılarının bir analizi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 233-244.
  • Cornelissen, J. P. (2005). Metaphor in organizational research: Perspectives on the dynamics of knowledge creation and knowledge sharing. Academy of Management Review, 30(4), 751–754.
  • Konaklıoğlu, E., & Sağlam Arı, G. (2017). The meaning of human resource management for HR managers: A metaphor analysis. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 123–136.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Okutan, E. & Yetim, A. (2019). Çalışanların “Sendika” ve “İnsan Kaynakları” kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Journal of Current Debates in Social Sciences, 2(2), 183-195.
  • Sallan Gül, S., & Kahya Nizam, Ö. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181–198.
  • https://www.akbank.com/ Erişim Tarihi: 02.05.2025
  • https://www.alternatifbank.com.tr/ Erişim Tarihi: 07.05.2025
  • https://www.anadolubank.com.tr/ Erişim Tarihi: 10.05.2025
  • https://www.citibank.com.tr/ Erişim Tarihi: 18.05.2025
  • https://www.fibabanka.com.tr/ Erişim Tarihi: 08.05.2025
  • https://www.garantibbva.com.tr/ Erişim Tarihi: 05.05.2025
  • https://www.hsbc.com.tr/ Erişim Tarihi: 08.05.2025
  • https://www.ing.com.tr/tr Erişim Tarihi: 15.05.2025
  • https://www.isbank.com.tr/ Erişim Tarihi: 04.05.2025
  • https://www.odeabank.com.tr/ Erişim Tarihi: 06.05.2025
  • https://www.qnb.com.tr/ Erişim Tarihi: 06.05.2025
  • https://www.sekerbank.com.tr/ Erişim Tarihi: 06.05.2025
  • https://www.teb.com.tr/ Erişim Tarihi: 07.05.2025
  • https://www.yapikredi.com.tr/ Erişim Tarihi: 02.05.2025

FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ

Year 2025, Volume: 21 Issue: 1, 49 - 53, 30.07.2025

Abstract

Amaç- Bu araştırmanın amacı, finans kurumlarında insan kaynağı kimliğinin zihin metaforları aracılığıyla nasıl temsil edildiğini ve yapılandırıldığını ortaya koymaktır. Bu doğrultuda bankaların resmi web sitelerinde yer alan insan kaynakları bölümlerindeki metinler analiz edilerek, kullanılan metaforların insan kaynağı kimliğinin oluşturulmasındaki rolü incelenmiştir.
Yöntem- Araştırmada nitel analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışmanın verileri, bankaların resmi internet sitelerinde “insan kaynakları”, “kariyer”, “insan ve kültür”, “yetenek ve kültür”, “İK Portal” gibi başlıklardan yararlanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini, yerli, özel ve yabancı sermayeli olmak üzere seçilen 14 bankanın resmi web sitelerinde insan kaynakları bölümlerinde yayımlanan metinler oluşturmaktadır.
Bulgular- Analiz sonucunda metaforlar belirli temalar altında gruplandırılmış ve her bir tema kurumların insan kaynağına yükledikleri anlamları yansıtmaktadır.
Sonuç- Finansal kurumlar, insan kaynakları kimliğini şekillendirirken zihin metaforlarını yönetsel bir araç olarak kullanmaktadır. Bu metaforlar aracılığıyla çalışanların örgüt içindeki yeri, taşıdığı önem ve kurumsal bağlamdaki anlamı ifade edilmekte; böylelikle kurumların insan kaynağına yönelik temel tutumları ve anlayışları biçimlenmektedir. Bankalar, insan kaynakları kimliklerini “yolculuk”, “aile”, “oyun”, “hikâye” ve “ağ” metaforları çerçevesinde yapılandırarak; çalışanların bireysel gelişimlerinin kurumsal hedeflerle uyumlu hale gelmesini sağlamaktadır

References

  • Bayraktaroğlu, S., Kutanis, R. Ö., & Tunç, T. (2011). İnsan kaynakları yönetimi bilişsel düzeyde nasıl algılanıyor? Metafora dayalı bir değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 7-29.
  • Bak, G., Kutlu, M. K.& Bak, A. (2020). İşe alım uzmanlarının kendi mesleklerine ilişkin metaforik algılarının bir analizi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 233-244.
  • Cornelissen, J. P. (2005). Metaphor in organizational research: Perspectives on the dynamics of knowledge creation and knowledge sharing. Academy of Management Review, 30(4), 751–754.
  • Konaklıoğlu, E., & Sağlam Arı, G. (2017). The meaning of human resource management for HR managers: A metaphor analysis. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 123–136.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Okutan, E. & Yetim, A. (2019). Çalışanların “Sendika” ve “İnsan Kaynakları” kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Journal of Current Debates in Social Sciences, 2(2), 183-195.
  • Sallan Gül, S., & Kahya Nizam, Ö. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 181–198.
  • https://www.akbank.com/ Erişim Tarihi: 02.05.2025
  • https://www.alternatifbank.com.tr/ Erişim Tarihi: 07.05.2025
  • https://www.anadolubank.com.tr/ Erişim Tarihi: 10.05.2025
  • https://www.citibank.com.tr/ Erişim Tarihi: 18.05.2025
  • https://www.fibabanka.com.tr/ Erişim Tarihi: 08.05.2025
  • https://www.garantibbva.com.tr/ Erişim Tarihi: 05.05.2025
  • https://www.hsbc.com.tr/ Erişim Tarihi: 08.05.2025
  • https://www.ing.com.tr/tr Erişim Tarihi: 15.05.2025
  • https://www.isbank.com.tr/ Erişim Tarihi: 04.05.2025
  • https://www.odeabank.com.tr/ Erişim Tarihi: 06.05.2025
  • https://www.qnb.com.tr/ Erişim Tarihi: 06.05.2025
  • https://www.sekerbank.com.tr/ Erişim Tarihi: 06.05.2025
  • https://www.teb.com.tr/ Erişim Tarihi: 07.05.2025
  • https://www.yapikredi.com.tr/ Erişim Tarihi: 02.05.2025
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance, Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Hande Gülnihal Gümüş 0000-0002-0764-7988

Submission Date June 1, 2025
Acceptance Date June 15, 2025
Publication Date July 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Gümüş, H. G. (2025). FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ. PressAcademia Procedia, 21(1), 49-53. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2025.1991
AMA Gümüş HG. FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ. PAP. July 2025;21(1):49-53. doi:10.17261/Pressacademia.2025.1991
Chicago Gümüş, Hande Gülnihal. “FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ”. PressAcademia Procedia 21, no. 1 (July 2025): 49-53. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2025.1991.
EndNote Gümüş HG (July 1, 2025) FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ. PressAcademia Procedia 21 1 49–53.
IEEE H. G. Gümüş, “FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ”, PAP, vol. 21, no. 1, pp. 49–53, 2025, doi: 10.17261/Pressacademia.2025.1991.
ISNAD Gümüş, Hande Gülnihal. “FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ”. PressAcademia Procedia 21/1 (July2025), 49-53. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2025.1991.
JAMA Gümüş HG. FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ. PAP. 2025;21:49–53.
MLA Gümüş, Hande Gülnihal. “FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ”. PressAcademia Procedia, vol. 21, no. 1, 2025, pp. 49-53, doi:10.17261/Pressacademia.2025.1991.
Vancouver Gümüş HG. FİNANS İŞLETMELERİNDE İNSAN KAYNAĞI KİMLİĞİNİN ZİHİN METAFORLARI YOLUYLA BELİRLENMESİ. PAP. 2025;21(1):49-53.

PressAcademia Procedia (PAP) publishes proceedings of conferences, seminars and symposiums. PressAcademia Procedia aims to provide a source for academic researchers, practitioners and policy makers in the area of social and behavioral sciences, and engineering.

PressAcademia Procedia invites academic conferences for publishing their proceedings with a review of editorial board. Since PressAcademia Procedia is an double blind peer-reviewed open-access book, the manuscripts presented in the conferences can easily be reached by numerous researchers. Hence, PressAcademia Procedia increases the value of your conference for your participants. 

PressAcademia Procedia provides an ISBN for each Conference Proceeding Book and a DOI number for each manuscript published in this book.

PressAcademia Procedia is currently indexed by DRJI, J-Gate, International Scientific Indexing, ISRA, Root Indexing, SOBIAD, Scope, EuroPub, Journal Factor Indexing and InfoBase Indexing. 

Please contact to contact@pressacademia.org for your conference proceedings.