INTRODUCTION: This study was conducted to evaluate the effect of social
support and education at adaptation to disease in children with type 1 diabetes
mellitus (T1DM).
METHODS: The children who were 8-16 years old and followed up with T1DM at
Child Endocrinology Policlinic of a university hospital were taken to the
study.
Data was collected with Descriptive Information Form, the Scale of Social
Support Evaluation for Children (SSSE-C), DM Knowledge Form. Data were
evaluated by using descriptive statistics, and Wilcoxon paired two scale tests
for repeated measures.
RESULTS: It is determined total scale social of support were increased after
education and social support interviews according to before the study
(p<0.05). After the study is determined that of the children was increased
knowledge levels (p<0.05).
DISCUSSION AND CONCLUSION: According to these results, it is suggested that
nurses and health teams should give education to the children with type 1
diabetes mellitus and by using interactive teaching methods peer support
programs, social support programs.
İngilizce Kısa Başlık: The adaptation to disease in children
Diabetes mellitus social support peer support groups nurse children
GİRİŞ ve AMAÇ: Bu çalışma, tip I diabetes mellituslu (T1DM) çocukların,
hastalığa uyumunda eğitimin ve sosyal desteğin etkisi değerlendirmek amacıyla
yapılmıştır.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Bir üniversite hastanesinin Çocuk Endokrinoloji
Polikliniği’nde T1DM tanısı ile izlenen 8-13 yaş grubu 23 hasta alınmıştır.
Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu, Çocuklar için Sosyal Desteği Değerlendirme
Ölçeği (Ç-SDDÖ), DM Bilgi formu ile toplanmıştır. Veriler, bilgisayar ortamında
tanımlayıcı istatistikler sayı-yüzde ve tekrarlı ölçümlerde Wilcoxon
eşleştirilmiş iki ölçek testi kullanılarak değerlendirilmiştir.
BULGULAR: Hastaların eğitim ve sosyal destek girişimleri sonrası toplam sosyal
destek puan ortalamalarında artış olduğu görülmektedir (p<0.05). Ayrıca
eğitim faaliyetlerinden sonra tip 1 diabetli hastaların, diabet bilgisi puan
düzeylerinin arttığı belirlenmiştir (p<0.05).
TARTIŞMA ve SONUÇ: Hemşirelerin ve ekip üyelerinin, T1DM’lu hastalara, sosyal
destek programları, eğitim faaliyetleri yürütmesi, akran destek çalışmalarında
teknolojinin kullanılması önerilmiştir.
Türkçe Kısa Başlık: diyabetli çocukların hastalığa uyumu
Diabetes mellitus sosyal destek arkadaş grup desteği hemşire çocuk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |