Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerine Göre Değişen Denetim Uygulamaları: Karşılaştırmalı Bir Analiz

Yıl 2020, , 303 - 320, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.544220

Öz

B

Bu araştırmada eski
denetim süreçleri ile yeni denetim faaliyetlerini kıyaslayarak yeni bir denetim
modeli oluşturma sürecine katkı sağlayabilmek amaçlanmıştır. Yeni denetim
faaliyetleri ile 20.08.2017 tarihinde yayınlanan Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş
Kurulu Yönetmeliği ile bakanlık maarif müfettişleri tarafından taşrada
yürütülen denetim faaliyetleri kastedilmektedir. Nitel araştırma desenlerinden
durum çalışmasının kullanıldığı araştırmada, eski ve yeni denetim sistemini deneyimleyen
dokuz okul müdürü ile görüşme yapılmıştır. Görüşmelerden elde edilen verilere
içerik analizi yapıldığında, yöneticilerin yeni denetimin eski denetimlerden
farklılıklarına ilişkin görüşleri süreç öncesi, süreç sırasındaki ve süreç
sonrası farklılıklar olmak üzere üç temada toplanmıştır. Yöneticilerin
çoğunluğu son denetimin devam etmemesi ya da geliştirilmesi yönünde görüş
bildirmiştir. Son olarak yöneticilerin denetim sisteminin nasıl olması
gerektiğine ilişkin görüşleri rehberliğin ön planda olduğu denetim, illerdeki
denetmenlerin denetimi gerçekleştirdiği bir sistem, ders denetiminin geri
gelmesi ve hedef temelli denetim olmak üzere dört tema altında toplanmıştır.



Kaynakça

  • Aydın, İ. (2013). Eğitimde denetim durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Akademi
  • Aydın M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (Bütün M, Demir SB, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gökçe, D. ve Başkan, G. A. (2012). Eğitim denetçilerinin iletişim becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42).
  • Göktaş, A. (2008). İlköğretim okulu müdürlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin ders denetimine ilişkin yeterliklerinin sınıf öğretmenlerince değerlendirilmesi (Kırıkkale il örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Kozak, M. A. ve Genç, V. (2014). Değişim sürecinde ortaya çıkan direnci önlemede duyguların yönetiminin önemi: hizmet işletmeleri açısından bakış. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2).
  • Köklü, M. (1996). Etkili denetim. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 2(2), 259-268.
  • MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu, http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU. pdf.
  • Memduhoğlu, H. B. (2009). Paydaşların gözüyle Türkiye’de eğitim denetimi sorunsalı. IV. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiri Kitapçığı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Memduhoğlu, H. ve Zengin, M . (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin Türk eğitim sisteminde uygulanabilirliği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5 (1), 131-142.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London, Sage.
  • Şemin, F. K., Uğurlu, C. T. ve Gezer, Ç. (2018). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerinin okulların denetim ihtiyacına ilişkin görüşleri: Bir durum çalışması. 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi Eğitim Yönetimi Araştırmaları, 120-129.
  • Taşdan, M . (2008). Çağdaş eğitim denetiminde meslektaş yardımlaşması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41 (1), 69-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Changing Supervision Practices According to School Principals: A Comparative Analysis

Yıl 2020, , 303 - 320, 07.01.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.544220

Öz



In this study, it is aimed to contribute to the process of creating a new supervision model by comparing the old supervision processes with the new supervision activities. With the new supervision activities, it is meant the supervision activities carried out by Ministry inspectors as a result of the Ministry of National Education Regulation on Inspection Board on 20.08.2017. In the study, which used a case study from qualitative research designs, nine school principals who had experienced the old and new supervision were interviewed. When the content analysis is performed on data obtained from interviews; the opinions of the principals about the differences of the new supervision from the previous supervisions were gathered in three themes as pre-process, in-process and post-process differences. The majority of the principals stated that the final supervision practices should not be continued or should be improved. Finally, principals' opinions about how the supervision system should be, gathered under four themes; as guidance-based supervision, a system in which inspectors in the provinces supervised, return of course supervision and target-based supervision.




Kaynakça

  • Aydın, İ. (2013). Eğitimde denetim durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Akademi
  • Aydın M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (Bütün M, Demir SB, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gökçe, D. ve Başkan, G. A. (2012). Eğitim denetçilerinin iletişim becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42).
  • Göktaş, A. (2008). İlköğretim okulu müdürlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin ders denetimine ilişkin yeterliklerinin sınıf öğretmenlerince değerlendirilmesi (Kırıkkale il örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Kozak, M. A. ve Genç, V. (2014). Değişim sürecinde ortaya çıkan direnci önlemede duyguların yönetiminin önemi: hizmet işletmeleri açısından bakış. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2).
  • Köklü, M. (1996). Etkili denetim. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 2(2), 259-268.
  • MEB, (2018). 2023 Eğitim Vizyonu, http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU. pdf.
  • Memduhoğlu, H. B. (2009). Paydaşların gözüyle Türkiye’de eğitim denetimi sorunsalı. IV. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiri Kitapçığı, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Memduhoğlu, H. ve Zengin, M . (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin Türk eğitim sisteminde uygulanabilirliği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5 (1), 131-142.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London, Sage.
  • Şemin, F. K., Uğurlu, C. T. ve Gezer, Ç. (2018). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerinin okulların denetim ihtiyacına ilişkin görüşleri: Bir durum çalışması. 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi Eğitim Yönetimi Araştırmaları, 120-129.
  • Taşdan, M . (2008). Çağdaş eğitim denetiminde meslektaş yardımlaşması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41 (1), 69-92.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Tosun 0000-0001-8214-876X

Aydan Ordu 0000-0002-2068-7992

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2019
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Tosun, A., & Ordu, A. (2020). Okul Yöneticilerine Göre Değişen Denetim Uygulamaları: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 303-320. https://doi.org/10.9779/pauefd.544220