Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Secondary School Students’ Metaphoric Perceptions of Their Music Teacher

Yıl 2021, , 60 - 86, 01.09.2021
https://doi.org/10.9779/pauefd.846801

Öz

This study aims to explore the secondary school 6-7-8. class students' views and opinions about how they see their music teachers’ expressions of the world and their effects in the classroom with the help of metaphors. The research is a qualitative study that aims to describe music teachers through metaphors. The world's knowledge and images are impacted by the music teacher and are adapted and adopted by students like those in this study. In this study, we have analyzed these methods. The study was comprised of 1463 students studying in Ağrı, Balıkesir, Batman, Çanakkale, Antalya, Denizli, Diyarbakır, Gaziantep, İstanbul, Kocaeli, and Malatya. By the end of this study, the music teacher guided students through family, music terms, musicians, instruments, and nine learning categories, including nature, sky, and feelings. Interpreting subjects such as the before mentioned and explaining musical terms could be a music teacher's role. The opinion of Junior high school students towards their music teacher is usually positive, so increasing the number of music lessons could increase children's willingness to attend school.

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1242-1254.
  • Ahmethan, N. B., ve Yiğit, V. B. (2017). Müzik öğretmen adaylarının ideal müzik öğretmeni algıları.. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(41), 202-225 . Akbulut, E. (2006). Günümüz müzik eğitimcisi nasıl olmalıdır.. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 34-41.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefi metafor “yolda olmak”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VI, 9-22.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37(1), 231-274.
  • Botha, E. (2009). Why metaphors matters in education. South African Journal of Education, 29(4), 431-444.
  • Burnard, P. (2016). Professional knowledge in music teacher education. Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Journal of Turkish Educational Sciences, 6(4), 693-712.
  • Comte, M. (1988). The arts in australian schools: the past fifty years. Australian Journal of Music Education, 1, 107-115.
  • Çelik, K., Tomul, E. ve Çatalbaş, G. (2014). İlköğretim kurumu öğrencilerinin “sınıf öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6, 1-16.
  • Çelikkaya, T. ve Seyhan, O. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının evrensel değerlere ilişkin metafor algıları. E-International Journal of Educational Research, 8(3), 65-87.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 269-283.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1099-1118.
  • Çiçek Sağlam, A. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.,
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 140-154.
  • Girgin, D. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik metaforik algıları. Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 161-175.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metafordan yararlanma durumları. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Education and Science, 38(169), 126-141.,
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, 7-10 Nisan, Isparta.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Kemal, M. (2003). Budhist türk çevresi eserlerinde metafor. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1099-1118.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Marshall, H. H. (2001). Metaphor as an instructional tool in encouranging student teacher reflection. Theory into Practice, 29(2), 128-132.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1986). Images of organization. Newbury Pack, CA: Sage.
  • Neuman, L. W. (2014). Social research methods: qualitative and quantitative approaches. Essex: Pearson Education Limited.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim, 38(182), 36-56.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmen mesleği genel yeterlikleri. Milli Eğitim Bakanlığı: Ankara.
  • Özaydın, N. (2019). Müzik öğretmen adaylarının “ses” kavramına ilişkin metaforları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 334-358.
  • Özbaşı, B. Ç. Ve Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Eğitimde. Kuram ve Uygulama, 9(3), 211-228.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: an exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Russell Bowie, D., Roche, H., Lawrence, H., ve Marsh, H. (1995). Wow, i can do music! A study of self-concept of student teachers in relation to various subject areas. Australian Association for Research in Music Education (AMEL) Conference, Wollongong.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Sarıtaş, E. Ve Çelik, K. (2013). İlkokul öğrencilerinin sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1185-1201.
  • TDK Büyük Türkçe Sözlük. (2020). [Çevrim-içi: https://sozluk.gov.tr/], Erişim tarihi: 20.12.2020.
  • Tez, İ. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik-müzik dersi ve müzik öğretmeni kavramlarına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 153-160.
  • Uçan, A. (2006). Müzik öğretmenliği yeterlikleri. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Nisan, Isparta.
  • Ünal, A. Ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 919-945.
  • Wells Yalçın, Ş. (2015). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının öğretmen ve sanatçı algısına ilişkin metafor analizi.. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 160-175.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. ve Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 92-109.
  • Yıldızlı, H., Erdol, T. A., Baştuğ, M. ve Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 43(193), 1-43.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. ve Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
  • Yolcu, T. (2020). Nitel araştırma yöntemlerinde metafor-mecaz kullanımı. [Çevrim-içi: https://prezi.com/jjnu5wuxlxzi/nitel-arastrma-yontemlerinde-metafor-mecaz-kullanm/], Erişim tarihi: 20.08.2020.

Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Öğretmenine İlişkin Metaforik Algıları

Yıl 2021, , 60 - 86, 01.09.2021
https://doi.org/10.9779/pauefd.846801

Öz

BBu çalışmanın amacı, ortaokul 6-7-8. sınıf öğrencilerinin müzik öğretmenlerini nasıl gördüklerine ilişkin görüş ve düşüncelerini metaforlar yardımıyla belirlemektir. Araştırma nitel yöntemle yapılmış, müzik öğretmenlerini metaforlar aracılığı ile betimlemeyi amaçlayan bir çalışmadır. Araştırmaya katılan öğrencilerden, müzik öğretmenlerini neye benzettiklerini ortaya çıkarmak amacıyla "müzik öğretmenim ... gibidir; çünkü ...", kalıbını tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmada, Ağrı, Balıkesir, Batman, Çanakkale, Antalya, Denizli, Diyarbakır, Gaziantep, İstanbul, Kocaeli, Malatya illerindeki ortaokullarda 5., 6. ve 7. sınıflarda öğrenim gören 1463 öğrenciden veri toplanmıştır. Araştırma sonunda öğrenciler, “aile, yol gösterici, müzik terimi, müzik insanı, enstrüman, gökyüzü, doğa, duygu, canlılar” olmak üzere 9 temada çok sayıda metafor üretmişlerdir. Metaforların doğa-canlılar, öğretmenlik mesleği ve müzikle ilgili terimlerde toplandığı söylenebilir. Ortaokul öğrencileri müzik öğretmenlerine ilişkin olumlu duygular içerisindedir, müzik derslerinin haftalık ders saatinin arttırılması öğrencilerin okullara daha istekli gitmelerine yol açacağından önerilebilir.

Kaynakça

  • Afacan, Ö. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının “fen” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1242-1254.
  • Ahmethan, N. B., ve Yiğit, V. B. (2017). Müzik öğretmen adaylarının ideal müzik öğretmeni algıları.. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(41), 202-225 . Akbulut, E. (2006). Günümüz müzik eğitimcisi nasıl olmalıdır.. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 34-41.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefi metafor “yolda olmak”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VI, 9-22.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37(1), 231-274.
  • Botha, E. (2009). Why metaphors matters in education. South African Journal of Education, 29(4), 431-444.
  • Burnard, P. (2016). Professional knowledge in music teacher education. Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Journal of Turkish Educational Sciences, 6(4), 693-712.
  • Comte, M. (1988). The arts in australian schools: the past fifty years. Australian Journal of Music Education, 1, 107-115.
  • Çelik, K., Tomul, E. ve Çatalbaş, G. (2014). İlköğretim kurumu öğrencilerinin “sınıf öğretmeni” kavramına ilişkin metaforik algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6, 1-16.
  • Çelikkaya, T. ve Seyhan, O. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının evrensel değerlere ilişkin metafor algıları. E-International Journal of Educational Research, 8(3), 65-87.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 269-283.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1099-1118.
  • Çiçek Sağlam, A. (2008). Müzik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.,
  • Eraslan Çapan, B. (2010). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilere ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 140-154.
  • Girgin, D. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik metaforik algıları. Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 161-175.
  • Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma ve yazma sürecinde metafordan yararlanma durumları. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükledikleri metaforlar. Education and Science, 38(169), 126-141.,
  • Kalyoncu, N. (2004). Müzik öğretmeni yeterlikleri ve güncel müzik öğretmenliği lisans programı. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu, 7-10 Nisan, Isparta.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Kemal, M. (2003). Budhist türk çevresi eserlerinde metafor. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin metaforları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1099-1118.
  • Koç, E. S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen ve öğretmenlik mesleği kavramlarına ilişkin metaforik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Marshall, H. H. (2001). Metaphor as an instructional tool in encouranging student teacher reflection. Theory into Practice, 29(2), 128-132.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1986). Images of organization. Newbury Pack, CA: Sage.
  • Neuman, L. W. (2014). Social research methods: qualitative and quantitative approaches. Essex: Pearson Education Limited.
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre ortaöğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim, 38(182), 36-56.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. (2017). Öğretmen mesleği genel yeterlikleri. Milli Eğitim Bakanlığı: Ankara.
  • Özaydın, N. (2019). Müzik öğretmen adaylarının “ses” kavramına ilişkin metaforları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 334-358.
  • Özbaşı, B. Ç. Ve Aktekin, S. (2013). Tarih öğretmen adaylarının tarih öğretmenliğine ilişkin inançlarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Eğitimde. Kuram ve Uygulama, 9(3), 211-228.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: an exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Russell Bowie, D., Roche, H., Lawrence, H., ve Marsh, H. (1995). Wow, i can do music! A study of self-concept of student teachers in relation to various subject areas. Australian Association for Research in Music Education (AMEL) Conference, Wollongong.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Sarıtaş, E. Ve Çelik, K. (2013). İlkokul öğrencilerinin sınıf kavramına ilişkin metaforik algıları. International Journal of Human Sciences, 10(1), 1185-1201.
  • TDK Büyük Türkçe Sözlük. (2020). [Çevrim-içi: https://sozluk.gov.tr/], Erişim tarihi: 20.12.2020.
  • Tez, İ. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik-müzik dersi ve müzik öğretmeni kavramlarına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Tortop, H. S. (2013). Öğretmen adaylarının üniversite hocası hakkındaki metaforları ve bir değerlendirme aracı olarak metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 153-160.
  • Uçan, A. (2006). Müzik öğretmenliği yeterlikleri. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Nisan, Isparta.
  • Ünal, A. Ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 919-945.
  • Wells Yalçın, Ş. (2015). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının öğretmen ve sanatçı algısına ilişkin metafor analizi.. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 160-175.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. ve Çelik, M. (2011). Öğretmen kavramına ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş algılarının analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 92-109.
  • Yıldızlı, H., Erdol, T. A., Baştuğ, M. ve Bayram, K. (2018). Türkiye’de öğretmen kavramı üzerine yapılan metafor araştırmalarına yönelik bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 43(193), 1-43.
  • Yılmaz, F., Göçen, S. ve Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 151-164.
  • Yolcu, T. (2020). Nitel araştırma yöntemlerinde metafor-mecaz kullanımı. [Çevrim-içi: https://prezi.com/jjnu5wuxlxzi/nitel-arastrma-yontemlerinde-metafor-mecaz-kullanm/], Erişim tarihi: 20.08.2020.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatıma Akyüzlüer 0000-0002-5271-0704

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2020
Kabul Tarihi 22 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Akyüzlüer, F. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Öğretmenine İlişkin Metaforik Algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 60-86. https://doi.org/10.9779/pauefd.846801