BibTex RIS Kaynak Göster

Effects of Additional Supportive Text-Based Activities on Rural School Students’ Word Acquisition Levels

Yıl 2011, Cilt: 29 Sayı: 29, 43 - 57, 01.01.2011

Öz

The purpose of this study is to show the difference between acquisition scores of second grade students attending west and east rural schools by determining the effect of additional supportive texts on word acquisition levels. In two rural counties, Alpu (Eskişehir) and Pervari (Siirt), experimental and control groups were constituted with 60 students. In control groups applications and in experimental groups also additional supportive texts were used as stated in Turkish curriculum. In order to determine the effectiveness of the research study, a word-matching test including 40 words and their meanings was developed and implemented as the pre test and post test. The data were analyzed by SPSS software and significant difference was found in favor of the experimental groups in both two rural counties. The results show that supportive texts promote students’ word acquisitions. In light of the results, some suggestions were made about the use of additional supportive texts at the end of the study.

Kaynakça

  • Akar, C. ve Batur, Z. (2007). Yeni İlköğretim Programına Göre Hazırlanan İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Türkçe Kitaplarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Eskişehir, 219-221.
  • Aksan, D. (1996). Türkçenin Söz Varlığı. Ankara: Engin Yayınevi
  • Aksoy, Ö. (2009). İlköğretim 1. Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerlerimiz Temasındaki Değerlerin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Sözlü Bildiri. Eskişehir.
  • Baunmann, J. F. & Kameenui, E. J. (1991). Research on Vocabulary Instruction: Ode to Voltaire. In J. Flood, D. Lapp, J. R. Squire (Eds). Handbook of Research on Teaching the English Language Arts. New York: Macmillan, 604-632
  • Biemiller, A. (2000). Teaching Vocabulary Early, Direct and Sequential. International Dyslexia Association Quartely Newsletter, Perspectives, 26 (4).
  • Brown, H. D. (1994). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press.
  • Bulut, B. (1999). İlköğretim 1. 2. 3. sınıf Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 144-153.
  • Cemiloğlu, M. (1998). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayınları.
  • Coady, J. (1997). L2 vocabulary acquisition: A synthesis of the research. In J. Coady & T. Huckin (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition (pp. 273-290). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Coşkun, E. ve Taş, S. (2008). Ders Kitaplarına Metin Seçimi Açısından Türkçe Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 59-74.
  • Cunningham, A. E. & Stanowich, K. (1998). What Reading Does to the Mind. American Educator, 22(1), 8-15.
  • Davis, F. B. (1968). Research in comprehension in Reading. Reading Research Quarterly, 3(4), 499-545
  • Erdoğan, T. (2007). İlköğretim 3. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabı ve Öğrenci Çalışma Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşıma Uygunluğu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Yıl:8, Sayı:14.
  • Erol, N. ve Aksoy, İ. (2008). 2004 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programında Yer Alan Kelime Hazinesini Geliştirmeye Yönelik 4-5. Sınıf Etkinliklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Çanakkale, 750-755.
  • Gürelik, H. (1998). Amerika ve Türkiye’de ki İlkokul 4. Sınıf Anadili Kitaplarının Karşılaştırılması, Dünya’da ve Türkiye’de Ana dili Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, 135–139. Ankara. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Öğretim Merkezi Yayını.
  • Güzel, A., Karadağ, Ö. ve Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim beşinci sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi bakımından niceliği ve ortak kelime hazinesi kazandırma bakımından yeterlilikleri, XIV. Ulusal eğitim bilimleri kongresi sözlü sunum bildirisi.
  • Hameau, M. A. (1988). “Söz Dağarcığı Öğretimi”(Çev: Ramis Dara). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Dergisi, 3.(1):301-305.
  • Hulstijn, J., Hollander, M. & Greidanus, T. (1996). Incidental vocabulary learning by advanced foreign language students: The influence of marginal glosses, dictionary use, and reoccurence of unknown words. The Modern Language Journal, 80, 327-339.
  • Hunt, A. & Beglar, D. (2000). Current research and practice in teaching vocabulary. In J. C. Richards, & W. A. Ranandya (Eds.). Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp. 258-266). Cambridge: Cambridge University Press.
  • İpek, N. ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim Çağı Çocuklarında Kelime Dağarcığı Gelişimi. İlköğretim Online Dergisi. Cilt:6, Sayı:3. s:344-365.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin
  • Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Gazi
  • Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • Karakuş, İ. (2002). Türkçe Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Ankara: Anıt tepe Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karatay, H. (2007:a) Türkçe Ders Kitaplarında Kelime Çalışmaları. Milli Eğitim Dergisi, 173, 50-66.
  • Karatay, H. (2007:b). Kelime Öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Kolaç, E. (2003). İlköğretim Dördüncü Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:17, Sayı:1, 105-137.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 419-431.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi (1-5 Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Nagy, W. E. & Herman, P. & Anderson, R. C. (1985). Learning words from context. Reading Research Quarterly, 20, 233-253.
  • Nagy, William. E. & Herman, P.A. (1987). Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge. Implications for Acquistion and Instruction. In M.G. McKeown & M.E. Curtis (Eds.), The Nature of Vocabulary Acquisition.. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. 19-35.
  • Nation, I. S. P. (1990). Teaching and Learning Vocabulary. New York: Newbury House.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:5, Sayı:1, 30-45.
  • Özdemir, O. (2008). İlköğretim 1-5. sınıflar Türkçe Çalışma Kitaplarındaki Anahtar Kelimelerin Analizi. Sempozyumu, 789-791. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Pehlivan, A. (2003). Türkçe Kitaplarında Sözcü Dağarcığını Geliştirme Sorunu ve Çözüm Yolları. Dil Dergisi, 122, 84.
  • Punch, M. & Robinson, M. (1992). Social studies vocabulary mnemonics. Social Education, 56, 402-403.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Scott, J. A., Jamieson-Noel, D. & Asselin, M. (2003). Vocabulary instruction throughout the day in twenty-tree Canadian upper-elementary classrooms. The Elementary Scholl Journal, 103, 269- 286.
  • Stahl, S. A. (1990). Beyond the Instrumentalist Hypothesis: Some Relationships Between Word Meaning and Comprehension. University of Illinois at Urbana Champaign Center of the Study of Reading.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt:1, Sayı:5, 763-779.
  • Wilkins, D. (1972). Grammatical, situational and notional syllabuses. In Association Internationale de Linguistique Appliqueé (Ed.). Proceedings of the 3rd International Congress of Appied Linguistics. Heidelberg: Julius Groose Verlag. Reprinted in Brumfit & Johnson (eds.) 82-90.
  • Yalçın, S. K. (2005). İlköğretim 1. ve 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Söz Varlığı Açısından Değerlendirilmesi, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Sözlü Bildirisi.
  • Yalçın, S. K. ve Özek, F. (2006). Söz Varlığının Temel Dil Becerilerinin ve Akademik Disiplinlerin Kazanına Olan Etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 171, 130-139.
  • Yılmaz, H. (1996). İlkokul Beşinci Sınıf Ders Kitaplarının Kelime ve Cümle Kadrosu. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Zimmerman, C. B. (2000). Historical trends in second language vocabulary instruction. In J. Coady & T. Huckin (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe Ders Kitaplarındaki
  • Masalların Kelime- Cümle Uzunlukları
  • ve Okunabilirlik Düzeyleri Üzerine Bir
  • Değerlendirme, Eğitimde Kuram ve Uygulama
  • (1), 87-101. Eylül 20, 2009 tarihinde
  • http://eku.comu.edu.tr/index/3/1/
  • kzorbaz.pdf. adresinden alınmıştır.

Destekleyici Ek Metin Çalışmalarının Kırsal Kesim Öğrencilerinin Kelime Kazanım Düzeylerine Etkisi

Yıl 2011, Cilt: 29 Sayı: 29, 43 - 57, 01.01.2011

Öz

Bu çalışmanın amacı ilköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin Türkçe ders kitaplarında kazandırılmak istenen kelimeleri kazanıp kazanamadıklarını ve destekleyici ek metinlerin kelime kazanım düzeyine olan etkisini belirleyerek doğu-batı kırsalı arasındaki farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu amaçla Eskişehir/Alpu ilçesi ve Siirt/Pervari ilçesinde 60 öğrenci ile iki kırsalda deney ve kontrol grupları oluşturulmuştur. Kontrol gruplarında Türkçe programında öngörülen uygulamalar, deney gruplarında programdaki uygulamaların yanı sıra destekleyici ek metinler uygulanmıştır. Çalışmanın etkililiğini belirleyebilmek amacıyla 40 kelimeyle anlamının bulunduğu bir kelime eşleştirme testi geliştirilmiş ve ön-test, son-test olarak uygulanmıştır. Veriler SPSS paket programında analiz edilerek her iki kırsalda deney grubu lehine anlamlı sonuçlar elde edilmiştir. Çalışma sonucunda destekleyici metinlerin, öğrencilerin kelime edinimlerini olumlu etkilediği gözlemlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğrenmekte zorluk çektikleri kelimeleri, destekleyici ek metinler yoluyla öğrenmeleri sağlanabilir.

Kaynakça

  • Akar, C. ve Batur, Z. (2007). Yeni İlköğretim Programına Göre Hazırlanan İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Türkçe Kitaplarına İlişkin Öğretmen Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Eskişehir, 219-221.
  • Aksan, D. (1996). Türkçenin Söz Varlığı. Ankara: Engin Yayınevi
  • Aksoy, Ö. (2009). İlköğretim 1. Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerlerimiz Temasındaki Değerlerin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Sözlü Bildiri. Eskişehir.
  • Baunmann, J. F. & Kameenui, E. J. (1991). Research on Vocabulary Instruction: Ode to Voltaire. In J. Flood, D. Lapp, J. R. Squire (Eds). Handbook of Research on Teaching the English Language Arts. New York: Macmillan, 604-632
  • Biemiller, A. (2000). Teaching Vocabulary Early, Direct and Sequential. International Dyslexia Association Quartely Newsletter, Perspectives, 26 (4).
  • Brown, H. D. (1994). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press.
  • Bulut, B. (1999). İlköğretim 1. 2. 3. sınıf Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 144-153.
  • Cemiloğlu, M. (1998). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayınları.
  • Coady, J. (1997). L2 vocabulary acquisition: A synthesis of the research. In J. Coady & T. Huckin (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition (pp. 273-290). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Coşkun, E. ve Taş, S. (2008). Ders Kitaplarına Metin Seçimi Açısından Türkçe Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10, 59-74.
  • Cunningham, A. E. & Stanowich, K. (1998). What Reading Does to the Mind. American Educator, 22(1), 8-15.
  • Davis, F. B. (1968). Research in comprehension in Reading. Reading Research Quarterly, 3(4), 499-545
  • Erdoğan, T. (2007). İlköğretim 3. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabı ve Öğrenci Çalışma Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşıma Uygunluğu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Yıl:8, Sayı:14.
  • Erol, N. ve Aksoy, İ. (2008). 2004 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programında Yer Alan Kelime Hazinesini Geliştirmeye Yönelik 4-5. Sınıf Etkinliklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Çanakkale, 750-755.
  • Gürelik, H. (1998). Amerika ve Türkiye’de ki İlkokul 4. Sınıf Anadili Kitaplarının Karşılaştırılması, Dünya’da ve Türkiye’de Ana dili Eğitimi Sempozyumu Bildirileri, 135–139. Ankara. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Öğretim Merkezi Yayını.
  • Güzel, A., Karadağ, Ö. ve Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim beşinci sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi bakımından niceliği ve ortak kelime hazinesi kazandırma bakımından yeterlilikleri, XIV. Ulusal eğitim bilimleri kongresi sözlü sunum bildirisi.
  • Hameau, M. A. (1988). “Söz Dağarcığı Öğretimi”(Çev: Ramis Dara). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakülteleri Dergisi, 3.(1):301-305.
  • Hulstijn, J., Hollander, M. & Greidanus, T. (1996). Incidental vocabulary learning by advanced foreign language students: The influence of marginal glosses, dictionary use, and reoccurence of unknown words. The Modern Language Journal, 80, 327-339.
  • Hunt, A. & Beglar, D. (2000). Current research and practice in teaching vocabulary. In J. C. Richards, & W. A. Ranandya (Eds.). Methodology in language teaching: An anthology of current practice (pp. 258-266). Cambridge: Cambridge University Press.
  • İpek, N. ve Bilgin, A. (2007). İlköğretim Çağı Çocuklarında Kelime Dağarcığı Gelişimi. İlköğretim Online Dergisi. Cilt:6, Sayı:3. s:344-365.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin
  • Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Gazi
  • Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi.
  • Karakuş, İ. (2002). Türkçe Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Ankara: Anıt tepe Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Karatay, H. (2007:a) Türkçe Ders Kitaplarında Kelime Çalışmaları. Milli Eğitim Dergisi, 173, 50-66.
  • Karatay, H. (2007:b). Kelime Öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
  • Kolaç, E. (2003). İlköğretim Dördüncü Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:17, Sayı:1, 105-137.
  • Korkmaz, İ. (2006). Yeni İlköğretim Birinci Sınıf Programının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 419-431.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi (1-5 Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Nagy, W. E. & Herman, P. & Anderson, R. C. (1985). Learning words from context. Reading Research Quarterly, 20, 233-253.
  • Nagy, William. E. & Herman, P.A. (1987). Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge. Implications for Acquistion and Instruction. In M.G. McKeown & M.E. Curtis (Eds.), The Nature of Vocabulary Acquisition.. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. 19-35.
  • Nation, I. S. P. (1990). Teaching and Learning Vocabulary. New York: Newbury House.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:5, Sayı:1, 30-45.
  • Özdemir, O. (2008). İlköğretim 1-5. sınıflar Türkçe Çalışma Kitaplarındaki Anahtar Kelimelerin Analizi. Sempozyumu, 789-791. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Pehlivan, A. (2003). Türkçe Kitaplarında Sözcü Dağarcığını Geliştirme Sorunu ve Çözüm Yolları. Dil Dergisi, 122, 84.
  • Punch, M. & Robinson, M. (1992). Social studies vocabulary mnemonics. Social Education, 56, 402-403.
  • Schmitt, N. (2000). Vocabulary in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Scott, J. A., Jamieson-Noel, D. & Asselin, M. (2003). Vocabulary instruction throughout the day in twenty-tree Canadian upper-elementary classrooms. The Elementary Scholl Journal, 103, 269- 286.
  • Stahl, S. A. (1990). Beyond the Instrumentalist Hypothesis: Some Relationships Between Word Meaning and Comprehension. University of Illinois at Urbana Champaign Center of the Study of Reading.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi. Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt:1, Sayı:5, 763-779.
  • Wilkins, D. (1972). Grammatical, situational and notional syllabuses. In Association Internationale de Linguistique Appliqueé (Ed.). Proceedings of the 3rd International Congress of Appied Linguistics. Heidelberg: Julius Groose Verlag. Reprinted in Brumfit & Johnson (eds.) 82-90.
  • Yalçın, S. K. (2005). İlköğretim 1. ve 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Söz Varlığı Açısından Değerlendirilmesi, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Sözlü Bildirisi.
  • Yalçın, S. K. ve Özek, F. (2006). Söz Varlığının Temel Dil Becerilerinin ve Akademik Disiplinlerin Kazanına Olan Etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 171, 130-139.
  • Yılmaz, H. (1996). İlkokul Beşinci Sınıf Ders Kitaplarının Kelime ve Cümle Kadrosu. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Zimmerman, C. B. (2000). Historical trends in second language vocabulary instruction. In J. Coady & T. Huckin (Eds.), Second Language Vocabulary Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe Ders Kitaplarındaki
  • Masalların Kelime- Cümle Uzunlukları
  • ve Okunabilirlik Düzeyleri Üzerine Bir
  • Değerlendirme, Eğitimde Kuram ve Uygulama
  • (1), 87-101. Eylül 20, 2009 tarihinde
  • http://eku.comu.edu.tr/index/3/1/
  • kzorbaz.pdf. adresinden alınmıştır.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Anılan Bu kişi benim

Berrin Genç Bu kişi benim

Derya GÖL Dede Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2011
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 29 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Anılan, H., Genç, B., & Dede, D. G. (2011). Destekleyici Ek Metin Çalışmalarının Kırsal Kesim Öğrencilerinin Kelime Kazanım Düzeylerine Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 43-57.