Due to the increasing awareness of the importance of Physics education, studies on this field are necessary in order to increase the quality of Physics education. Current teaching theories suggest that student-centred techniques should be implemented to achieve intended objectives in education. One of them is cooperative teaching. In this research, fragmented teaching technique is used in the unit Heat and Temperature in Physics classes. The main question of the research is ââDoes fragmented teaching technique have an effect on studentsâ academic success and attitudes towards group-work in the Physics classes? â The research was made in a private high school in Kadıköy - Istanbul. Totally 50 students from the classes 9A and 9B participated in this research. A and B classes were chosen as random control and experiment groups. In the research, the lessons were studied with traditional method in 9A and with cooperative teaching technique in 9B. Research data were analysed statistically by using single way ANOVA and ââ tââ test. According to the results, it was found that teaching Physics to the 9th grades with cooperative teaching technique has positive effects on the studentsâ success whereas it has negative effects on the studentsâ attitudes towards group work. Suggestions were made according to these findings.
Physics Education Peer-Education Fragmented Teaching Heat and Temperature Attitude Scale
Fizik eğitiminin öneminin gün geçtikçe arttığı bilincinden hareketle bu alana yönelik çalışmalar, fizik eğitiminin kalitesinin yükseltilmesi anlamında bir ihtiyaç olarak belirmektedir. Fizik eğitiminde amaçların istenen düzeyde gerçekleştirilebilmesi için, çağdaş öğrenme kuramlarında. Öğrenci merkezli yöntem ve tekniklerin uygulanması önerilmektedir. Bunlardan biri de işbirlikli öğrenmedir. Bu araştırmada, fizik dersinde ısı ve sıcaklık ünitesi, parçalı öğretim tekniği kullanılarak işlenmiştir. Araştırmada, âParçalı öğretim tekniğinin, fizik dersinde öğrencilerin akademik başarı ve grup çalışmasına yaklaşımlarına etkisi var mıdır?" sorusuna yanıt aranmıştır. Araştırma İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki bir özel lisede yapılmıştır. Araştırmaya bu okuldaki 9A ve 9B sınıflarından toplam 50 öğrenci katılmıştır. A ve B şubeleri rasgele kontrol ve deney grubu olarak seçilmiştir. Araştırmada 9A sınıfına geleneksel yöntemle, 9B sınıfına parçalı öğretim tekniği kullanılarak ders işlenmiştir. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde ââtââ testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırmada, elde edilen bulgularda, 9. sınıf fizik dersinde, parçalı öğretim tekniğinin kullanılması öğrencilerin akademik başarılarını olumlu; grup çalışmalarına yaklaşımlarını olumsuz yönde etkilediği görülmüştür. Bulgulara dayanılarak öneriler getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 28 Sayı: 28 |