The purpose of this study was to examine the preference for cognitive consistency in relation to some psychosocial characteristics and academic achievement in student teachers. A total of 335 fourth grade (193 females, 142 males) students from different departments of the faculty of education participated to the study. Data were collected through Preference for Consistency Scale which was adapted to Turkish by the researcher. The results confirmed the expectations that preference for cognitive consistency didnât correlate with sex but was sigificantly related to perceived level of self adequacy in intelligence and aptitude, decision-making styles and the level of social adjustment.
Preference for Cognitive Consistency Academic Achievement Student Teachers
Bu araştırmada, öğretmen adaylarında bilişsel tutarlık tercihi bazı psikososyal özellikler ve akademik başarı çerçevesinde incelenmiştir. Araştırmaya değişik bölümlerde öğrenim gören 335 (193 kız, 142 erkek) eğitim fakültesi dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, uyarlama çalışması araştırmacı tarafından yapılan Tutarlılık Tercihi Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular; tutarlılık tercihinin cinsiyet ile ilişkisiz; algılanan zeka ve yetenek yeterliliği düzeyi, karar verme stilleri ve toplumsal yaşama uyum düzeyi ile de ilişkili olduğuna yönelik beklentilerin desteklendiğini göstermiştir.
Bilişsel Tutarlılık Tercihi Akademik Başarı Öğretmen Adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2001 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 10 Sayı: 10 |