Nowadays compulsory basic education is one of the most argued subject in general public. Normally education is an academical and technical subject, but it is observerd that generally this problem has been discussed from religions and political point of view. Obviously education is one of the basic and vital human rigths. In that case compulsory education time is extended from five yearsâ to eight yearsâ period, which is an important event and step for our country. But in fact basic educational problem is very complicated, so it is not solved easily with only a law. On the other hand, commonly, effectively and equitable compulsory education can be provided, merely it depends on many conditions such as administrative, organisational, financial problems etc. Finding good solutions for each problem is not easy. Consequently, in this article the consept, purpose and process of compulsory education within ist legal background is discussed in addition to the other pratical problems are mentioned in details.
Zorunlu temel eğitimin sekiz yıla çıkarılması, son dönemde ulusal kamuoyunda en çok tartışılan konulardan biridir. Ne var ki, akademik ve teknik bir konu olmasına karşın, soruna daha çok politik ve dinsel kaygılarla yaklaşıldığı gözlenmektedir. Kuşkusuz eğitim temel ve vazgeçilmez bir insan hakkıdır. Bu bağlamda zorunlu eğitim süresinin uzatılması, ülkemiz açısından önemli bir aşamadır. Ancak konuyu sadece bir yasa sorunu olarak görmek yanıltıcı olabilir. Çünkü yaygın, etkin ve eşitlikçi bir temel eğitim hizmetinin verilebilmesi, bu düzeyde gözlenen yönetsel, örgütsel, finansal vb. ciddi sorunların çözüme kavuşturulması ile olanaklıdır. Bu amaçla, makalede temel eğitim kavram, amaçları, işleyişi ve hukuksal çerçevesi ile tartışılmakta, ayrıca yasanın fırsat ve olanak eşitliği içinde uygulanmasını güçleştirebilecek etmenlere değinilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2000 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2000 Cilt: 8 Sayı: 8 |