The purpose of this
research is to investigate primary school teachers’ self-efficacy towards
teaching thinking skills on the basis of a set of variables. Descriptive
scanning model was used in the research. Working group of the research
consisted of 95 primary school teachers. The appropriate sampling method was
used in determining the working group. Personal information form and the scale
of self-efficacy towards teaching thinking skills were used as the data
collection tools. Descriptive statistics and multivariate analysis of variance
(MANOVA) were used in the analysis of the data. It was observed as a result of
the research that the primary school teachers partly agreed on the subscales of
teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills, academic competence
and practice and they agreed on the design. While there were not any meaningful
differences among the teachers relating to the teachers’ self-efficacy towards
teaching thinking skills and teachers’ gender, seniority and educational
status, there were meaningful differences relating to the subscales of the self-efficacy
towards teaching thinking skills and training of the teachers.
Primary school teachers thinking skills education self-efficacy
Bu çalışmanın amacı, sınıf
öğretmenlerinin düşünme becerisi öğretimine yönelik özyeterlik algılarını
çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 95 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken uygun örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgiler formu ile düşünme
becerisi öğretimine yönelik özyeterlik algıları ölçeği kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistik ile çok değişkenli varyans analizi
(MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; sınıf öğretmenlerinin düşünme
becerisi öğretimine yönelik özyeterlik algıları ölçeğinin geneline, akademik
yetkinlik ve uygulama alt boyutlarına kısmen katılıyorum düzeyinde, tasarlama
alt boyutuna katılıyorum düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür.
Öğretmenlerin cinsiyetleri, kıdem yılları ve eğitim durumları ile düşünme
becerisi öğretimine yönelik özyeterlik algıları ölçeğinin akademik yetkinlik,
uygulama ve tasarlama alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmezken;
düşünme eğitimi ile ilgili ders alma durumları ile düşünme becerisi öğretimine
yönelik özyeterlik algıları ölçeğinin alt boyutları arasında anlamlı farklılık çıkmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mayıs 2016 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 41 Sayı: 41 |