Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul (5., 6., 7., ve 8. Sınıf) Öğrencilerinin Daimi Bilim Öğrenme Motivasyonlarının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 41 Sayı: 41, 121 - 129, 01.01.2017

Öz

Bu araştırmanın
amacı 2013 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nın, öğrencilerin daimi bilim
öğrenme motivasyonlarına yansımalarını belirlemek ve daimi bilim öğrenme
motivasyonu üzerinde etkilerinin olabileceği düşünülen; öğrencilerin
cinsiyetleri, fen bilimleri dersinden aldıkları son notları, bilimsel bir
dergiye üyelikleri, bilimle ilgili okudukları kitaplar, bilimle ilgili
izledikleri filmler, okul dışında bilimle ilgili katıldıkları etkinlikler ve
ailelerinde bilimle ilgilenen kişilerin olup olmadığı gibi değişkenleri
incelemektir. Betimsel tarama modelinde desenlenen araştırmanın örneklemini,
2015-2016 eğitim-öğretim yılında ortaokulda öğrenim gören 94 beşinci sınıf, 93
altıncı sınıf, 84 yedinci sınıf ve 85 sekizinci sınıf olmak üzere toplam 356
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Daimi Bilim
Öğrenme Motivasyonu (Continuing Motivation for Science Learning)” ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmadan sonucunda, ortaokul öğrencilerin daimi bilim öğrenme
motivasyonlarının, sınıf düzeyleri, fen bilimleri dersinden aldıkları not
ortalamaları, bilimsel bir dergiye üyelikleri, bilimle ilgili okudukları
kitaplar, izledikleri filmler ve okul dışında bilimle ilgili katıldıkları
etkinliklere göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyetlerinin ve ailelerinde
bilimle ilgilenen kişilerin olup olmaması ile ise öğrencilerin daimi bilim
öğrenme motivasyonları arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı
belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Akbaba, S. ve Aktaş, A. (2005). İçsel Motivasyonun Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 21, Sayfa : 19-42.
  • Altıngül-Yorgancı, B. (2010). Öğretmenlerin, Öğretmen Adaylarının ve Öğrencilerin Motivasyonu Algılama Farklılıkları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri enstitüsü, Balıkesir.
  • Altun, F. ve Yazıcı, H. (2010). Öğrencilerin Okul Motivasyonunu Yordayan Bazı Değişkenler. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya-Turkey.
  • Baştürk, R. (2010). Bütün Yönleriyle SPSS Örnekli Nonparametrik İstatistiksel Yöntemler. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Demir, R., Öztürk, N. ve Dökme, İ. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Motivasyonlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 23, sayfa 1 – 21.
  • Deniş Çeliker, H., Tokcan, A. ve Korkubilmez, S. (2015). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Bilimsel Yaratıcılığı Etkiler mi?. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 30, s. 167-192.
  • Erdoğan, D., Çakır, M., Gürel, C. ve Şeker, H. (2015). Daimi Bilim Öğrenme Motivasyonu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015, Cilt 5, Sayı 2, 125-136.
  • Ertem, H. (2006). Ortaöğretim Öğrencilerinin Kimya Derslerine Yönelik Güdülenme Tür (İçsel ve Dışsal) Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi.
  • EURYDICE (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency). (2012). Avrupa’da Fen Eğitimi: Ulusal Politikalar, Uygulamalar ve Araştırma. (http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/thematic_studies _en.php) .
  • Fortus, D. & Vedder-Weiss, D. (2014). Measuring students’ continuing motivation for science learning. Journal of Research in Science Teaching, 51 (4), 497-522.
  • Kuyper, H.,. Van der Werf, M.P.C & Lubbers, M.J. (2000). Motivation, MetaCognition and Self-Regulation as Predictors of Long Term Educational Attainment, Educational Research and Evaluation, 6:3, 181-205.
  • Lai, E. R. (2011). Motivation: A Literature Review, Research Report. Always Learning, Pearson. (http://images.pearsonassessments.com/images/tmrs/Motivation_Review_final.pdf).
  • Maehr, M. L. (1976). Continuing motivation: An analysis of a seldom considered educational outcome. Review of Educational Research, 46(3), 443-462.
  • MEB (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Mertens, D. M. (1998). Research methods in education and psychology: Integrating diversity with quantitative and qualitative approaches. London: Sage Publications.
  • Osborne, J., Simon, S. ve Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A reviewof the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079.
  • Pascarella, E.T.,Walberg, H. J., Junker,L. K. ve Heartel, G. D. (1981). Continuing motivation in science for early and late adolescents. American Educational Research Journal, 18(4), 439–452.
  • Patrick, H., & Yoon, C. (2004). Early adolescents’ motivation during science investigation. The Journal of Educational Research, 97(6), 319–328
  • Shernoff, D. V. ve Hoogstra, L. (2001). Continuing Motivation Beyond the High School Classroom. New Directions in Child and Adolescent Development, 93, 73-87.
  • Speering, W. ve Rennie, L. (1996). Students’ perceptions about science: The impact of transition from primary to secondary school. Research in Science Education, 26(3), 283–298.
  • Tuan, H.L, Chin, C.C. ve Shieh, S.H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639-654.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 313-327.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. 2012. İlköğretim Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 13, Sayı 2, Ağustos 2012, Sayfa 231-247.

Investigation of Secondary School Students (5th, 6th, 7th and 8th Grades) Continuing Motivation for Science Learning

Yıl 2017, Cilt: 41 Sayı: 41, 121 - 129, 01.01.2017

Öz

The aim of this
study is to determine the reflection of Science Curriculum of 2013 to the
students’ continuing motivation for science learning. Moreover, variables which
are thought to have an impact on continuing motivation for science learning
have been examined, such as gender, last grades of science course, membership
of an academic journal, books read on science, movies watched on science, out
school activities on science and having family members interested in science.
As a descriptive study, the sample consisted of a total of 356 students in
Denizli in 2015-2016 academic years. To collect the data, “Continuing
Motivation for Science Learning” questionnaire was used. According to the
analyses, continuing motivation of secondary school students for science
learning significantly differed in terms of their class. Furthermore, their continuing
motivation was significantly affected by the variables of students’ avarage
means of science course, membership of an academic journal, books read on
science, movies watched on science, and out school activities on science. There
was no significant difference between gender, and having a family member
interested in science and continuing motivation for science learning.

Kaynakça

  • Akbaba, S. ve Aktaş, A. (2005). İçsel Motivasyonun Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 21, Sayfa : 19-42.
  • Altıngül-Yorgancı, B. (2010). Öğretmenlerin, Öğretmen Adaylarının ve Öğrencilerin Motivasyonu Algılama Farklılıkları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri enstitüsü, Balıkesir.
  • Altun, F. ve Yazıcı, H. (2010). Öğrencilerin Okul Motivasyonunu Yordayan Bazı Değişkenler. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya-Turkey.
  • Baştürk, R. (2010). Bütün Yönleriyle SPSS Örnekli Nonparametrik İstatistiksel Yöntemler. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Demir, R., Öztürk, N. ve Dökme, İ. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Motivasyonlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 23, sayfa 1 – 21.
  • Deniş Çeliker, H., Tokcan, A. ve Korkubilmez, S. (2015). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Bilimsel Yaratıcılığı Etkiler mi?. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 30, s. 167-192.
  • Erdoğan, D., Çakır, M., Gürel, C. ve Şeker, H. (2015). Daimi Bilim Öğrenme Motivasyonu Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2015, Cilt 5, Sayı 2, 125-136.
  • Ertem, H. (2006). Ortaöğretim Öğrencilerinin Kimya Derslerine Yönelik Güdülenme Tür (İçsel ve Dışsal) Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi.
  • EURYDICE (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency). (2012). Avrupa’da Fen Eğitimi: Ulusal Politikalar, Uygulamalar ve Araştırma. (http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/thematic_studies _en.php) .
  • Fortus, D. & Vedder-Weiss, D. (2014). Measuring students’ continuing motivation for science learning. Journal of Research in Science Teaching, 51 (4), 497-522.
  • Kuyper, H.,. Van der Werf, M.P.C & Lubbers, M.J. (2000). Motivation, MetaCognition and Self-Regulation as Predictors of Long Term Educational Attainment, Educational Research and Evaluation, 6:3, 181-205.
  • Lai, E. R. (2011). Motivation: A Literature Review, Research Report. Always Learning, Pearson. (http://images.pearsonassessments.com/images/tmrs/Motivation_Review_final.pdf).
  • Maehr, M. L. (1976). Continuing motivation: An analysis of a seldom considered educational outcome. Review of Educational Research, 46(3), 443-462.
  • MEB (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Mertens, D. M. (1998). Research methods in education and psychology: Integrating diversity with quantitative and qualitative approaches. London: Sage Publications.
  • Osborne, J., Simon, S. ve Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A reviewof the literature and its implications. International Journal of Science Education, 25(9), 1049–1079.
  • Pascarella, E.T.,Walberg, H. J., Junker,L. K. ve Heartel, G. D. (1981). Continuing motivation in science for early and late adolescents. American Educational Research Journal, 18(4), 439–452.
  • Patrick, H., & Yoon, C. (2004). Early adolescents’ motivation during science investigation. The Journal of Educational Research, 97(6), 319–328
  • Shernoff, D. V. ve Hoogstra, L. (2001). Continuing Motivation Beyond the High School Classroom. New Directions in Child and Adolescent Development, 93, 73-87.
  • Speering, W. ve Rennie, L. (1996). Students’ perceptions about science: The impact of transition from primary to secondary school. Research in Science Education, 26(3), 283–298.
  • Tuan, H.L, Chin, C.C. ve Shieh, S.H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639-654.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 313-327.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. 2012. İlköğretim Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 13, Sayı 2, Ağustos 2012, Sayfa 231-247.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asiye Bahtiyar Bu kişi benim

Bilge Can Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2016
Kabul Tarihi 28 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 41 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Bahtiyar, A., & Can, B. (2017). Ortaokul (5., 6., 7., ve 8. Sınıf) Öğrencilerinin Daimi Bilim Öğrenme Motivasyonlarının İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 121-129.