Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Avrupa’da MOOCs İle Yabancı Dil Öğretimi: Almanya ve Fransa Örnekleri

Yıl 2018, Cilt: 44 Sayı: 44, 63 - 76, 01.07.2018

Öz

Bu çalışmada son
yıllarda eğitim alanında önem kazanmaya başlamış önemli teknolojik
gelişmelerden birisi olan “Kitlesel Çevrim İçi Açık Dersler-Massive Open Online
Courses” (MOOCs) hakkında bilgi verilmiş ve yabancı dil öğretimi bağlamında
incelenmiştir. Kitlesel Çevrimiçi Açık Dersler internet üzerinden herkese açık
ve ücretsiz oldukları için büyük avantaj sağlamaktadırlar. Ayrıca yaşam boyu
öğrenmeyi de destekler niteliktedirler. Karşılaştırmalı ve betimsel yöntemin
kullanıldığı çalışmada, uzaktan eğitim çerçevesinde Türkiye’deki yabancı dil
derslerine katkı sağlamak amacıyla, öncelikle Avrupa’nın önde gelen ülkelerinden
Almanya ve Fransa’daki MOOC platformları tanıtılmıştır. Ayrıca, bu ülkelerin en
tanınmış platformlarında yer alan yabancı dil kursları hakkında bilgi
verilmiştir. Sonrasında ise, Türkiye’deki MOOC platformları ve bu
platformlardaki yabancı dil kurslarına da değinilerek, bahsi geçen Avrupa
ülkelerindeki yabancı dil kurslarıyla, Türkiye’deki yabancı dil kursları arasında
karşılaştırma yapılmıştır. Yapılan karşılaştırma ile ülkelerdeki yabancı dil
kurslarındaki benzerlikler, farklılıklar ve Türkiye’nin bu konudaki
eksiklikleri ortaya koyulmuştur. Türkiye’nin çevrimiçi yabancı dil kurslarında
yaşadığı eksikliklerin giderilmesi için Almanya ve Fransa’daki çevrimiçi
kurslar göz önüne alınarak önerilerde bulunulmuştur. 

Kaynakça

  • Aydın, C. H. (2017). Current status of the MOOC mouvement in the world and reaction of the turkish higher education institutions. Open Praxis, 9(1), 59-78.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Kılıç, O. Cinoğlu, M. (Editörler). Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, 113-143. İstanbul: Lisans Yayıncılık. [Çevrim-içi: https://www.researchgate.net/publication/292391179_ Bilimsel_arastirma_sureci_ve_yontem], Erişim Tarihi: 19.03.2018.
  • Bozkurt, A. (2015). Kitlesel açık çevrimiçi dersler (Massive open online courses - MOOCs) ve sayısal bilgi çağında yaşam boyu öğrenme fırsatı, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAd, 1(1), 56-81. [Çevrim-içi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/35569], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Bundeszentrale für politische Bildung (2015). Glossar MOOCs. [Çevrim-içi: https://www.bpb.de/lernen/ digitale-bildung/werkstatt/211327/glossar-moocs], Erişim Tarihi: 15.10.2017.
  • Castano-Munoz, J., Punie, Y., Inamorato Dos Santos, A., JRC-IPTS, (2016). MOOCs in europe: evidence from pilot surveys with universities and MOOC learners. JRC/European Commision. [Çevrim-içi: https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/JRC%20brief%20MOOCs _JRC101956. pdf], Erişim Tarihi: 16.11.2017.
  • Deutscher Bildungsserver & Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF), (2017). Kursplattformen (MOOCS). [Çevrim-içi: https://www.bildungsserver.de/Kursplattformen-MOOCS--11030-de.html#sectionTitleID1], Erişim Tarihi: 08.11.2017.
  • Downes, S. (2011). 'Connectivism' and connective knowledge. [Çevrim-içi: http://www.huffingtonpost.com/stephen-downes/connectivism-and-connecti_b_804653.html], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Edukatico Suchportal für Online Kurse (2017). Sprachen (und Sprachwissenschaft) online lernen. [Çevrim-içi: https://www.edukatico.org/de/kurse/sprache], Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Gaebel, M. (2014). MOOCs massive open online courses. European University Association. [Çevrim-içi: http://www.eua.be/Libraries/publication/MOOCs_UpdateJanuary_2014.pdf? sfvrsn=2], Erişim Tarihi: 17.11.2017.
  • Germain, C. (1993). L’évolution de l'enseignement des langues: 5000 ans d'histoire. Paris: CLE International.
  • Göcks, M. & Bechmann, H. (2013). Geleitwort. R. SCHULMEISTER (Ed.), MOOCs–massive open online Courses. Offene Bildung oder Geschäftsmodell? içinde (7-8). Münster: Waxmann Verlag.
  • Jungermann, I. & Wannemacher, K. (2015). Innovationen in der Hochschulbildung Massive Open Online Courses an den deutschen Hochschulen. Studien zum deutschen Innovationssystem Nr.15-2015. Berlin: Expertenkommission Forschung und Innovation (EFI/Ed.). [Çevrim-içi: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/156625/1/ StuDIS_2015-15.pdf], Erişim Tarihi: 10.11.2017.
  • Kahrs, M. (2016). MOOCs und Flexible Curricula. Perspektiven und Herausforderungen im Projekt konstruktiv. Bremen: Bremen Universität. [Çevrim-içi: http://www.uni-bremen.de/fileadmin/user_upload/single_sites/konstruktiv/materialien/20160518_MOOC_und_flexible_Curricula.pdf, ], Erişim Tarihi: 10.11.2017.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Merkle, T. (2015). Moodle, iversity und Co. : Online-Kurse in Deutsch oder anderen Sprachen. (Seminer Çalışması). [Çevrim-içi: https://www.hfwu.de/fileadmin/user_upload/FWR/PersonalprofilesFWR/ ringel.marc/ERM2.0/ Online-Kurse.pdf], Erişim Tarihi: 08.11.2017.
  • Minichiello, F. (t.y.). Le CIEP, opérateur du ministère de l’éducation nationale (Fransa Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurum), Le phénomène des MOOCs (Massive Open Online Courses).
  • Pilancı, H. (2009). Uzaktan Türkçe öğrenen yabancıların Türkçeyi iletişim aracı olarak kullanabilme yeterlikleri. Journal of Language and Linguistics, 5 (2), 49-61.
  • Rensing, C. (2013). MOOCs - Bedeutung von massive open online courses für die Hochschullehre, PIK - Praxis der Informationverarbeitung und Kommunikation, 36 (2), 141-145.
  • Schulmeister, R. (2013). Der Beginn und das Ende von Open. Chronologie der MOOC-Entwicklung. R. SCHULMEISTER (Ed.), MOOCs –Massive Open Online Courses. Offene Bildung oder Geschäftsmodell? içinde (17-59). Münster: Waxmann Verlag.
  • Schultz, E. & Hochschulrektorenkonferenz, (2014). Potenziale und Probleme von MOOCs: eine Einordnung im Kontext der digitalen Lehre. Bonn: HRK. [Çevrim-içi: https://www.hrk.de/uploads/media/2014-07-17_Endversion_MOOCs.pdf], Erişim Tarihi: 08.11.2017.
  • Şimşek, M. R. (2010). Yabancı dil öğretiminde ana dil kullanımı: ne zaman, ne kadar, neden. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 1-14.
  • Tisserand-Barthole, C. (2012). Moocs : l’enseignement supérieur à portée de tous, Netsources, 100. [Çevrim-içi: http://www.bases-netsources.com/2012/09/selon-le-tres-serieux-new-yorktimes.html? showComment=1471582 935331], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Thenoz, M.-J., Legris, L. (t.y.). Le numérique dans l’enseignement supérieur et la formation tout au long de la vie. Paris: Wavestone. [Çevrim-içi: https://www.wavestone.com/app/uploads/2017/ 03/numerique-enseignement-superieur-formation.pdf], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • iversity (2017). Häufig gestellte Fragen. [Çevrim-içi: https://iversity.org/de/pages/support], Erişim Tarihi: 17.10.2017.
  • Çevrim-içi: https://iversity.org/en/courses, Erişim Tarihi: 17.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://mooin.oncampus.de/, Erişim Tarihi: 17.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://iversity.org/de/courses/spanish-for-beginners-january-2016, Erişim Tarihi: 23.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://mooin.oncampus.de/local/ildcourseinfo/?id=oncampus-MOOC-2016-003178, Erişim Tarihi: 23.11.2017 .
  • Çevrim-içi: https://turkish.yasar.edu.tr./, Erişim Tarihi: 18.12.2017 .
  • Çevrim-içi: http://www.ciep.fr/revue-internationale-deducation-sevres/lecole-diversite-cultures/ phenomene -moocs-massive-open-online-courses, Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://mooc.cavilam.com/courses/course-v1:CAVILAM+CAV-001+2017/about, Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://www.fun-mooc.fr/cours/#filter/subject/langues?page=1&rpp=50, Erişim Tarihi: 30.12.2017.
  • Çevrim-içi: http://www.e-universite.com.tr/, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://akadema.anadolu.edu.tr, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://akadema.anadolu.edu.tr/tr/content/turkish-a1, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://atademix.atauni.edu.tr/index.php/tum-dersler-2/, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://atademix.atauni.edu.tr/index.php/arapca-3/, Erişim Tarihi: 24.11.2017.

Foreign Language Teaching with MOOCS: Comparison of Germany, France and Turkey

Yıl 2018, Cilt: 44 Sayı: 44, 63 - 76, 01.07.2018

Öz



In this study, the term of ‘Massive Open
Online Courses’ (MOOCs), which is one of the technological progresses in the
domain of education in recent years was observed in the context of foreign
language teaching. As the Massive Online Open Courses are free of charge and
taken online through websites, they have many advantages for learners. They
also have the characteristic of promoting the lifelong learning. In this
research that was carried out with comparative and descriptive methods, the MOOC
platforms in Germany and France, which are two of the leading countries in
Europe, were presented with the aim of providing a contribution to the courses
of foreign language teaching practices in Turkey. Besides, information about
these courses in the countries was given. Then, addressing the MOOC platforms
in Turkey and the courses in these platforms, the courses in the related
European countries were compared to the ones existing in Turkey. With this
comparison, the similarities and differences between the countries were
identified and Turkey’s deficiencies at this point were revealed. To overcome
the deficiencies in the online foreign language courses in Turkey, suggestions
were offered considering the ones in Germany and France.





Kaynakça

  • Aydın, C. H. (2017). Current status of the MOOC mouvement in the world and reaction of the turkish higher education institutions. Open Praxis, 9(1), 59-78.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Kılıç, O. Cinoğlu, M. (Editörler). Bilimsel Araştırma Yöntemleri içinde, 113-143. İstanbul: Lisans Yayıncılık. [Çevrim-içi: https://www.researchgate.net/publication/292391179_ Bilimsel_arastirma_sureci_ve_yontem], Erişim Tarihi: 19.03.2018.
  • Bozkurt, A. (2015). Kitlesel açık çevrimiçi dersler (Massive open online courses - MOOCs) ve sayısal bilgi çağında yaşam boyu öğrenme fırsatı, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAd, 1(1), 56-81. [Çevrim-içi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/35569], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Bundeszentrale für politische Bildung (2015). Glossar MOOCs. [Çevrim-içi: https://www.bpb.de/lernen/ digitale-bildung/werkstatt/211327/glossar-moocs], Erişim Tarihi: 15.10.2017.
  • Castano-Munoz, J., Punie, Y., Inamorato Dos Santos, A., JRC-IPTS, (2016). MOOCs in europe: evidence from pilot surveys with universities and MOOC learners. JRC/European Commision. [Çevrim-içi: https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/JRC%20brief%20MOOCs _JRC101956. pdf], Erişim Tarihi: 16.11.2017.
  • Deutscher Bildungsserver & Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF), (2017). Kursplattformen (MOOCS). [Çevrim-içi: https://www.bildungsserver.de/Kursplattformen-MOOCS--11030-de.html#sectionTitleID1], Erişim Tarihi: 08.11.2017.
  • Downes, S. (2011). 'Connectivism' and connective knowledge. [Çevrim-içi: http://www.huffingtonpost.com/stephen-downes/connectivism-and-connecti_b_804653.html], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Edukatico Suchportal für Online Kurse (2017). Sprachen (und Sprachwissenschaft) online lernen. [Çevrim-içi: https://www.edukatico.org/de/kurse/sprache], Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Gaebel, M. (2014). MOOCs massive open online courses. European University Association. [Çevrim-içi: http://www.eua.be/Libraries/publication/MOOCs_UpdateJanuary_2014.pdf? sfvrsn=2], Erişim Tarihi: 17.11.2017.
  • Germain, C. (1993). L’évolution de l'enseignement des langues: 5000 ans d'histoire. Paris: CLE International.
  • Göcks, M. & Bechmann, H. (2013). Geleitwort. R. SCHULMEISTER (Ed.), MOOCs–massive open online Courses. Offene Bildung oder Geschäftsmodell? içinde (7-8). Münster: Waxmann Verlag.
  • Jungermann, I. & Wannemacher, K. (2015). Innovationen in der Hochschulbildung Massive Open Online Courses an den deutschen Hochschulen. Studien zum deutschen Innovationssystem Nr.15-2015. Berlin: Expertenkommission Forschung und Innovation (EFI/Ed.). [Çevrim-içi: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/156625/1/ StuDIS_2015-15.pdf], Erişim Tarihi: 10.11.2017.
  • Kahrs, M. (2016). MOOCs und Flexible Curricula. Perspektiven und Herausforderungen im Projekt konstruktiv. Bremen: Bremen Universität. [Çevrim-içi: http://www.uni-bremen.de/fileadmin/user_upload/single_sites/konstruktiv/materialien/20160518_MOOC_und_flexible_Curricula.pdf, ], Erişim Tarihi: 10.11.2017.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Merkle, T. (2015). Moodle, iversity und Co. : Online-Kurse in Deutsch oder anderen Sprachen. (Seminer Çalışması). [Çevrim-içi: https://www.hfwu.de/fileadmin/user_upload/FWR/PersonalprofilesFWR/ ringel.marc/ERM2.0/ Online-Kurse.pdf], Erişim Tarihi: 08.11.2017.
  • Minichiello, F. (t.y.). Le CIEP, opérateur du ministère de l’éducation nationale (Fransa Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurum), Le phénomène des MOOCs (Massive Open Online Courses).
  • Pilancı, H. (2009). Uzaktan Türkçe öğrenen yabancıların Türkçeyi iletişim aracı olarak kullanabilme yeterlikleri. Journal of Language and Linguistics, 5 (2), 49-61.
  • Rensing, C. (2013). MOOCs - Bedeutung von massive open online courses für die Hochschullehre, PIK - Praxis der Informationverarbeitung und Kommunikation, 36 (2), 141-145.
  • Schulmeister, R. (2013). Der Beginn und das Ende von Open. Chronologie der MOOC-Entwicklung. R. SCHULMEISTER (Ed.), MOOCs –Massive Open Online Courses. Offene Bildung oder Geschäftsmodell? içinde (17-59). Münster: Waxmann Verlag.
  • Schultz, E. & Hochschulrektorenkonferenz, (2014). Potenziale und Probleme von MOOCs: eine Einordnung im Kontext der digitalen Lehre. Bonn: HRK. [Çevrim-içi: https://www.hrk.de/uploads/media/2014-07-17_Endversion_MOOCs.pdf], Erişim Tarihi: 08.11.2017.
  • Şimşek, M. R. (2010). Yabancı dil öğretiminde ana dil kullanımı: ne zaman, ne kadar, neden. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 1-14.
  • Tisserand-Barthole, C. (2012). Moocs : l’enseignement supérieur à portée de tous, Netsources, 100. [Çevrim-içi: http://www.bases-netsources.com/2012/09/selon-le-tres-serieux-new-yorktimes.html? showComment=1471582 935331], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Thenoz, M.-J., Legris, L. (t.y.). Le numérique dans l’enseignement supérieur et la formation tout au long de la vie. Paris: Wavestone. [Çevrim-içi: https://www.wavestone.com/app/uploads/2017/ 03/numerique-enseignement-superieur-formation.pdf], Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • iversity (2017). Häufig gestellte Fragen. [Çevrim-içi: https://iversity.org/de/pages/support], Erişim Tarihi: 17.10.2017.
  • Çevrim-içi: https://iversity.org/en/courses, Erişim Tarihi: 17.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://mooin.oncampus.de/, Erişim Tarihi: 17.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://iversity.org/de/courses/spanish-for-beginners-january-2016, Erişim Tarihi: 23.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://mooin.oncampus.de/local/ildcourseinfo/?id=oncampus-MOOC-2016-003178, Erişim Tarihi: 23.11.2017 .
  • Çevrim-içi: https://turkish.yasar.edu.tr./, Erişim Tarihi: 18.12.2017 .
  • Çevrim-içi: http://www.ciep.fr/revue-internationale-deducation-sevres/lecole-diversite-cultures/ phenomene -moocs-massive-open-online-courses, Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://mooc.cavilam.com/courses/course-v1:CAVILAM+CAV-001+2017/about, Erişim Tarihi: 19.11.2017.
  • Çevrim-içi: https://www.fun-mooc.fr/cours/#filter/subject/langues?page=1&rpp=50, Erişim Tarihi: 30.12.2017.
  • Çevrim-içi: http://www.e-universite.com.tr/, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://akadema.anadolu.edu.tr, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://akadema.anadolu.edu.tr/tr/content/turkish-a1, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://atademix.atauni.edu.tr/index.php/tum-dersler-2/, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
  • Çevrim-içi: http://atademix.atauni.edu.tr/index.php/arapca-3/, Erişim Tarihi: 24.11.2017.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Karacadal 0000-0001-6386-2191

Ferdiye Çobanoğulları 0000-0003-4025-7858

Selami Eryılmaz

Ayhan Bolat Bu kişi benim 0000-0002-4328-0896

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2018
Kabul Tarihi 22 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 44 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Karacadal, Ö., Çobanoğulları, F., Eryılmaz, S., Bolat, A. (2018). Avrupa’da MOOCs İle Yabancı Dil Öğretimi: Almanya ve Fransa Örnekleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 63-76.