The aim of this research is to determine the thoughts
of the 8th grade students of the middle school about the concepts of
"smart board" and "mobile phone" which are technological
materials through metaphors. A total of 166 middle school 8th grade students,
75 female and 91 male, participated in the research voluntarily in the fall
semester of 2017-2018 academic year in a middle school in Istanbul province. In
the research, qualitative research model was used in the collection, analysis
and evaluation of data. Participants were asked to complete the following
sentence in order to find out what kind of thoughts they had on technological
materials; 'Smart Board / Mobile Phone is like ......... .. / similar; Because
... ' In the research, the obtained data of each concept was analyzed by
content analysis technique. As a result of the research, 31 different smart
board concepts and 50 different metaphors of mobile phone concept have been
obtained. Teachers, books, television, computers, information houses, tablets,
lights and school metaphors have been identified at most in terms of smart
board concept. The metaphors of friendship, toys, organs, people, cars, clocks,
water, books, life and rescuers have been identified at the most in relation to
the concept of mobile phones. Metaphors of the smart board concept are grouped under
five conceptual categories that have common features associated with each
other. In the study, the metaphors developed for the concept of smart board
were collected under a tool conceptual category that varies according to the
purpose of use and the tool to help most. The
metaphors developed for the concept of mobile phone are gathered under an
indispensable tool categories for life with a tool that changes according to
the purpose of use.
Bu araştırmanın amacı,
ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin teknolojik materyallerden olan “Akıllı
tahta” ve “Cep telefonu”
kavramlarına ilişkin sahip oldukları düşünceleri metaforlar aracılığıyla
tespit etmektir. Araştırmaya 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde,
İstanbul ilinde bir ortaokulda 75 kız ve 91 erkek olmak üzere toplam 166
ortaokul 8. sınıf öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada, verilerin
toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel araştırma modeli kullanılmıştır.
Katılımcılardan teknolojik materyallere ilişkin ne tür düşüncelere sahip
olduklarını ortaya çıkarmak için “Akıllı Tahta/Cep Telefonu ……….. gibidir /
benzer; Çünkü …” cümlelerini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmada her bir
kavrama ait elde edilen veriler içerik analiz tekniğiyle çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda, akıllı tahta kavramına ait 31 ve cep telefonu kavramına
ait 50 farklı metafor elde edilmiştir. Akıllı tahta kavramına ilişkin en fazla öğretmen, kitap, televizyon, bilgisayar, bilgi evi,
tablet, ışık ve okul metaforları ve
cep telefonu kavramına ilişkin dost, oyuncak, organ, insan, araba, saat,
su, kitap, hayat ve kurtarıcı metaforları tespit edilmiştir. Araştırmada, akıllı tahta kavramına yönelik
geliştirilen metaforlar en fazla öğrenmeye yardımcı araç ile kullanım amacına
göre değişen bir araç kavramsal kategorileri altında toplanmıştır. Cep telefonu kavramına yönelik
geliştirilen metaforlar en fazla kullanım amacına göre değişen bir araç ile
yaşam için vazgeçilmez bir araç kategorileri altında toplanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 45 Sayı: 45 |