Bu çalışmada okul müdürlerinin öğretmenler tarafından algılanan liderlik tarzlarının, öğretmenlerin duygusal zekâsına etkisi ve bu etkide öğretmenlerin sosyal zekâlarının aracılık rolü incelenmiştir. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modelidir. Değişkenler arasındaki ilişkileri test etmek için yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Analiz verileri 2017-2018 eğitim öğretim yılında Antalya ili merkez ilçelerde görev yapan 478 öğretmenden elde edilmiştir. Yapısal eşitlik modeli testleri sonucunda yapısal liderlik tarzının öğretmenlerin duygusal zekâları üzerinde herhangi bir etki yaratmadığı bulunmuştur. İnsan kaynağı liderliği, politik liderlik ve sembolik liderlik ise öğretmenlerin duygusal zekalarını olumlu yönde etkilemektedir. İnsan kaynağı, politik ve sembolik liderlik tarzları öğretmenlerin duygusal zekalarını hem doğrudan hem de sosyal zekâ aracılığıyla dolaylı olarak etkilemektedir.
In this study, the effects of school principals' leadership styles as perceived by teachers on teachers' emotional intelligence and the mediating role of teachers' social intelligence in this effect were investigated. The research model is the relational survey model. In order to test the relationships among variables, structural equation modeling was employed. The analysis data were obtained from 478 teachers working in central districts of Antalya province during the 2017-2018 academic year. As a result of structural equality model tests, it was found that the structural leadership style did not affect teachers' emotional intelligence. Human resource, political, and symbolic leadership positively affect teachers' emotional intelligence. Human resource, political, and symbolic leadership styles, affect teachers' emotional intelligence, both directly and indirectly, through social intelligence.
leadership style, social intelligence, emotional intelligence
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 14 Ocak 2021 |
Başvuru Tarihi | 2 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2020 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021, Cilt , Sayı 51 |
Bibtex | @araştırma makalesi { pauefd731133, journal = {Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-0085}, eissn = {1309-0275}, address = {}, publisher = {Pamukkale Üniversitesi}, year = {2021}, number = {51}, pages = {123 - 151}, doi = {10.9779/pauefd.731133}, title = {Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence}, key = {cite}, author = {Türker, Yusuf and Tanrıöğen, Abdurrahman} } |
APA | Türker, Y. & Tanrıöğen, A. (2021). Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , (51) , 123-151 . DOI: 10.9779/pauefd.731133 |
MLA | Türker, Y. , Tanrıöğen, A. "Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence" . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (2021 ): 123-151 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/59755/731133> |
Chicago | Türker, Y. , Tanrıöğen, A. "Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (2021 ): 123-151 |
RIS | TY - JOUR T1 - Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence AU - Yusuf Türker , Abdurrahman Tanrıöğen Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.9779/pauefd.731133 DO - 10.9779/pauefd.731133 T2 - Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 123 EP - 151 VL - IS - 51 SN - 1301-0085-1309-0275 M3 - doi: 10.9779/pauefd.731133 UR - https://doi.org/10.9779/pauefd.731133 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence %A Yusuf Türker , Abdurrahman Tanrıöğen %T Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence %D 2021 %J Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-0085-1309-0275 %V %N 51 %R doi: 10.9779/pauefd.731133 %U 10.9779/pauefd.731133 |
ISNAD | Türker, Yusuf , Tanrıöğen, Abdurrahman . "Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / 51 (Ocak 2021): 123-151 . https://doi.org/10.9779/pauefd.731133 |
AMA | Türker Y. , Tanrıöğen A. Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence. PUJE. 2021; (51): 123-151. |
Vancouver | Türker Y. , Tanrıöğen A. Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; (51): 123-151. |
IEEE | Y. Türker ve A. Tanrıöğen , "Effect of School Principals’ Leadership Style on Teachers' Social and Emotional Intelligence", Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı. 51, ss. 123-151, Oca. 2021, doi:10.9779/pauefd.731133 |
..........................