Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Öz-yönetim ve Öz-kontrol ile Öz-liderlik Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2026, Sayı: Erken Görünüm [Online First], 58 - 79
https://doi.org/10.9779/pauefd.1267205

Öz

Bu çalışmada, öğretmenlerin öz-yönetim ve öz-kontrol ile öz-liderlik becerileri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca en uygun yöntemin nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama yöntemi olduğuna karar verilerek bu çalışma yürütülmüştür. Basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak Türkiye’deki bir ilde ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 322 öğretmenden toplanan veriler kullanılmıştır. Veriler çoklu hiyerarşik regresyon analizi, t-testi ve ANOVA ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda öz-yönetim ve öz-kontrol becerileri, öz-liderlik becerilerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin yaşı ilerledikçe kendini ödüllendirme ve kendi kendine konuşma davranışlarını daha az sergiledikleri; erkeklerin kadınlara göre kendini daha fazla cezalandırdığı; bunun yanında kadınların ise kendini ödüllendirme, kendine hatırlatıcılar belirleme, doğal ödül stratejileri, kendi kendine konuşma ve öz-liderlik becerilerini erkeklere göre daha fazla kullandığı; başka fakültelerde lisansüstü eğitim yapanların eğitim fakültesinde lisansüstü eğitim yapan ve lisansüstü eğitim yapmayan öğretmenlere göre daha başarılı performans hayal etme becerisine sahip olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Achtziger, A., & Bayer, U. C. (2020). Self-control mediates the link between gender and academic achievement in sex-stereotyped school subjects in elementary and in higher secondary schools. Current Psychology, 39(5), 1683-1695. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9867-x
  • Aghababaei, R., Hoveida, R., & Rajaiepour, S. (2013). The analysis of relationship between self-leadership strategies and components of quantum organization at universities. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 2(5), 193-203. https://doi.org/10.6007/IJAREMS/v2-i5/370
  • Agran, M., Sinclair, T., Alper, S., Cavin, M., Wehmeyer, M., & Hughes, C. (2005). Using self-monitoring to increase following-direction skills of students with moderate to severe disabilities in general education. Education and Training in Developmental Disabilities, 40(1), 3-13.
  • Akkuş, M. (2018). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin öz-liderlikleri ile sınıf yönetimi öz-yeterlik algıları arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Al-Smadi, M. S., & Bani-Abduh, Y. M. (2017). Standardization of the self control and Self-Management Skills Scale (SCMS) on the student of University of Najran. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 453-460. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050317
  • Altıntaş, B. (2022). Pozitif psikolojik sermayenin işe adanmışlık üzerindeki etkisinde öz liderlik davranışının aracı rolü [Doktora tezi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Anderson, J. S., & Prussia G. E. (1997). The Self-leadership questionnaire: Preliminary assessment of construct validity. The Journal of Leadership Studies, 4(2), 119-143. https://doi.org/10.1177/107179199700400212
  • Arlı, Ö. (2011). Bazı öncül ve ardıllarıyla öz-liderlik: İlköğretim öğretmenleri üzerine bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Arlı, Ö., & Avcı. A. (2017). Öz kendilik değerlendirmesinin öz-liderlik davranışları üzerinde etkisi: İlköğretim öğretmenleri üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 455-468.
  • Balta, N. (2018). Öğretmenlerin, öz yönetim ve üstbiliş beceri düzeyleri [Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
  • Barkley, R. A., Copeland, A., & Sivage, C. (1980). A self-control classroom for hyperactive children. Journal of Autism and Developmental Disorders, 10(1), 75-89. https://doi.org/10.1007/BF02408435
  • Boonyarit, I. (2023). Linking self-leadership to proactive work behavior: A network analysis. Cogent Business & Management, 10(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2163563
  • Borg, S., & Edmett, A. (2019). Developing a self-assessment tool for English language teachers. Language Teaching Research, 23(5), 655-679. https://doi.org/10.1177/1362168817752543
  • Boud, D., & Falchikov, N. (1989). Quantitative studies of self-assessment in higher education: A critical analysis of findings. Higher Education, 18, 529-549. https://doi.org/10.1007/BF00138746
  • Bozyiğit, E., & Çetin, E. (2019). Spor bilimleri öğrencilerinin kendi kendine liderlik düzeylerinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 78-87. https://doi.org/10.33689/spormetre.453252
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Carmeli, A., Meitar, R., & Weisberg, J. (2006). Self-leadership skills and innovative behavior at work. International Journal of Manpower, 27(1), 75-90. https://doi.org/10.1108/01437720610652853
  • Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1982). Control theory: A useful conceptual framework for personality—Social, clinical, and health psychology. Psychological Bulletin, 92, 111-135. https://doi.org/10.1037/0033-2909.92.1.111
  • Choi, J. Y. (2016). Study on factors affecting self-leadership of nursing students [Doctoral dissertation, Eulji University]. Daejeon, KOREA.
  • Çırpan, H. (1997). Kendi kendine liderlik. Yönetim, 8(26), 57-63.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Covarrubias, R., & Stone, J. (2015). Self-monitoring strategies as a unique predictor of Latino male student achievement, Journal of Latinos and Education, 14(1), 55-70. https://doi.org/10.1080/15348431.2014.944702
  • Dilber, Y., Güngör, H., & Eşerler, İ. G. (2022). Investigation of school principals’ perceptions on self-leadership and positive childhood experiences. International Journal of Educational Spectrum, 4(4), 147-162. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1203735
  • Doğan, S., & Şahin F. (2008). Kendi kendine liderlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 139-164.
  • Duckworth, A. L., White, R. E., Matteucci, A. J., Shearer, A., & Gross, J. J. (2016). A stitch in time: Strategic self-control in high school and college students. Journal of Educational Psychology, 108(3), 329–341. https://doi.org/10.1037/edu0000062
  • Ercanlı, İ., Kurt, A. K., & Bolat, F. (2015). Mersin-Tarsus yöresi karaçam ağaçlandırmaları için gövde profil denklemlerinin otoregresif modelleme Tekniği ile geliştirilmesi. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 1(1-2), 8-14.
  • Ercoşkun, M. H. (2016). Adaptation of Self-Control and Self-Management Scale (SCMS) into Turkish culture: A study on reliability and validity. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(4), 1125-1145.
  • Eroğlu, N. (2017). Tip 2 Diyabetli hastalarda eğitimin diyabet öz yönetim ve öz etkililiklerine etkisi. [Doktora tezi, Haliç Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design & evaluate research in education (8th Ed.). McGraw Hill.
  • Furtner, M. R., Baldegger, U., & Rauthmann, J. F. (2013). Leading yourself and leading others: Linking self-leadership to transformational, transactional, and laissez-faire leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 22(4), 436-449. https://doi.org/10.1080/1359432X.2012.665605
  • Furtner, M. R., Rauthmann, J. F., & Sachse, P. (2010). The socioemotionally intelligent self-leader: Examining relations between self-leadership and socioemotional intelligence. Social Behavior and Personality: An International Journal, 38(9), 1191-1196. https://doi.org/10.2224/sbp.2010.38.9.1191
  • Garipağaoğlu, B. Ç., & Güloğlu, B. (2015). Öğretmen adaylarında öz-liderlik becerilerinin yordayıcısı olarak öğrenilmiş güçlülük ve denetim odağı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 147-162.
  • Gayretli, Z., & Çelik, A. (2020). Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören spor yöneticisi adaylarının öz liderlik davranışlarının incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 18-30.
  • Godat, L. M., & Brigham, T. A. (1999). The effect of a self-management training program on employees of a mid-sized organization. Journal of Organizational Behavior Management, 19(1), 65-83. https://doi.org/10.1300/J075v19n01_06
  • Güçlü, E. (2016). Lider adaylarının sahip oldukları sportif fiziksel kabiliyetin öz-liderlik, disiplin ve akademik başarı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi, Kara Harp Okulu]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Hickman, J. S., & Geller, E. S. (2003). A safety self-management intervention for mining operations. Journal of Safety Research, 34(3), 299-308. https://doi.org/10.1016/S0022-4375(03)00032-X
  • Houghton, J. D., & Lewis-Grim, C. F. (2013). Instructor’s manual, mastering self leadership: Empowering yourself for personal excellence. (6th Ed.). Reprinted by permission of Pearson Education, Inc., New York.
  • Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2002). The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-692. https://doi.org/10.1108/02683940210450484
  • Houghton, J. D., Bonham, T. W., Neck, C. P., & Singh, K. (2004). The relationship between self‐leadership and personality. Journal of Managerial psychology. 19(4), 427-441. https://doi.org/10.1108/02683940410537963
  • Jannah, R., Syukur, Y., & Netrawati, N. (2019). Effectiveness of information service with problem based learning model to improve self control of students in junior high school. International Journal of Applied Counseling and Social Sciences, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.24036/005296ijaccs
  • Jones, R., & Kriflick, G. (2005). Strategies for managerial self-change in a cleaned up bureaucracy: A qualitative study. Journal of Managerial Psychology, 29(5), 397-416. https://doi.org/10.1108/02683940510602950
  • Kabadayı, F. (2018). Benliğin kariyer araştırma öz-yeterliğini yordayıcı rolü: Öz-aşkınlık, öz-bilinç, öz-kontrol ve öz-yönetim [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kabakcı, H. (2023). Liderlik, örgüt kültürü ve örgüt yapısı arasındaki etkileşimler: Öz-Liderlik temelli bir örgüt tasarlamak [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kanfer, F. H., & Karoly, P. (1972). Self-control: A behavioristic excursion into the lion’s den. Behavior therapy, 3(3), 398-416. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(72)80140-0
  • Karakaş, S. (2017). Prof. Dr. Sirel Karakaş Psikoloji Sözlüğü: Self-management- Öz-yönetim. [Çevrim-içi https://www.psikolojisozlugu.com/self-management-oz-yonetim], Erişim tarihi: 14.01.2020.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik mesleğine kuramsal bir bakış. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(17), 39-56.
  • Kazan, A. L. (1999), Exploring the concept of self-leadership: Factor impacting self leadership of Ohio AmeriCorps members (Publication No. 9951675) [Doctoral dissertation, The Ohio State University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Khan, M. A. (2000). Self-leadership: Factors influencing self-managing activities of professionals in for-profit organizations. (Publication No. 9996289) [Doctoral dissertation, The American University]. ProQuest Dissertations & Theses Global. https://www.proquest.com/docview/304579354?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
  • Kim, D. R., Lim, H., & Kim, J. I. (2020). Factors influencing self-leadership in nursing students. Journal of the Korea Convergence Society, 11(3), 369-377. https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.3.369
  • Kim, N., & Ko, Y. J. (2020). Relationship between self-leadership, career decision making self-efficacy and career identity of nursing students. Journal of Digital Convergence, 18(1), 211-218. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.1.211
  • Knotts, K., Houghton, J. D., Pearce, C. L., Chen, H., Stewart, G. L., & Manz, C. C. (2022). Leading from the inside out: A meta-analysis of how, when, and why self-leadership affects individual outcomes. European Journal of Work and Organizational Psychology, 31(2), 273-291. https://doi.org/10.1080/1359432X.2021.1953988
  • Koçdar, S. (2015). Çevrimiçi ortamlarda öğrenenlerin öz-yönetim becerilerinin geliştirilmesinde kullanılan stratejiler ve araçlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 39-55.
  • Kör, B. (2015). Öz-liderlik, örgütlerin girişimcilik yönelimi ve çalışanların yenilikçi iş davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir araştırma [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Krampitz, J., Tenschert, J., Furtner, M., Simon, J., & Glaser, J. (2023). Effectiveness of online self-leadership training on leaders’ self-leadership skills and recovery experiences. Journal of Workplace Learning, 35(9), 66-85. https://doi.org/10.1108/JWL-10-2022-0125
  • Kurman, J. (2001). Self-regulation strategies in achievement setting: Culture and gender differences. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(4), 491-503. https://doi.org/10.1177/0022022101032004008
  • Kutanis, P. (2018). Kendi kendine liderlik tarzının iş tatmini ve iş özerkliği üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kwon, J. H., & Choi, B. S. (2020). Factors affecting self-leadership of nursing students. Journal of Digital Convergence, 7(14), 408-414. http://dx.doi.org/10.31838/jcr.07.14.72
  • Lee, M. O., Lee, M. Y., & Kim, S. Y. (2015). A study on nursing students’ self-leadership and their perception of learning. Journal of Korean academic society of nursing education, 21(3), 417-425. https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.417
  • Manz, C. C. (1986). Self-Leadership: Toward an expanded theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management Review, 11(3), 585-600. https://doi.org/10.2307/258312
  • Manz, C. C. (1992). Self-leading work teams: Moving beyond self-management myths. Human Relations, 45(11), 1119–1140. https://doi.org/10.1177/001872679204501101
  • Manz, C. C. (2015). Taking the self-leadership high road: Smooth surface or potholes ahead?. Academy of Management Perspectives, 29(1), 132-151. https://doi.org/10.5465/amp.2013.0060
  • Manz, C. C., & Sims, H. P., Jr. (1980). Self-Management as a substitute, a social learning theory perspective. Journal of Managerial Psychology, 5(3), 361-367. https://doi.org/10.5465/amr.1980.4288845
  • Manz, C. C., & Sims, H. P., Jr. (1991). Super leadership: Beyond the myth of heroic leadership. Organizational Dynamics, 19(4), 18-35. https://doi.org/10.1016/0090-2616(91)90051-A
  • Markham, S. E., & Markham, I. S. (1995). Self-Management and self-leadership reexamined: A levels of analysis perspective. Leadership Quarterly, 6(3), 343-359. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90013-6
  • Marshall, G., Kiffin-Petersen, S., & Soutar, G. (2012). The influence personality and leader behaviours have on teacher self-leadership in vocational colleges. Educational Management Administration & Leadership, 40(6), 707-723. https://doi.org/10.1177/1741143212456910
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry. (7th Ed.). Pearson.
  • Mezo, P. G. (2009). The Self-Control and Self-Management Scale (SCMS): Development of an adaptive self-regulatory coping skills instrument. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31(2), 83-93. https://doi.org/10.1007/s10862-008-9104-2
  • Myers, R. (1990). Classical and modern regression with applications. (2nd Ed.). Duxbury.
  • Neck, C. P. (1996). Thought self-leadership: A self-regulatory approach towards overcoming resistance to organizational change. The International Journal of Organizational Analysis, 4(2), 202-216. https://doi.org/10.1108/eb028849
  • Neck, C. P., & Manz, C. C. (1992). Thought self‐leadership: The influence of self‐talk and mental imagery on performance. Journal of organizational behavior, 13(7), 681-699. https://doi.org/10.1002/job.4030130705
  • Neck, C. P., Bligh, M. C., Pearce, C. L., & Kohles, J. C. (2006). The importance of self‐and shared leadership in team-based knowledge work. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 296-318. https://doi.org/10.1108/02683940610663105
  • Neck, C.P., & Houghton J. D. (2006). Two decades of self-leadership theory and research past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295. https://doi.org/10.1108/02683940610663097
  • Nelson, R. O., & Hayes, S. C. (1981). Theoretical explanations for reactivity in self-monitoring. Behavior Modification, 5(1), 3-14. https://doi.org/10.1177/014544558151001
  • Norris, S. E. (2008). An examination of self-leadership. Emerging leadership journeys, 1(2), 43-61. https://doi.org/10.1111/joop.12365
  • Österlind, E., & Sörling, S. (2006). Leadership in Work Organization based on Self-Management. NFPF Conference, Örebro. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-89340
  • Özcan, M., Şengül, M., Çelik M., & Eranıl, A.K. (2016). Türkçe öğretmenlerinin öz liderlik düzeylerinin incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(14), 317-332. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11685
  • Özçelik Herdem, D. (2019). A comparison of self-leadership characteristics of the students of department of fine arts and the others "the case of Gazi University". Universal Journal of Educational Research, 7(1), 198-205. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2019.070125
  • Özsoy, İ. (2012). Örgüt iklimi, öz liderlik ve iş tatmininin AR-GE performansına etkisi: Savunma sanayiinde bir araştırma. [Doktora tezi, Kara Harp Okulu Komutanlığı]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztan Ulusoy, Y. (2020). Orta yaş dönemi bireylerin içinde bulundukları yaş dönemlerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 587-601.
  • Palak, İ., & İra, N. (2022). The relationship between self leadership and teachers’ psychological well-being. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 11(2), 122-134. https://www.tijseg.org/index.php/tijseg/article/view/165
  • Park, J. H. (2019). The Effect of self-leadership program for nursing students on empowerment, self-directed learning, and happiness. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 20(7), 61-67. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.7.61
  • Proios, I., Fotiadou, E., Doganis, G., Batsiou, S., & Proios, M. (2020). An exploratory study of self-leadership in physical activity settings. European Journal of Physical Education and Sport Science, 6(3), 114-126. https://doi.org/10.5281/zenodo.3748041
  • Reid, R., Trout, A. L., & Schartz, M. (2005). Self-regulation interventions for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Exceptional Children, 71(4), 361-377. https://www.proquest.com/openview/40a6bb05de5bee7d22134091fd7a772b/1?pq origsite=gscholar&cbl=7735
  • Rosenbaum, M. (1980). Individual differences in self-control behaviors and tolerance of painful stimulation. Journal of Abnormal Psychology, 89(4), 581–590. https://doi.org/10.1037/0021-843X.89.4.581
  • Şahin, F. (2015). The convergent, discriminant, and concurrent validity of scores on the abbreviated self-leadership questionnaire. The Journal of Human and Work, 2(2), 91-104. http://dx.doi.org/10.18394/iid.25158
  • Sarı, C. (2021). Pozitif psikolojik sermayenin öz-liderlik becerileri üzerindeki rolü [Yüksek lisans tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Sivri, F. (2022). Öğretmenlerin kendi kendine (öz) liderlik düzeylerinin incelenmesi. Route Education and Social Science Journal, 75, 250-269. https://doi.org/10.17121/ressjournal.3279
  • Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2011). Self-leadership: A multilevel review. Journal of management, 37(1), 185-222.
  • Swanson, H. L., & Kozleski, E. B. (1985). Self-talk and handicapped children’s academic needs: Applications of cognitive behavior modification. Techniques: A Journal for Remedial Education and Counseling, 1, 367-379. https://kuscholarworks.ku.edu/bitstream/handle/1808/25691/kozleski_1985_851184.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tabachnick, B. G., & Fidell L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı- Using multivariate statistics. (M. Baloğlu, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2007).
  • Tabak, A., Sığrı, Ü., & Türköz, T. (2013). Öz-liderlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (67), 213-246.
  • Talak, K. (2021). İşletme biliminden seçkin araştırmalar. F. Çelebi (Ed.), Öz kontrol ve öz yönetim becerileri ile lider etkinliği arasındaki ilişkide mesleki canlılığın aracılık rolü (s. 174-199) içinde. Duvar Yayınları.
  • Tokmak, M. (2018). Yöneticilerin hizmetkâr liderlik davranışlarının çalışanlar tarafından algılanma düzeylerine yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(4), 959-978.
  • Uğurluoğlu, Ö. (2010). Kendi kendine liderlik stratejileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 175-191.
  • Warren, L. L. (2021). Teacher leadership begins with self-leadership. Teacher Education and Curriculum Studies. 6(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.tecs.20210601.11
  • Williams, S. (1997). Personality and self-leadership. Human Resource Management Review, 7(2), 139-155. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(97)90020-6
  • Yaka, A. İ. (2011). Bağlanma, erken döneme yönelik şemalar, öz-yönetim ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkiler [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yavuz, E., & Ayan, B. (2019). Kamu örgütlerinde öz liderlik düzeyinin belirlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1002-1029. https://doi.org/10.26466/opus.513433

An Investigation into Teachers’ Self-Management, Self-Control, and Self-Leadership Skills

Yıl 2026, Sayı: Erken Görünüm [Online First], 58 - 79
https://doi.org/10.9779/pauefd.1267205

Öz

This study aimed to examine the relationship among teachers’ self-management, self-control, and self-leadership skills in terms of various variables. The descriptive survey method, one of the quantitative research methods, was employed in the study. The participants were recruited via a simple random sampling method and the data were collected from 322 teachers working in primary, secondary, and high schools in one of the provinces of Turkey. The data were analyzed using multiple hierarchical regression analysis, t-test, and ANOVA. The results have shown that self-management and self-control skills are significant predictors of self-leadership skills. The results have also indicated that as teachers get older, they exhibit less self-rewarding and self-talk behaviors, and male teachers punish themselves more than female teachers In addition, female teachers refer to self-rewarding and determine self-cueing, natural reward strategies, self-talk, and self-leadership skills more than male teachers. Finally, it has been found that the teachers with graduate education degrees in a faculty other than the faculty of education can imagine successful performance more than those with graduate education in the faculty of education and those not pursuing graduate education.

Kaynakça

  • Achtziger, A., & Bayer, U. C. (2020). Self-control mediates the link between gender and academic achievement in sex-stereotyped school subjects in elementary and in higher secondary schools. Current Psychology, 39(5), 1683-1695. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9867-x
  • Aghababaei, R., Hoveida, R., & Rajaiepour, S. (2013). The analysis of relationship between self-leadership strategies and components of quantum organization at universities. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 2(5), 193-203. https://doi.org/10.6007/IJAREMS/v2-i5/370
  • Agran, M., Sinclair, T., Alper, S., Cavin, M., Wehmeyer, M., & Hughes, C. (2005). Using self-monitoring to increase following-direction skills of students with moderate to severe disabilities in general education. Education and Training in Developmental Disabilities, 40(1), 3-13.
  • Akkuş, M. (2018). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin öz-liderlikleri ile sınıf yönetimi öz-yeterlik algıları arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Al-Smadi, M. S., & Bani-Abduh, Y. M. (2017). Standardization of the self control and Self-Management Skills Scale (SCMS) on the student of University of Najran. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 453-460. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050317
  • Altıntaş, B. (2022). Pozitif psikolojik sermayenin işe adanmışlık üzerindeki etkisinde öz liderlik davranışının aracı rolü [Doktora tezi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Anderson, J. S., & Prussia G. E. (1997). The Self-leadership questionnaire: Preliminary assessment of construct validity. The Journal of Leadership Studies, 4(2), 119-143. https://doi.org/10.1177/107179199700400212
  • Arlı, Ö. (2011). Bazı öncül ve ardıllarıyla öz-liderlik: İlköğretim öğretmenleri üzerine bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Arlı, Ö., & Avcı. A. (2017). Öz kendilik değerlendirmesinin öz-liderlik davranışları üzerinde etkisi: İlköğretim öğretmenleri üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 455-468.
  • Balta, N. (2018). Öğretmenlerin, öz yönetim ve üstbiliş beceri düzeyleri [Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
  • Barkley, R. A., Copeland, A., & Sivage, C. (1980). A self-control classroom for hyperactive children. Journal of Autism and Developmental Disorders, 10(1), 75-89. https://doi.org/10.1007/BF02408435
  • Boonyarit, I. (2023). Linking self-leadership to proactive work behavior: A network analysis. Cogent Business & Management, 10(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/23311975.2022.2163563
  • Borg, S., & Edmett, A. (2019). Developing a self-assessment tool for English language teachers. Language Teaching Research, 23(5), 655-679. https://doi.org/10.1177/1362168817752543
  • Boud, D., & Falchikov, N. (1989). Quantitative studies of self-assessment in higher education: A critical analysis of findings. Higher Education, 18, 529-549. https://doi.org/10.1007/BF00138746
  • Bozyiğit, E., & Çetin, E. (2019). Spor bilimleri öğrencilerinin kendi kendine liderlik düzeylerinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 78-87. https://doi.org/10.33689/spormetre.453252
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Carmeli, A., Meitar, R., & Weisberg, J. (2006). Self-leadership skills and innovative behavior at work. International Journal of Manpower, 27(1), 75-90. https://doi.org/10.1108/01437720610652853
  • Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1982). Control theory: A useful conceptual framework for personality—Social, clinical, and health psychology. Psychological Bulletin, 92, 111-135. https://doi.org/10.1037/0033-2909.92.1.111
  • Choi, J. Y. (2016). Study on factors affecting self-leadership of nursing students [Doctoral dissertation, Eulji University]. Daejeon, KOREA.
  • Çırpan, H. (1997). Kendi kendine liderlik. Yönetim, 8(26), 57-63.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Covarrubias, R., & Stone, J. (2015). Self-monitoring strategies as a unique predictor of Latino male student achievement, Journal of Latinos and Education, 14(1), 55-70. https://doi.org/10.1080/15348431.2014.944702
  • Dilber, Y., Güngör, H., & Eşerler, İ. G. (2022). Investigation of school principals’ perceptions on self-leadership and positive childhood experiences. International Journal of Educational Spectrum, 4(4), 147-162. https://doi.org/10.47806/ijesacademic.1203735
  • Doğan, S., & Şahin F. (2008). Kendi kendine liderlik ölçeğinin Türkçe uyarlaması, geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1), 139-164.
  • Duckworth, A. L., White, R. E., Matteucci, A. J., Shearer, A., & Gross, J. J. (2016). A stitch in time: Strategic self-control in high school and college students. Journal of Educational Psychology, 108(3), 329–341. https://doi.org/10.1037/edu0000062
  • Ercanlı, İ., Kurt, A. K., & Bolat, F. (2015). Mersin-Tarsus yöresi karaçam ağaçlandırmaları için gövde profil denklemlerinin otoregresif modelleme Tekniği ile geliştirilmesi. Anadolu Orman Araştırmaları Dergisi, 1(1-2), 8-14.
  • Ercoşkun, M. H. (2016). Adaptation of Self-Control and Self-Management Scale (SCMS) into Turkish culture: A study on reliability and validity. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(4), 1125-1145.
  • Eroğlu, N. (2017). Tip 2 Diyabetli hastalarda eğitimin diyabet öz yönetim ve öz etkililiklerine etkisi. [Doktora tezi, Haliç Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design & evaluate research in education (8th Ed.). McGraw Hill.
  • Furtner, M. R., Baldegger, U., & Rauthmann, J. F. (2013). Leading yourself and leading others: Linking self-leadership to transformational, transactional, and laissez-faire leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 22(4), 436-449. https://doi.org/10.1080/1359432X.2012.665605
  • Furtner, M. R., Rauthmann, J. F., & Sachse, P. (2010). The socioemotionally intelligent self-leader: Examining relations between self-leadership and socioemotional intelligence. Social Behavior and Personality: An International Journal, 38(9), 1191-1196. https://doi.org/10.2224/sbp.2010.38.9.1191
  • Garipağaoğlu, B. Ç., & Güloğlu, B. (2015). Öğretmen adaylarında öz-liderlik becerilerinin yordayıcısı olarak öğrenilmiş güçlülük ve denetim odağı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 147-162.
  • Gayretli, Z., & Çelik, A. (2020). Spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören spor yöneticisi adaylarının öz liderlik davranışlarının incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 18-30.
  • Godat, L. M., & Brigham, T. A. (1999). The effect of a self-management training program on employees of a mid-sized organization. Journal of Organizational Behavior Management, 19(1), 65-83. https://doi.org/10.1300/J075v19n01_06
  • Güçlü, E. (2016). Lider adaylarının sahip oldukları sportif fiziksel kabiliyetin öz-liderlik, disiplin ve akademik başarı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi, Kara Harp Okulu]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Hickman, J. S., & Geller, E. S. (2003). A safety self-management intervention for mining operations. Journal of Safety Research, 34(3), 299-308. https://doi.org/10.1016/S0022-4375(03)00032-X
  • Houghton, J. D., & Lewis-Grim, C. F. (2013). Instructor’s manual, mastering self leadership: Empowering yourself for personal excellence. (6th Ed.). Reprinted by permission of Pearson Education, Inc., New York.
  • Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2002). The revised self-leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self-leadership. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-692. https://doi.org/10.1108/02683940210450484
  • Houghton, J. D., Bonham, T. W., Neck, C. P., & Singh, K. (2004). The relationship between self‐leadership and personality. Journal of Managerial psychology. 19(4), 427-441. https://doi.org/10.1108/02683940410537963
  • Jannah, R., Syukur, Y., & Netrawati, N. (2019). Effectiveness of information service with problem based learning model to improve self control of students in junior high school. International Journal of Applied Counseling and Social Sciences, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.24036/005296ijaccs
  • Jones, R., & Kriflick, G. (2005). Strategies for managerial self-change in a cleaned up bureaucracy: A qualitative study. Journal of Managerial Psychology, 29(5), 397-416. https://doi.org/10.1108/02683940510602950
  • Kabadayı, F. (2018). Benliğin kariyer araştırma öz-yeterliğini yordayıcı rolü: Öz-aşkınlık, öz-bilinç, öz-kontrol ve öz-yönetim [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kabakcı, H. (2023). Liderlik, örgüt kültürü ve örgüt yapısı arasındaki etkileşimler: Öz-Liderlik temelli bir örgüt tasarlamak [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kanfer, F. H., & Karoly, P. (1972). Self-control: A behavioristic excursion into the lion’s den. Behavior therapy, 3(3), 398-416. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(72)80140-0
  • Karakaş, S. (2017). Prof. Dr. Sirel Karakaş Psikoloji Sözlüğü: Self-management- Öz-yönetim. [Çevrim-içi https://www.psikolojisozlugu.com/self-management-oz-yonetim], Erişim tarihi: 14.01.2020.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik mesleğine kuramsal bir bakış. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(17), 39-56.
  • Kazan, A. L. (1999), Exploring the concept of self-leadership: Factor impacting self leadership of Ohio AmeriCorps members (Publication No. 9951675) [Doctoral dissertation, The Ohio State University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Khan, M. A. (2000). Self-leadership: Factors influencing self-managing activities of professionals in for-profit organizations. (Publication No. 9996289) [Doctoral dissertation, The American University]. ProQuest Dissertations & Theses Global. https://www.proquest.com/docview/304579354?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
  • Kim, D. R., Lim, H., & Kim, J. I. (2020). Factors influencing self-leadership in nursing students. Journal of the Korea Convergence Society, 11(3), 369-377. https://doi.org/10.15207/JKCS.2020.11.3.369
  • Kim, N., & Ko, Y. J. (2020). Relationship between self-leadership, career decision making self-efficacy and career identity of nursing students. Journal of Digital Convergence, 18(1), 211-218. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.1.211
  • Knotts, K., Houghton, J. D., Pearce, C. L., Chen, H., Stewart, G. L., & Manz, C. C. (2022). Leading from the inside out: A meta-analysis of how, when, and why self-leadership affects individual outcomes. European Journal of Work and Organizational Psychology, 31(2), 273-291. https://doi.org/10.1080/1359432X.2021.1953988
  • Koçdar, S. (2015). Çevrimiçi ortamlarda öğrenenlerin öz-yönetim becerilerinin geliştirilmesinde kullanılan stratejiler ve araçlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 39-55.
  • Kör, B. (2015). Öz-liderlik, örgütlerin girişimcilik yönelimi ve çalışanların yenilikçi iş davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir araştırma [Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Krampitz, J., Tenschert, J., Furtner, M., Simon, J., & Glaser, J. (2023). Effectiveness of online self-leadership training on leaders’ self-leadership skills and recovery experiences. Journal of Workplace Learning, 35(9), 66-85. https://doi.org/10.1108/JWL-10-2022-0125
  • Kurman, J. (2001). Self-regulation strategies in achievement setting: Culture and gender differences. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32(4), 491-503. https://doi.org/10.1177/0022022101032004008
  • Kutanis, P. (2018). Kendi kendine liderlik tarzının iş tatmini ve iş özerkliği üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kwon, J. H., & Choi, B. S. (2020). Factors affecting self-leadership of nursing students. Journal of Digital Convergence, 7(14), 408-414. http://dx.doi.org/10.31838/jcr.07.14.72
  • Lee, M. O., Lee, M. Y., & Kim, S. Y. (2015). A study on nursing students’ self-leadership and their perception of learning. Journal of Korean academic society of nursing education, 21(3), 417-425. https://doi.org/10.5977/jkasne.2015.21.3.417
  • Manz, C. C. (1986). Self-Leadership: Toward an expanded theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management Review, 11(3), 585-600. https://doi.org/10.2307/258312
  • Manz, C. C. (1992). Self-leading work teams: Moving beyond self-management myths. Human Relations, 45(11), 1119–1140. https://doi.org/10.1177/001872679204501101
  • Manz, C. C. (2015). Taking the self-leadership high road: Smooth surface or potholes ahead?. Academy of Management Perspectives, 29(1), 132-151. https://doi.org/10.5465/amp.2013.0060
  • Manz, C. C., & Sims, H. P., Jr. (1980). Self-Management as a substitute, a social learning theory perspective. Journal of Managerial Psychology, 5(3), 361-367. https://doi.org/10.5465/amr.1980.4288845
  • Manz, C. C., & Sims, H. P., Jr. (1991). Super leadership: Beyond the myth of heroic leadership. Organizational Dynamics, 19(4), 18-35. https://doi.org/10.1016/0090-2616(91)90051-A
  • Markham, S. E., & Markham, I. S. (1995). Self-Management and self-leadership reexamined: A levels of analysis perspective. Leadership Quarterly, 6(3), 343-359. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90013-6
  • Marshall, G., Kiffin-Petersen, S., & Soutar, G. (2012). The influence personality and leader behaviours have on teacher self-leadership in vocational colleges. Educational Management Administration & Leadership, 40(6), 707-723. https://doi.org/10.1177/1741143212456910
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry. (7th Ed.). Pearson.
  • Mezo, P. G. (2009). The Self-Control and Self-Management Scale (SCMS): Development of an adaptive self-regulatory coping skills instrument. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 31(2), 83-93. https://doi.org/10.1007/s10862-008-9104-2
  • Myers, R. (1990). Classical and modern regression with applications. (2nd Ed.). Duxbury.
  • Neck, C. P. (1996). Thought self-leadership: A self-regulatory approach towards overcoming resistance to organizational change. The International Journal of Organizational Analysis, 4(2), 202-216. https://doi.org/10.1108/eb028849
  • Neck, C. P., & Manz, C. C. (1992). Thought self‐leadership: The influence of self‐talk and mental imagery on performance. Journal of organizational behavior, 13(7), 681-699. https://doi.org/10.1002/job.4030130705
  • Neck, C. P., Bligh, M. C., Pearce, C. L., & Kohles, J. C. (2006). The importance of self‐and shared leadership in team-based knowledge work. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 296-318. https://doi.org/10.1108/02683940610663105
  • Neck, C.P., & Houghton J. D. (2006). Two decades of self-leadership theory and research past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295. https://doi.org/10.1108/02683940610663097
  • Nelson, R. O., & Hayes, S. C. (1981). Theoretical explanations for reactivity in self-monitoring. Behavior Modification, 5(1), 3-14. https://doi.org/10.1177/014544558151001
  • Norris, S. E. (2008). An examination of self-leadership. Emerging leadership journeys, 1(2), 43-61. https://doi.org/10.1111/joop.12365
  • Österlind, E., & Sörling, S. (2006). Leadership in Work Organization based on Self-Management. NFPF Conference, Örebro. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-89340
  • Özcan, M., Şengül, M., Çelik M., & Eranıl, A.K. (2016). Türkçe öğretmenlerinin öz liderlik düzeylerinin incelenmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(14), 317-332. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11685
  • Özçelik Herdem, D. (2019). A comparison of self-leadership characteristics of the students of department of fine arts and the others "the case of Gazi University". Universal Journal of Educational Research, 7(1), 198-205. http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2019.070125
  • Özsoy, İ. (2012). Örgüt iklimi, öz liderlik ve iş tatmininin AR-GE performansına etkisi: Savunma sanayiinde bir araştırma. [Doktora tezi, Kara Harp Okulu Komutanlığı]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Öztan Ulusoy, Y. (2020). Orta yaş dönemi bireylerin içinde bulundukları yaş dönemlerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 587-601.
  • Palak, İ., & İra, N. (2022). The relationship between self leadership and teachers’ psychological well-being. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 11(2), 122-134. https://www.tijseg.org/index.php/tijseg/article/view/165
  • Park, J. H. (2019). The Effect of self-leadership program for nursing students on empowerment, self-directed learning, and happiness. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 20(7), 61-67. https://doi.org/10.5762/KAIS.2019.20.7.61
  • Proios, I., Fotiadou, E., Doganis, G., Batsiou, S., & Proios, M. (2020). An exploratory study of self-leadership in physical activity settings. European Journal of Physical Education and Sport Science, 6(3), 114-126. https://doi.org/10.5281/zenodo.3748041
  • Reid, R., Trout, A. L., & Schartz, M. (2005). Self-regulation interventions for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Exceptional Children, 71(4), 361-377. https://www.proquest.com/openview/40a6bb05de5bee7d22134091fd7a772b/1?pq origsite=gscholar&cbl=7735
  • Rosenbaum, M. (1980). Individual differences in self-control behaviors and tolerance of painful stimulation. Journal of Abnormal Psychology, 89(4), 581–590. https://doi.org/10.1037/0021-843X.89.4.581
  • Şahin, F. (2015). The convergent, discriminant, and concurrent validity of scores on the abbreviated self-leadership questionnaire. The Journal of Human and Work, 2(2), 91-104. http://dx.doi.org/10.18394/iid.25158
  • Sarı, C. (2021). Pozitif psikolojik sermayenin öz-liderlik becerileri üzerindeki rolü [Yüksek lisans tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Sivri, F. (2022). Öğretmenlerin kendi kendine (öz) liderlik düzeylerinin incelenmesi. Route Education and Social Science Journal, 75, 250-269. https://doi.org/10.17121/ressjournal.3279
  • Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2011). Self-leadership: A multilevel review. Journal of management, 37(1), 185-222.
  • Swanson, H. L., & Kozleski, E. B. (1985). Self-talk and handicapped children’s academic needs: Applications of cognitive behavior modification. Techniques: A Journal for Remedial Education and Counseling, 1, 367-379. https://kuscholarworks.ku.edu/bitstream/handle/1808/25691/kozleski_1985_851184.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tabachnick, B. G., & Fidell L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı- Using multivariate statistics. (M. Baloğlu, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal eserin basım tarihi 2007).
  • Tabak, A., Sığrı, Ü., & Türköz, T. (2013). Öz-liderlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (67), 213-246.
  • Talak, K. (2021). İşletme biliminden seçkin araştırmalar. F. Çelebi (Ed.), Öz kontrol ve öz yönetim becerileri ile lider etkinliği arasındaki ilişkide mesleki canlılığın aracılık rolü (s. 174-199) içinde. Duvar Yayınları.
  • Tokmak, M. (2018). Yöneticilerin hizmetkâr liderlik davranışlarının çalışanlar tarafından algılanma düzeylerine yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32(4), 959-978.
  • Uğurluoğlu, Ö. (2010). Kendi kendine liderlik stratejileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 175-191.
  • Warren, L. L. (2021). Teacher leadership begins with self-leadership. Teacher Education and Curriculum Studies. 6(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.tecs.20210601.11
  • Williams, S. (1997). Personality and self-leadership. Human Resource Management Review, 7(2), 139-155. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(97)90020-6
  • Yaka, A. İ. (2011). Bağlanma, erken döneme yönelik şemalar, öz-yönetim ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkiler [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yavuz, E., & Ayan, B. (2019). Kamu örgütlerinde öz liderlik düzeyinin belirlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1002-1029. https://doi.org/10.26466/opus.513433
Toplam 100 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Hanifi Ercoşkun 0000-0001-9932-3659

Fatih Erişmiş Bu kişi benim 0000-0003-4315-8839

Erken Görünüm Tarihi 9 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2023
Kabul Tarihi 9 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2026 Sayı: Erken Görünüm [Online First]

Kaynak Göster

APA Ercoşkun, M. H., & Erişmiş, F. (2024). Öğretmenlerin Öz-yönetim ve Öz-kontrol ile Öz-liderlik Becerilerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(Erken Görünüm [Online First]), 58-79. https://doi.org/10.9779/pauefd.1267205