Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇEVRİMİÇİ UYGULAMALARDA KULLANICI MOTİVASYONLARININ BELİRLEYİCİLİĞİ

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 121 - 145, 28.12.2024
https://doi.org/10.70559/pauibd.1489372

Öz

İnternet teknolojisinin gelişmesi ile birlikte insan hayatında pek çok şey değişmiştir. Özellikle yeni medya teknolojilerinin getirdiği avantajlarla birlikte “topluluk” kavramı da değişime uğramış ve sanal topluluklar ortaya çıkmıştır. Sanal topluluklar, getirdiği pek çok avantajla birlikte yeni bir iletişim ortamını da ortaya çıkarmıştır. Bu doğrultuda, bu makalenin temel amacı; yeni medya teknolojileri ile birlikte insan hayatına giren Tandem mobil uygulaması kullanıcılarının bu uygulamayı hangi motivasyonlarla kullandığının geçmişteki araştırmalar ışığında ortaya konmasıdır. Örneklem olarak Tandem uygulaması Türkçe sohbet odaları belirlenmiştir. Bu uygulamanın seçilmesinin nedenleri; yeni medyanın getirdiği avantajları yoğun bir şekilde kullandığının ön kabulü, kendi içerisinde küçük kamusal alanlar oluşturması ve kullanıcılarının uygulamayı kullanma motivasyonlarının farklılık göstermesidir. Araştırma netnografik yöntem ile yapılmıştır. Bu uygulamayı kullanan kullanıcıların oluşturdukları profillerden veriler elde edilmiş ve bu veriler analiz edilmiştir. Aynı zamanda konuşma gruplarına dahil olunarak elde edilen gözlemler de bu makalede analiz edilmiştir. Analiz sonucunda dört adet motivasyonun Tandem uygulaması için uygun olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksu, O. (2018). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Netnografi: Ötekini Anlamanın Dijital Boyutu. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 14-17.
  • Bars, M. E. (2018). İnternet Folkloru: Netlore. Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 1(15), 160-179.
  • Cebeci, G. (2014). Pazar Odaklı Online Toplulukların Netnografik Analizi: Müzik Sektöründe Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dahan, G. S., & Levi, E. (2011). Netnografya: Sosyal Mecralarda Tüketici Araştırmaları Üzerine Yeni Bir Metot. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, (3), 33-54.
  • De Valck, K. (2006). Virtual Communities of Consumption: Networks of Consumer Knowledge and Companionship. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erasmus Research Institute of Management.
  • Devos, G. (2013). Folklor ve İnternet: Netlore. (N. Baykal, Çev.). Millî Folklor, (97), 246-250.
  • Eadicicco, L. (2015, 12 09). Apple's 25 Best iPhone Apps of the Year. 01 22, 2023 tarihinde https://time.com/4143145/best-iphone-apps-2015/ adresinden alındı.
  • Ergüney, M. (2017). İletişimin Dijitalleşmesi ve İletişim Fakültelerinde Yeni Medya Eğitimi. Ulakbilge Dergisi, 5(15), 1475-1486.
  • İspir, B. (2013). Dijital İletişim ve Yeni Medya (1. baskı). (M. C. Öztürk, Dü.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Jupp, V. (2006). The SAGE Dictionary of Social Research Methods. London: SAGE Publications.
  • Kerstin, C. (2017, 03 09). Inside The Tandem Language Exchange App: A Full Review. 01 25, 2023 tarihinde https://www.fluentlanguage.co.uk/blog/tandem-language-exchange-review adresinden alındı.
  • Kozinets, R. V. (2010). Netnography: Doing Ethnographic Research Online. London: Sage Publications Ltd.
  • Kretz, G. (2010). Pixelize Me: A Semiotic Approach of Self- Digitalization in Fashion Blogs. Advances in Consumer Research, 43, 393-399.
  • Lomas, N. (2017, 01 19). Tandem is a Messaging App Where Language Learners Chat. 01 15, 2023 tarihinde https://techcrunch.com/2017/01/19/tandem-is-a-messaging-app-where-language-learners-chat/ adresinden alındı.
  • Lomas, N. (2020, 07 28). Tandem Snags $5.7M for its Language Buddy App Amid COVID-19’s E-learning Boom. 02 05, 2023 tarihinde https://techcrunch.com/2020/07/27/tandem-snags-5-7m-for-its-language-buddy-app-amid-covid-19s-e-learning-boom/ adresinden alındı.
  • Lysloff, R. (2003). Musical Community on the Internet: An On-Line Ethnography. Cultural Anthropology, 8(12), 233-263.
  • O'Hear, S. (2014). Vive, The Mobile App That Lets You Video Chat With Strangers, Raises $1.5M. 01 15, 2023 tarihinde https://techcrunch.com/2014/10/08/vive/ adresinden alındı.
  • Özbölük, T., & Dursun, Y. (2015). Pazarlama ve Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijitale Evrimi: Netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 46, 227-249.
  • Parsons, T. (1951). The Social System. New York: The Free Press.
  • Ridings, C., & Gefen, D. (2004). Virtual Community Attraction: Why People Hang out Online. Journal of Mediated Communication, 1(10), 15-32.
  • Shang, R. A., Chen, Y. C., & Liao, H. J. (2006). The Value of Participation in Virtual Consumer Communities on Brand Loyalty. Internet Research, 4(16), 398-418.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kutay Şentürk

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 24 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 28 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şentürk, K. (2024). ÇEVRİMİÇİ UYGULAMALARDA KULLANICI MOTİVASYONLARININ BELİRLEYİCİLİĞİ. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(2), 121-145. https://doi.org/10.70559/pauibd.1489372