Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REKLAMDA MARKA FARKINDALIĞININ OLUŞTURULMASINDA GÖSTERGELERİN ÖNEMİ: TOGG REKLAM ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 204 - 224, 28.12.2024
https://doi.org/10.70559/pauibd.1559010

Öz

Küresel rekabetin yoğun olduğu günümüz dünyasında ülkelerin ekonomilerine en büyük katma değer markaların varlığı ile sağlanmaktadır. Küresel boyutta marka farkındalığı yüksek olan ülkeler daha güçlü ekonomilere sahip olmakta, bu durum yöneticilerin daha fazla markalaşma sürecine önem vermesine sebep olmaktadır. Son yıllarda dijital teknolojinin daha fazla kullanılması ile birlikte tüketiciler daha bilinçli hareket etmeye başlamış, beğendikleri ve güvendikleri markaları tercih eder hale gelmişlerdir.
Bu çalışmada, ülkemizin ilk otomobil markası olan TOGG’un ilk reklam filmi irdelenmiş ve markanın tüketiciler tarafından farkındalığını pozitif hale getirmek için hangi görsellerin ne amaçla kullandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, küresel boyutta marka farkındalığı herkes tarafından kabul görmüş otomobil markaları ile rekabet edecek donanıma sahip şekilde tasarlanmış TOGG otomobil markasının YouTube üzerinden yayınlanan reklam filmi göstergebilimsel yöntem ile analiz edilmiş ve reklam için yapılan yorumlar, MAXQDA 2020 programı ile değerlendirilmiştir. Bu incelemeler sonucunda reklamlarda marka farkındalığını artırmak için marka, renk, logo, donanım ve yeni teknolojik özelliklerin gösterildiği, YouTube üzerinden yayınlanan bu reklam filminin 771.000 defa izlendiği, 10 bin beğeni aldığı görülmüş ve 1562 yorum yapan kişinin en fazla kullandıkları kelimelerin TOGG (122), Araba (69), Yerli (59), Güzel (52), Milli (35), Gurur (35), T10X (33), Türkiye (32), Fiyat (30), Elektrikli (16) olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Ambolau, M. A. P., Andriani, K., & Mukhamad K., M. (2015). The Influence of Brand Awareness and Brand Image on Purchase Decision. Jurnal Administrasi Bisnis, 2(2), 1-8. https://doi.org/10.31294/jab.v2i2
  • Boztepe, V. (2018). Televizyon Reklamlarının Toplumsal İşlevleri Üzerine Göstergebilimsel Bir Çözümleme: Toyota Hibrit Örneği. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 26(1), 26-47. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1505477
  • Chi, K. H., Huery R. Y., & Ya T. Y. (2009). The Impact of Brand Awareness on Consumer Purchase Intention: The Mediating Effect of Perceived Quality and Brand Loyalty. The Journal of International Management Studies, 4(1), 135-144. https://typeset.io/papers/the-impact-of-brand-awareness-on-consumer-purchase-intention-1lwfnblnyn
  • Damazet, I., Djokic I., & Milovanov O. (2018). The Influence of Advertising Media on Brand Awareness. Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economics, 23(1), 13-22. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=648935
  • Ergülşen Başlar, G., & Baytekin E. P. (2016). Renault Markasının Logosunun Geçmişten Günümüze Değişimi: Göstergebilimsel Yaklaşım Açısından 1900-2016 Yıllar Arası Bir Çözümleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44), 994-1004. https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=b617bcd9-9d29-43f0-995f-499d718564eb%40redis
  • Fernando, C. P. (2021). Design Trends in Visual Identity of Car Brands: Between the Nostalgia for the Past and the Challenge of the Electric Future. Revista de Marketing Aplicado, 25(2), 1-23.
  • Gluck, M. (1998). Content Analysis, Semiotics and Social Semiotics for Cartographic Geospatial Representations. Cartographic Perspectives, (31), 1-22. https://cartographicperspectives.org/index.php/journal/article
  • Hameed, F., Ishtiaq A. M., Noor U. H., & Muhammad A. R. (2023). Brand Awareness and Purchase Intention in the Age of Digital Communication: A Moderated Mediation Model of Celebrity Endorsement and Consumer Attitude. Online Journal of Communication and Media Technologies, 13(2), 1-14. https://doi.org/10.30935/ojcmt/12876
  • Keller, L. K. (1993). Conceptualizing, Measuring and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing Research, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.1177/002224299305700101
  • Keller, L. K. (2001). Building Customer-Based Brand Equity. Marketing Management, 10(2), 14-19. https://doi.org/10.1108/00251740510589733
  • Lindholm, H. (2016). Cars and Environment Values. (Master Thesis). Jönköping University, Sweden.
  • Mahaputra, M. R., & Saputra, F. (2021). Relationship Word of Mouth, Advertising and Product Quality to Brand Awareness. DIJB, 2(6), 1099-1108. https://dinastipub.org/DIJDBM/article/view/1331/929
  • Mukherjee, S., Das, M. K., & Chakraborty, T. K. (2023). Viral Marketing in Increasing Brand Awareness and Predicting Purchase Intention: Exploring Mediating Role of Brand Loyalty in FMCG Sector. Scholars Journal of Economics, Business and Management, 10(4), 61-77. https://doi.org/10.36347/sjebm.2023.v10i04.001
  • Naghizadeh, R. (2021). Semiotic Analysis in Tourism. Journal of Tourism & Sports Management, 4(2), 415-422. https://www.researchgate.net/publication/350950359_semiotic_analysis_in_tourism
  • Polatgil, M. (2024). TOGG Otomobilleri YouTube Video Yorumlarının Duygu Analizi ve Makine Öğrenme Modeli İle İncelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 15-35. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3569384
  • Rudrakumar, S., & Venkatraman, R. (2022). A Semiotic Analysis of Saussure and Barthe’s Theories under the Purview of Print Advertisements. Journal of Language and Linguistic Studies, 18(1), 386-396. https://doi.org/10.52462/jlls.189
  • Solik, M. (2014). Semiotic Approach to Analysis of Advertising. European Journal of Science and Theology, 10(1), 207-217. http://www.ejst.tuiasi.ro/Files/48/21_Solik.pdf
  • Taşkın, Ç. (2016). Otomobil Sektöründe Tüketici Temelli Marka Değerinin Ölçümü Üzerine Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal, 7(3), 125-136. https://www.berjournal.com/wp-content/plugins/downloads-manager/upload/BERJ7(3)16Article8pp.125-136.pdf
  • Taşkıran, İ. B. (2021). Kurumsal İletişim Kapsamında Gerçek Zamanlı Pazarlama: Markaların Logoları Üzerinden Covid-19’a Yaklaşımı. Sosyal Mucit Akademik Review, 2(1), 1-21. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1383219
  • Togg T10X: Bir Otomobilden Fazlası. (25 Eylül 2024). https://www.youtube.com/watch?v=h3n1YOBz9jM
  • Tritama, B. H., & Tarigan, R. E. (2016). The Effect of Social Media on the Brand Awareness of a Product of a Company. International Journal of Communication & Information Technology, 10(1), 9-14. https://doi.org/10.21512/commit.v10i1.1667
  • Tsotra, D., Janson, M., & Cecez-Kecmanovic, D. (2004). Marketing on the Internet: A Semiotic Analysis. Proceedings of the Tenth Americas Conference on Information Systems, New York. https://doi.org/10.1108/00251740510589733
  • Vespestad, M. Kr., & Clancy, A. (2021). Exploring the Use of Content Methodology in Consumer Research. Journal of Retailing and Consumer Services, (59), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102450
  • Wang, X., & Yang, Z. (2010). The Effect of Brand Credibility on Consumers’ Brand Purchase Intention in Emerging Economies: The Moderating Role of Brand Awareness and Brand Image. Journal of Global Marketing, 23(3), 177-188. https://doi.org/10.1080/08911762.2010.487419
  • Wibowo, Y. B., & Arrezqi, M. (2023). Digital Marketing of Brand Awareness. Indonesian Journal of Business Analytics, 3(2), 161-170. https://doi.org/10.55927/ijba.v3i2.3755
  • Xie, M. (2024). A Critical Discourse Analysis of the Rhetorical Figures (and Other Linguistic Devices) in the Advertising Discourse. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, 22(2), 8997-9020. https://pjlss.edu.pk/pdf_files/2024_2/8997-9020.pdf
  • https://mediacat.com/toggun-pr-ajansi/ (Erişim Tarihi: 04.11.2024)
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Toksarı 0000-0002-4941-4664

İsmail Demirbağ

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2024
Kabul Tarihi 11 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Toksarı, M., & Demirbağ, İ. (2024). REKLAMDA MARKA FARKINDALIĞININ OLUŞTURULMASINDA GÖSTERGELERİN ÖNEMİ: TOGG REKLAM ÖRNEĞİ. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(2), 204-224. https://doi.org/10.70559/pauibd.1559010