Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAPAY ZEKANIN REKLAMCILIK ALANINDA KULLANIMI VE YAPAY ZEKA KULLANILARAK YAZILMIŞ REKLAM FİLM SENARYO ANALİZİ

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 268 - 287, 28.12.2024

Öz

Dünya bugün, konuşma tanıma, bilgisayarla görme, doğal dil işleme, yapay zeka sohbet botları veya farklı yapay zeka yeteneklerini kullanarak gören, duyan, konuşan, hareket eden ve yazan, yapay zeka araçları ve/ya yapay zeka modelleriyle karşı karşıyadır. Teknolojik ilerlemeler, ileri düzey yapay zeka modellerinin geliştirilmesini kolaylaştırmaktadır. Bu gelişim kuruluşların araçlardan; veri analizi, görev otomasyonu ve müşteri etkileşimi için maksimum derecede faydalanılmasını sağlamaktadır. Yapay zeka günümüzün küreselleşen dünyasında, iletişim organizasyonlarının başarısında hayati derecede rol oynamaktadır. İletişim alanında reklamcılık sektörü yapay zekadan faydalanmaktadır. Bugün, reklamcılar kişiselleştirilmiş deneyimler oluşturmak, belirli demografik grupları hedeflemek, daha hızlı kararlar almak için yapay zekayı kullanmaktadırlar. Ayrıca sosyal medya reklam metninin oluşturulmasında, reklam bütçesinin hazırlanmasında, reklam içeriğinin belirlenmesinde reklamcılık sektörü yapay zeka araçlarını tercih etmektedirler. Yapay Zekanın Reklamcılık Alanında Kullanımı ve Yapay Zeka Kullanılarak Yazılmış Reklam Film Senaryo Analizi başlıklı çalışmanın incelenmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada yapay zeka ile reklam mesajları arasındaki bağlantı analiz edilerek, yapay zeka ile hazırlanan reklamın zayıf ve güçlü yanlarını ortaya koyabilmek amaçlanmıştır. Lexus Es marka otomobilin reklam film senaryosu çalışmaya amaçlı örneklem kapsamında seçilmiştir. Yapay zeka aracı kullanılarak yazılan Lexus Es marka otomobilin film senaryosu, reklam filmi ile birlikte analiz edilmiştir. Filmin en önemli bulgusu insan ile makine birlikteliğinden sanatsal film tadında bir dakikalık filmin üretilmiş olmasıdır.

Kaynakça

  • Anyanwu, K. (2011). Overview and Applications of Artificial Intelligence. FederalUniversity of Technology Owerri, 1-31.
  • Archer, A.L. (2020). AI Ethics: A Strategıc Communıcatıons Challenge, Defence Strategic Communications, 8, 189-202.
  • Avlar, A. (2022). Belgesel Film Çalışmaları: Ertuğrul Karslıoğlu, Coşkun Aral ve Hakan Aytekin Üzerine Bir Vaka Çalışması, A’dan Z’ye İletişim Çalışmaları-8 (Edi) Deniz Yengin, Hasan Çiftçi, İksad Yayınevi: Ankara.
  • Başfırıncı Ç., Koç N. (2023). İletişim Alanındaki Mesleklerde Yapay Zekâ Uygulamaları: Mevcut Durum Analizi Ve Alan Yazın Taraması. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, (13) 1, 121-148.
  • Bordahl, V. (2003). The storyteller’s manner in Chinese storytelling (Vernacular novel and short story). Asian Folklore Studies, 62(1), 65–112.
  • Bove, T. (2023). The A.I. Revolution Is Here: ChatGPT Could Be the Fastest-Growing App in History and More than Half of Traders Say It Could Disrupt Investing the Most. Erişim Tarihi: 07.09.2024. https://fortune.com/chatgpt-fastest-growing-app-in- history-could-revolutionize-trading.
  • Brechman, J. M., Purvis, S. C. (2015). Narrative, transportation and advertising. International Journal of Advertising, 34(2), 366–381.
  • Court, D., Elzinga, D., Mulder, S., Jørgen Vetvik, O. (2009). The consumer decision journey. Marketing & Sales Practice, McKinsey Quarterly.
  • Ertel, W. (2017). Introduction to Artificial Intelligence, 2nd Ed. Cham, Switzerland: Springer.
  • Ezzat, R. (2024). Enhance The Advertising Effectiveness by using Artificial Intelligence (AI), Journal of Art, Design and Music: 3(1), 1-12. 285
  • Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 2024 3(2): Sayfa, 268-287
  • Araştırma Makalesi: Yıldırım E., Can A. (2024) Yapay Zekanın Reklamcılık Alanında Kullanımı ve Yapay Zeka Kullanılarak Yazılmış Reklam Film Senaryo Analizi
  • Ghosh, M. Arunachalam T. (2021). Introduction to Artificial Intelligence, In book: Artificial Intelligence for Information Management: A Healthcare Perspective , 23-44.
  • Jaldi, A. (2023). Artificial Intelligence Revolution in Africa: Economic Opportunities and Legal Challenges Economic Opportunities and Legal Challenges. (Policy Paper). Policy Centre for the New South.
  • Jovanović, M., Campbell, M. (2022). Generative Artificial Intelligence: Trends and Prospects. Computer, 55(10), 107-112.
  • Kang, J. A., Hong, S., Hubbard, G. T. (2020). The role of storytelling in advertising: Consumer emotion, narrative engagement level, and word-of-mouth intention. Journal of Consumer Behaviour, 19(1), 47–56.
  • Kaput, M. (2024). 20 Ways AI Could Transform PR and Communications. Erişim Tarihi: 19.08.2024. https://www. marketingaiinstitute.com/blog/how-ai-could-transform- pr-and-communications.
  • Kietzmann J., Paschen J., Treen E. (2018). Artificial Intelligence in Advertising: How Marketers Can Leverage Artificial Intelligence along the Consumer Journey. Journal of Advertising Research 58(open in a new window) (3(open in a new window)): 263– 7.
  • Kok, J.N., Boers, J.W., Kosters, W.A., Van der Putten, P., Poel, M. (2002) Artıfıcıal Intellıgence – Artificial Intelligence: Definition, Trends, Techniques and Cases – Unesco, Eolss (Encyclopaedia of Life Support Systems).
  • Nabiyev, V. V. (2012). Yapay Zeka. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Nobre, G. (2020). Artificial Intelligence (AI) in communications: Journalism, Public Relations, Advertising, and Propaganda. Erişim Tarihi: 15.08.2024. https://www.researchgate.net/publication/343425849.
  • Qin, X., Jiang, Z. (2019). The impact of AI on the advertising process: The Chinese experience. Journal of Advertising, 48(4), 338-346.
  • Papacharissi, Z., Oliveira, M. D. (2012). Affective news and networked publics: The rhythms of news storytelling on Egypt. Journal of Communication, 62(2), 266–282.
  • Park H. Lim C., Zhu Y., Omar M. (2024). Decoding the Relationship of Artificial Intelligence, Advertising, and Generative Models. Erişim Tarihi: 14.08.2024. 10.20944/preprints202401.0373.v1.
  • Penrose , R. (2020). Kralın Yeni Aklı - Bilgisayar, Zeka ve Fizik Yasaları. (T. Dereli, Çev.) İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Polletta, F., Callahan, J. (2017). Deep stories, nostalgia narratives, and fake news: Storytelling in the Trump era. American Journal of Cultural Sociology, 5(3), 392– 408.
  • Reklamcılar Derneği (2024). Medya Ve Reklam Yatırımları 2023’te Yüzde 120 Büyüdü, 140 Milyar Tl’yi Aştı!. Erişim Tarihi: 11.10.2024. https://rd.org.tr/haber/medya-ve- reklam-yatirimlari-2023te-yuzde-120-buyudu-140-milyar-tlyi-asti.
  • Russell S.J., Norvig P. (2016) Artificial intelligence: a modern approach. Pearson Education Limited, London.
  • Sandpiper, Provoke Media (2023). AI in the Communications Industry. Erişim Tarihi: 10.10.2024. ://www.provokemedia.com/docs/default-source/default-document- library/sp-pr-ai-report_final.pdf.
  • Singh H. (2017). Artificial intelligence revolution and India’s AI development: challenges and scope. Int. J. Sci. Res. 3(3), 417–421.
  • Statista (2023). Artificial Intelligence (AI)-enabled Advertising Spending Worldwide in 2022 and 2032 (in billion U.S. dollars). Statista Research Department. Erişim Tarihi: 14.9.2024. https://www.statista.com/statistics/1301227/ai-enabled-ad-spend-world/.
  • Shumanov, M., Cooper, H. (2021). Using AI Predicted Personality to Enhance Advertising Effectiveness, Emerald Insight. Erişim Tarihi: 7 Ekim 2024. https://www.researchgate.net/publication/349338111_Using_AI_Predicted_Person ality_to_Enhance_Advertising_Effectiveness.
  • Wang, J., Calder, B. J. (2006). Media transportation and advertising. Journal of Con-sumer Research, 33(2), 151–162.
  • Woodside, A. G. (2010). Brand-consumer storytelling theory and research: Introduction to a psychology & marketing Special Issue. Psychology & Marketing, 27(6), 531–540.
  • Yıldırım A., Şimşek H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yu, Yongqi (2022). The Role and Influence of Artificial Intelligence on Advertising Industry, ournal: Advances in Social Science, Education and Humanities Research Proceedings of the 2021 International Conference on Social Development and Media Communication (SDMC 2021), 2022 Publisher: Atlantis Press.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erhan Yıldırım 0000-0002-8784-6687

Aytekin Can 0000-0002-7620-3766

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, E., & Can, A. (2024). YAPAY ZEKANIN REKLAMCILIK ALANINDA KULLANIMI VE YAPAY ZEKA KULLANILARAK YAZILMIŞ REKLAM FİLM SENARYO ANALİZİ. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 3(2), 268-287.