Bu çalışma, Hicri I. Yüzyıldan itibaren İslâm âleminde uluhiyyet, nübüvvet ve semiyyat konularında ortaya çıkan ihtilaflara kendine özgü usullerle cevaplar veren kelâm ilminin gelişimini ve önemini incelemektedir. Kelâm ilmi, ilk dönemlerden itibaren Selef, Mu ‘tezile ve Ehl-i sünnet gibi farklı ekoller tarafından temsil edilmiştir. Mütekaddimûn döneminde Ehl-i sünnet fırkaları, ateist, müşriklerin yanı sıra yahudi ve hristiyanların ilah ve nübüvvet tasavvuru ve fırka-ı dâlle olarak nitelendirdikleri mezheplere karşı mücadele ederken, müteahhirûn döneminde ise felsefi akımlara karşı savunma yapmışlardır. Hicri VIII. yüzyıldan itibaren kelâm ilminde ele alınan problemler, takip edilen metodlar ve verilen eserler XIX. Yüzyılın başına kadar şerh ve haşiye şeklinde devam etmiştir. XIX. Yüzyıldan itibaren Abdüllatif Harpûtî ve Muhammed Abduh gibi isimlerle temsil edilmeye başlanan yeni ilmi kelâm, Günümüz Türkiye’sinde de birçok kelâmcı akademisyen tarafından varlığını sürdürmektedir. Çağımızda insana dair problemler ele alınırken sosyal bilimlerde yeni bir epistemoloji için kelâm ilminin serüveni ve çalışmalarını doğru okumak gerekmektedir. Bu makalede “Kelâm ilmi İslâmî ilimlere öncülük etmiş midir?” “Gelişen ilim ve değişen dünya karşısında kelâm ilmi asra uygun yöntemler kullanmış mıdır?” sorusuyla beraber ele alınan problemler geçmişten günümüze bir bütün halinde değerlendirilmektedir.
Düzgün, Şaban Ali. “Hüseyin Atay”. Çağdaş İslam Düşünürleri (ed. Cağfer Karadaş). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007.
Erdoğan, İbrahim Halil. “Kur’ân’ı Mûcize Kılan İ’câz Yönü: Fesâhat ve Tenâsüp (Fahreddin er-Râzî’ye Göre)”. Turkish Academic Research Review, 3/2 (2018), 39-60.
Erdoğan, İbrahim Halil. “Tarih Bilinci ve Kelâm İlmindeki Muhtasar Teliflerin İslam Eğitim Geleneğindeki Yeri” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8/3 (2019),165-178.
Eş ‘arî, Ebu’l-Hasan ‘Ali b. İsmail. Kitâbu Makâlâti’l-İslâmiyyîn ve İhtilâfi’l-Musallîn, Thk. Hellmut Ritter, Franz Steiner Verlag Gmbh. Wiesbaden: 1980.
Eş ‘arî, Ebu’l-Hasan ‘Ali b. İsmail. el-İbâne ‘an Usûli’d-Diyâne. nşr. Fevkiye Hüseyin Mahmûd. Medine: 1407/1986.
Eş ‘arî, Ebu’l-Hasan ‘Ali b. İsmail. el-Lümaʿ, nşr. R. J. McCarthy. Beyrut: 1952-53.
Gazzâlî, Ebû Hamid Muhammed. el-Mustasfâ min ilmi’l-usûl. Bulak: 1324.
Güdekli, Hayrettin Nebi. “Kelâm İlminin Yöntemsel Olarak İnşası” İlâhiyat Fakülteleri yirmi birinci Kelâm Anabilim Dalı Koordinasyon Toplantısı ve Uluslararası Kelâm İlminde Metodoloji Sorunu Sempozyumu. Gaziantep: 2016, 39-40.
Gün, Faruk. “Günümüz Gençliğinin İnanç Sorunlarına Dair Bir Değerlendirme (Denizli Örneği)”, 21. Yüzyılda Gençlik ve İnanç Eğilimleri Sempozyum (ed. Osman Aydınlı, İsmail Şimşek vd.), Ankara: İlâhiyat Yayınları, 2022.
Gün, Faruk. “Satanizm ve Dualizm Bağlamında Şeytan (İblis)”, 2. Uluslararası 30 Ağustos Bilimsel Araştırmalar Sempozyumu (ed. Recep Bülent Şenses). Ankara: İKSAD Yayınları, 2020, 373-387.
Günaltay, M. Şemseddin. “Mütekellimîn ve Atom Nazariyesi”, Dârülfünun İlâhiyat Fakültesi Mecmuası 1/1, 1925: 98-99.
Gölcük, Şerafeddin. “Hatıralarla Hamidullah”, Hayatı, Kişiliği ve Düşünceleri ile Muhammad Hamidullah Sempozyumu. Bursa: 2005.
Gölcük, Şerafeddin. Kelam Tarihi. Konya: Esra Yayınları, 2008.
Karadaş, Cağfer. “Kelâm İlminde Dönemsel Gelişmeler ve Yeni İm-i Kelâm”, Yeni İlmi Kelâm Hareketi (ed. Ramazan
Altıntaş, Ahmet Mekin Kandemir). İstanbul: Rağbet yayınları, 2023, 15-45.
Keyifli, Şükrü. “Eğitim ve Din Eğitimi,” Çukurova Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 13/2 (Haziran 2013), 31-54.
Şimşek, İsmail. “Modernite ve Ataizm ile Ateizm Arasına Sıkışan Gençliğin İnanç Krizi Sorunu”. İslâm Modernite ve Gençlik (ed. Seyfullah Kara-Salih Aybey). Ankara: İlâhiyat Yayınları, 2021, 191-200.
Şimşek, İsmail. “Tanzimattan Günümüze Türkiye’de Din Felsefesinin Serüveni”, Klasikten Moderniteye Geçiş Bağlamında Türkiye’de Din Eğitimi, ed. Seyfullah Kara- Salih Aybey. Ankara: İlâhiyat Yayınları, 2022, 33-51.
Özervarlı, M. Said. Kelâmda Yenilik Arayışları. İstanbul: İSAM Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1998.
Özen, Şükrü. “Ehl-i Sünnet Usûl- Fıkhının Gelişiminde Kelâmî Tartışmaların Rolü.” Tarihte ve Günümüzde Ehl-i
Sünnet (ed. Mahmut Kaya v. dğr.). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2006, 223-241.
Taberî, Muhammed b. Cerîr. Târîhu’r-Rusül ve’l-Mülûk. Nşr. Muhammed Ebü’l Fazl. Beyrut: Dâru Süveydân, 1960.
This study examines the development and importance of the science of kalam, which has responded to the conflicts that have arisen in the Islamic world since the 1st century of Hijri, on the issues of divinity, prophecy and semiyyat, with its own unique methods. The science of Kalam has been represented by different schools such as Salaf, Mu'tazila and Ahl as-sunna since the earliest times. In the Mutekaddimun period, the Ahl as-Sunnah sects fought against the sects that Jews and Christians describe as the vision of God and prophethood, and sect-i dalle, as well as atheists and polytheists, while they defended against philosophical currents in the period of the Mutahhirun. Hijri VIII. The problems dealt with, the methods followed, and the works given in the science of kalam since the 19th century. It continued in the form of annotation and annotation until the beginning of the century. XIX. The new scientific kalam, which started to be represented by names such as Abdullatif Harpûtî and Muhammed Abduh since the 19th century, continues to exist in today's Turkey by many theologian scholars. While dealing with human problems in our age, it is necessary to read the adventure and studies of the science of kalam correctly for a new epistemology in social sciences. In this article, "Did the science of kalam pioneer the Islamic sciences?" “Did the science of kalam use age-appropriate methods in the face of developing science and the changing world?” The problems addressed together with the question are evaluated from the past to the present.
Düzgün, Şaban Ali. “Hüseyin Atay”. Çağdaş İslam Düşünürleri (ed. Cağfer Karadaş). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007.
Erdoğan, İbrahim Halil. “Kur’ân’ı Mûcize Kılan İ’câz Yönü: Fesâhat ve Tenâsüp (Fahreddin er-Râzî’ye Göre)”. Turkish Academic Research Review, 3/2 (2018), 39-60.
Erdoğan, İbrahim Halil. “Tarih Bilinci ve Kelâm İlmindeki Muhtasar Teliflerin İslam Eğitim Geleneğindeki Yeri” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8/3 (2019),165-178.
Eş ‘arî, Ebu’l-Hasan ‘Ali b. İsmail. Kitâbu Makâlâti’l-İslâmiyyîn ve İhtilâfi’l-Musallîn, Thk. Hellmut Ritter, Franz Steiner Verlag Gmbh. Wiesbaden: 1980.
Eş ‘arî, Ebu’l-Hasan ‘Ali b. İsmail. el-İbâne ‘an Usûli’d-Diyâne. nşr. Fevkiye Hüseyin Mahmûd. Medine: 1407/1986.
Eş ‘arî, Ebu’l-Hasan ‘Ali b. İsmail. el-Lümaʿ, nşr. R. J. McCarthy. Beyrut: 1952-53.
Gazzâlî, Ebû Hamid Muhammed. el-Mustasfâ min ilmi’l-usûl. Bulak: 1324.
Güdekli, Hayrettin Nebi. “Kelâm İlminin Yöntemsel Olarak İnşası” İlâhiyat Fakülteleri yirmi birinci Kelâm Anabilim Dalı Koordinasyon Toplantısı ve Uluslararası Kelâm İlminde Metodoloji Sorunu Sempozyumu. Gaziantep: 2016, 39-40.
Gün, Faruk. “Günümüz Gençliğinin İnanç Sorunlarına Dair Bir Değerlendirme (Denizli Örneği)”, 21. Yüzyılda Gençlik ve İnanç Eğilimleri Sempozyum (ed. Osman Aydınlı, İsmail Şimşek vd.), Ankara: İlâhiyat Yayınları, 2022.
Gün, Faruk. “Satanizm ve Dualizm Bağlamında Şeytan (İblis)”, 2. Uluslararası 30 Ağustos Bilimsel Araştırmalar Sempozyumu (ed. Recep Bülent Şenses). Ankara: İKSAD Yayınları, 2020, 373-387.
Günaltay, M. Şemseddin. “Mütekellimîn ve Atom Nazariyesi”, Dârülfünun İlâhiyat Fakültesi Mecmuası 1/1, 1925: 98-99.
Gölcük, Şerafeddin. “Hatıralarla Hamidullah”, Hayatı, Kişiliği ve Düşünceleri ile Muhammad Hamidullah Sempozyumu. Bursa: 2005.
Gölcük, Şerafeddin. Kelam Tarihi. Konya: Esra Yayınları, 2008.
Karadaş, Cağfer. “Kelâm İlminde Dönemsel Gelişmeler ve Yeni İm-i Kelâm”, Yeni İlmi Kelâm Hareketi (ed. Ramazan
Altıntaş, Ahmet Mekin Kandemir). İstanbul: Rağbet yayınları, 2023, 15-45.
Keyifli, Şükrü. “Eğitim ve Din Eğitimi,” Çukurova Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 13/2 (Haziran 2013), 31-54.
Şimşek, İsmail. “Modernite ve Ataizm ile Ateizm Arasına Sıkışan Gençliğin İnanç Krizi Sorunu”. İslâm Modernite ve Gençlik (ed. Seyfullah Kara-Salih Aybey). Ankara: İlâhiyat Yayınları, 2021, 191-200.
Şimşek, İsmail. “Tanzimattan Günümüze Türkiye’de Din Felsefesinin Serüveni”, Klasikten Moderniteye Geçiş Bağlamında Türkiye’de Din Eğitimi, ed. Seyfullah Kara- Salih Aybey. Ankara: İlâhiyat Yayınları, 2022, 33-51.
Özervarlı, M. Said. Kelâmda Yenilik Arayışları. İstanbul: İSAM Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1998.
Özen, Şükrü. “Ehl-i Sünnet Usûl- Fıkhının Gelişiminde Kelâmî Tartışmaların Rolü.” Tarihte ve Günümüzde Ehl-i
Sünnet (ed. Mahmut Kaya v. dğr.). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2006, 223-241.
Taberî, Muhammed b. Cerîr. Târîhu’r-Rusül ve’l-Mülûk. Nşr. Muhammed Ebü’l Fazl. Beyrut: Dâru Süveydân, 1960.
Gün, F. (2023). ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik ve Problematik Bir İnceleme-. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-379. https://doi.org/10.17859/pauifd.1268405
AMA
Gün F. ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik ve Problematik Bir İnceleme-. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2023;10(1):352-379. doi:10.17859/pauifd.1268405
Chicago
Gün, Faruk. “ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik Ve Problematik Bir İnceleme-”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2023): 352-79. https://doi.org/10.17859/pauifd.1268405.
EndNote
Gün F (01 Haziran 2023) ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik ve Problematik Bir İnceleme-. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10 1 352–379.
IEEE
F. Gün, “ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik ve Problematik Bir İnceleme-”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 1, ss. 352–379, 2023, doi: 10.17859/pauifd.1268405.
ISNAD
Gün, Faruk. “ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik Ve Problematik Bir İnceleme-”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/1 (Haziran 2023), 352-379. https://doi.org/10.17859/pauifd.1268405.
JAMA
Gün F. ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik ve Problematik Bir İnceleme-. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2023;10:352–379.
MLA
Gün, Faruk. “ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik Ve Problematik Bir İnceleme-”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 1, 2023, ss. 352-79, doi:10.17859/pauifd.1268405.
Vancouver
Gün F. ÇAĞDAŞ DÖNEMDE KELÂM İLMİ -Metodolojik ve Problematik Bir İnceleme-. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2023;10(1):352-79.