Günümüz dünyasında yaşanan çevre felaketleri göz önüne alındığında, insanın çevrenin hassas dengeleriyle bağdaşmayan tek taraflı bir sömürü ilişkisi geliştirdiğini söylemek mümkündür. İnsanlığın yaşama alanına dair sorunlarının her geçen gün artarak devam etmesi, meselenin küresel boyutta bir sorun haline gelmesine ve disiplinlerarası bir boyut kazanmasına sebebiyet vermiştir. Bu sorunun çözümüne ilişkin farklı alanlarda yapılan tartışmalar sonucunda çevre sorunlarının çözümünde en etkili ve kalıcı çözüm yolunun eğitim olduğu kanaatine varılmıştır. Ülkemizde çevre bilincini oluşturmaya yönelik ilkokul, ortaokul ve lisede müstakil bir ders bulunmamakta, çevre eğitimi, fen bilimleri, sosyal bilgiler ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) gibi farklı dersler içerisinde verilmektedir. DKAB derslerinde çevre konusu genellikle ilişkide olunan sosyal çevre bağlamında değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, çalışmada 2018 sonrası DKAB öğretim programı, fiziksel çevre açısından ele alınmış ve öğretim programının verimliliğini artırma açısından önerilerde bulunulmuştur. Çalışmada, dinlerin çevreye olan bakış açısına değinilmiş, ayrıca “Örgün eğitim kurumlarında, diğer derslerin yanında DKAB öğretim programının çevre bilinci oluşumuna katkısı var mıdır?” sorusundan hareket edilerek programlar ünite, konu ve kavramlar açısından bütün olarak ele alınarak fiziksel çevrenin korunmasında din eğitiminin rolü araştırılmıştır. Doküman incelemesi ve içerik analizi yöntemlerinin kullanıldığı çalışma sonucunda DKAB öğretim programlarında fiziki çevre bilinci oluşturmaya yönelik konu ve kazanımlar olmakla birlikte, bunların yetersiz olduğu dolayısıyla mevcut öğretim programının bu haliyle öğrencilerde çevre bilinci oluşturmaya yönelik yeterli katkı sağlamayacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Considering today's environmental disasters, it is possible to say that humans have developed a one-sided exploitation relationship with the environment that is incompatible with delicate balances. The fact that the problems related to the living space continue to increase day by day has caused the issue to become a global problem and to gain an interdisciplinary dimension. As a result of the discussions in different fields regarding the solution of the problem, it has been concluded that the most effective and permanent solution to environmental problems is education. In our country, there is no separate course in primary, secondary and high schools to create environmental awareness, and environmental education is given in different courses such as science, social sciences and Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK). In RCMK courses, environmental issues are generally evaluated in the context of the social environment in terms of religious education. In this context, the study examined the post-2018 RCMK curriculum in terms of the physical environment and made suggestions in terms of increasing its efficiency. In the study, the perspective of religions on the environment was mentioned, and the role of religious education in the protection of the physical environment was investigated by considering the programs as a whole in terms of units, subjects and concepts, based on the question "Does the RCMK curriculum contribute to the formation of environmental awareness in formal education institutions, in addition to other courses?". As a result of the study in which document review and content analysis methods were used, it was concluded that although there are subjects and acquisitions in the RCMK curricula to create physical environmental awareness, these are insufficient, and therefore the curriculum will not make sufficient contribution to creating environmental awareness in students as it is.
Religious Education RCMK Curricula Religion Environment Human.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1 |