Bu çalışma 21 yy. da özellikle son zamanlarda gündemde olan temel aile sorunları ve krizleri (boşanma artışı, aile rol karmaşası, çocuk mağduriyetleri ve nesep karmaşası) karşısında klasik dönem İslam ahlak filozofları İbn Miskeveyh, Gazâlî ve Nasirüddîn Tûsî’nin eserlerindeki ideal aile modeli ve ahlaki ilkeleri normatif bir çerçeveden araştırmayı hedeflemektedir. Nitel analiz yöntemiyle İbn Miskeveyh’in Tahzîbü’l-Ahlâk, Gazâlî’nin İhyâ-u Ulûmi’d-Dîn, Kimya-i Saadet ve Tûsî’nin Ahlâk-ı Nâsırî eserlerindeki temel önermeler, felsefi analitik yaklaşımla yeniden yorumlanmış, modern sorunlarla ilişkisi karşılaştırmalı etik analiz ile irdelenmiştir. Görüldüğü kadarıyla İslam Ahlak Filozofları, aileyi “erdemli toplumun mikrokozmosu” (İbn Miskeveyh), “nefs terbiyesi mekanı” (Gazâlî) ve “meveddet (sevgi) temelli doğal topluluk” (Tûsî) olarak kavramsallaştırır. Gazâlî’nin müşâvere (danışma) ve muvazene (denge) ilkelerinin göz ardı edilmesi, aile içinde iletişim çökmesine ve akabinde söz konusu sorun ve krizlerin ortaya çıkmasında önemli bir etken olarak tespit edilmiştir. Boşanma, ancak “ağır zulüm” (Gazâlî) varlığında maslahat prensibiyle meşru görülür. İbn Miskeveyh’in “tâdîbü’l-sagīr” (küçüğün terbiyesi) vurgusu, çocuğu “potansiyel ahlakî fail” olarak ön plana çıkarır; ihmalkârlık ve velâyet çatışmalarının fıtrat bozulmasına yol açtığı savunulur. Tûsî, sağlıksız aile yapılarının toplumsal adaleti (‘adālet-i ictimâ’iyye) zedelediğini öne sürer.
Klasik metinler, aileyi statik bir kurum değil, dinamik bir erdem inşası zemini olarak resmeder. Boşanma süreçlerinde felsefi arabuluculuk (Gazâlî’nin müşâvere modeli), Çocuk haklarına insani ve ahlaki yaklaşım (İbn Miskeveyh’in fıtrat koruma ilkesi) önerilmektedir. Çalışma, bu perspektifin aile temelli modern krizlere pratik etik rehberlik sağlayabileceğini ortaya koyar.
İslam Felsefesi İslam ahlak felsefesi aile ontolojisi İbn Miskeveyh Gazâlî Nasîrüddin Tûsî.
This study aims to investigate the ideal family model and moral principles in the works of classical period Islamic moral philosophers Ibn Miskawayh, Al-Ghazali, and Nasir al-Din al-Tusi from a normative framework, addressing the fundamental family problems and crises (increase in divorce, family role confusion, child victimization, and lineage confusion) that have recently been on the agenda, particularly in the 21st century. Using a qualitative analysis method, the fundamental propositions in Ibn Miskawayh’s Tahdhīb al-Akhlāq, Al-Ghazali’s Ihyā-u Ulūmi’d-Dīn and Kīmyā-i Sa'ādat, and Al-Tusi’s Akhlāq-i Nāsirī have been reinterpreted with a philosophical analytic approach, and their relation to modern problems has been scrutinized through comparative ethical analysis. It is observed that the Islamic Moral Philosophers conceptualize the family as the "microcosm of the virtuous society" (Ibn Miskawayh), a "locus for the discipline of the soul" (Al-Ghazali), and a "natural community based on mawaddah (love)" (Al-Tusi). The neglect of Al-Ghazali’s principles of mushāwara (consultation) and muwāzana (balance) has been identified as a significant factor in the breakdown of communication within the family and the subsequent emergence of the aforementioned problems and crises. Divorce is considered legitimate only in the presence of "severe injustice" (Al-Ghazali), according to the principle of maṣlaḥat (public welfare/interest).Ibn Miskawayh’s emphasis on "ta’dīb al-ṣaghīr" (the discipline of the minor) highlights the child as a "potential moral agent"; it is argued that negligence and conflicts over guardianship lead to a "corruption of fiṭra" (innate disposition). Al-Tusi posits that unhealthy family structures damage "social justice" (‘adālat-i ijtimā‘iyyah).
The classical texts portray the family not as a static institution but as a dynamic ground for the construction of virtue. Philosophical mediation (Al-Ghazali's mushāwara model) and a humane and ethical approach to children's rights (Ibn Miskawayh’s principle of fiṭra protection) are proposed for divorce processes. The study demonstrates that this perspective can provide practical ethical guidance for modern family-based crises.
islamic philosophy Islamic ethics family ontology child trauma Ibn Miskawayh Al-Ghazālī Naṣīr al-Dīn Ṭūsī
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 3 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 3 - Gelenek ve Aile |