Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, , 203 - 209, 26.04.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.450109

Öz

Kaynakça

  • Referans1. Alexander, S. S. (2013). Tie-Dye_ Dye It, Wear It, Share It, Potter Craft. New York.
  • Referans2. Begiç, H. N (2015). “Kadın Girişimciliğinde Alternatif Bir Üretim: Geleneksel Giysili Keles Yöresi Yapma Bebekleri”, İdil Sanat ve Dil Dergisi 4 (16): 107-124.
  • Referans3. Çatalkaya, G. (2016). Geleneksel Yazmacılık Teknikleri İle Özgün Baskı Tasarımları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Referans4. Ercivan, G. B. (2017). “Rezerve Boyalı Tekstillerin Gelenekten Modern Tekstil Tasarımları ve Uygulamalarına Dönüşüm Süreci”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 17: 87-101.
  • Referans5. Eriş, M. N. (2007). Mustafa Düzgünman Ve Ebru, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş., İstanbul.
  • Referans6. Kaya, R. (1988). Türk Yazmacılık Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları N:140, Sanat Dizisi:15.
  • Referans7. Öz, D. (2015). Yazmacılık Sanatımız İçinde Hitit Eserlerinin Yorumu, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Referans8. Şahin, H. (1995). “Malatya’da Geleneksel Bervanik (Peştamal) Yapımcılığı Türk Halk Kültüründen Derlemeler 1993”, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 287-302.
  • Referans9. Teker, M. S. (2015). “Kapatma Maddesi İle Rezerve Boyama Teknikleri”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18): 478 -493.
  • Referans10. Tezel, Z. (2009). “Yazmacılık Sanatında Desenleme Teknikleri (Kalıp Tekniğiyle Ağaç Baskı Uygulama Örneği)”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 27-40.
  • Referans11. http://bervanik.com/2017/08/13/bervanik-nedir/

GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI

Yıl 2019, , 203 - 209, 26.04.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.450109

Öz

Geleneksel olarak kumaş üzerinde
boya kullanarak desen oluşturma tekniklerinden başlıcaları metal ve ahşap kalıpla
baskıcılık, kalem işi tekniği ve bağlama, dikişli ve mum batik adını verdiğimiz
rezerve boyama teknikleridir.
Bunların yanında son yıllarda geleneksel bir kâğıt
süsleme sanatı olan ebrunun da kumaş üzerinde kullanımı yaygınlaşmıştır.



Tokat, Kastamonu, Ankara,
Bartın ve Mardin Anadolu’da yazmacılığın yoğun olarak yapıldığı önemli
merkezlerdi.
Malatya ve özellikle Adıyaman’da yapılan ve yaygın
olarak kullanılan Bervanik adı verilen mum batikle desenlendirilen önlükler ve
Bursa Keles’te el dokuması kumaşların bağlama batik yapılarak boyanmasıyla
yapılan önlükler kadın giyiminde kullanılmaktaydı.



Günümüzde değişen hayat şartları, yaşam
tarzları ve tüketici tercihleri tüm geleneksel sanatlarımızda olduğu gibi bu
alanda da değişikliklere sebep olmuştur.  Diğer yandan ustalık isteyen işler yerini seri
olarak üretilebilen fabrikasyon işlere bırakmıştır.  Bununla birlikte bu geleneksel baskı
yöntemleri sanatçılar tarafından özgün tasarımlarda halen kullanılmaya devam
etmektedir. Bu bildiride geleneksel baskı tekniklerinin tek başına ya da bir
arada kullanılarak yapıldığı yeni tasarımlara örnekler verilecektir.

Kaynakça

  • Referans1. Alexander, S. S. (2013). Tie-Dye_ Dye It, Wear It, Share It, Potter Craft. New York.
  • Referans2. Begiç, H. N (2015). “Kadın Girişimciliğinde Alternatif Bir Üretim: Geleneksel Giysili Keles Yöresi Yapma Bebekleri”, İdil Sanat ve Dil Dergisi 4 (16): 107-124.
  • Referans3. Çatalkaya, G. (2016). Geleneksel Yazmacılık Teknikleri İle Özgün Baskı Tasarımları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Referans4. Ercivan, G. B. (2017). “Rezerve Boyalı Tekstillerin Gelenekten Modern Tekstil Tasarımları ve Uygulamalarına Dönüşüm Süreci”, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 17: 87-101.
  • Referans5. Eriş, M. N. (2007). Mustafa Düzgünman Ve Ebru, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş., İstanbul.
  • Referans6. Kaya, R. (1988). Türk Yazmacılık Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları N:140, Sanat Dizisi:15.
  • Referans7. Öz, D. (2015). Yazmacılık Sanatımız İçinde Hitit Eserlerinin Yorumu, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Referans8. Şahin, H. (1995). “Malatya’da Geleneksel Bervanik (Peştamal) Yapımcılığı Türk Halk Kültüründen Derlemeler 1993”, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 287-302.
  • Referans9. Teker, M. S. (2015). “Kapatma Maddesi İle Rezerve Boyama Teknikleri”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(18): 478 -493.
  • Referans10. Tezel, Z. (2009). “Yazmacılık Sanatında Desenleme Teknikleri (Kalıp Tekniğiyle Ağaç Baskı Uygulama Örneği)”, Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 27-40.
  • Referans11. http://bervanik.com/2017/08/13/bervanik-nedir/
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rabiha Yıldırım 0000-0003-2223-1005

Sema Özkan Tağı 0000-0002-2845-8262

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2019
Kabul Tarihi 11 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yıldırım, R., & Özkan Tağı, S. (2019). GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(35), 203-209. https://doi.org/10.30794/pausbed.450109
AMA Yıldırım R, Özkan Tağı S. GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI. PAUSBED. Nisan 2019;(35):203-209. doi:10.30794/pausbed.450109
Chicago Yıldırım, Rabiha, ve Sema Özkan Tağı. “GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 35 (Nisan 2019): 203-9. https://doi.org/10.30794/pausbed.450109.
EndNote Yıldırım R, Özkan Tağı S (01 Nisan 2019) GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35 203–209.
IEEE R. Yıldırım ve S. Özkan Tağı, “GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI”, PAUSBED, sy. 35, ss. 203–209, Nisan 2019, doi: 10.30794/pausbed.450109.
ISNAD Yıldırım, Rabiha - Özkan Tağı, Sema. “GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35 (Nisan 2019), 203-209. https://doi.org/10.30794/pausbed.450109.
JAMA Yıldırım R, Özkan Tağı S. GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI. PAUSBED. 2019;:203–209.
MLA Yıldırım, Rabiha ve Sema Özkan Tağı. “GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 35, 2019, ss. 203-9, doi:10.30794/pausbed.450109.
Vancouver Yıldırım R, Özkan Tağı S. GELENEKSEL BASKI TEKNİKLERİ VE YENİ TASARIMLARDA KULLANIMI. PAUSBED. 2019(35):203-9.