Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2019, , 133 - 141, 26.04.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.459667

Öz




Türk toplumunun batıya yönelmesi uzun tarihsel
bir süreci içine alır. Yenilikler önce askeri alanda meydana gelir. Sonra da sosyo
- kültürel alanlarda görülmeye başlar. Yeni düşünce akımları edebiyatımıza
girer. Aynı zamanda ilk filozoflarımız olan edebiyatçılarımız tarafından bu
düşünce akımları geliştirilir. Edebiyatçılarımız bizim ilk filozoflarımız,
sosyolog ve psikologlarımız hüviyetindedirler. Tanzimat olarak adlandırdığımız
Edebiyat-ı Cedide döneminde başlayan batılılaşma cereyanı ise daha sonraki
dönemlerde de artarak devam eder. Türk edebiyatı, Tanzimat döneminin özellikle
ilk yıllarından itibaren pozitivist düşüncenin yanında yer alacaktır. Mustafa
Reşit Paşa’nın Auguste Comte’a cevabını bir mektup şeklinde değil özellikle
eğitim alanında ve diğer kurum ve kuruluşlarda gerçekleştirilen yeniliklerde
aramak gereklidir. 19. Yüzyılın özellikle ikinci yarısından sonra hakikati
ilmin verilerinde arayan bir nesil vardır. Bu nesil, ruhu ilimle beslenen yeni
bir nesildir. Auguste Comte’un ortaya koyduğu pozitivizmin edebi açıdan en
önemli temsilcisi Hippolyte Taine’dir. Türk edebiyatında
özellikle 19. Yüzyılın ikinci yarısından 20. Yüzyılın başla­rına
kadar Taine’in nazariyesi ve edebiyat anlayışı etkilidir.
Bu etkinin 20. Yüzyılın ikinci ya­rısında da
azalarak devam ettiğini söylemek mümkündür. Bu makalede topluma dönük eleştiri
metodundan yararlanılmıştır.




Kaynakça

  • Kaynakça:
  • Ahmet Şuayb, (1329). “ Taine ve Asârı Kable’ş- Şürû”, Hayat ve Kitaplar, Matbaa-i Hukûkiye.Ali Canip, (1327 / 1911). “Garp Mektebinin Amilleri”, Genç Kalemler, C.2, S.2.Ali Canip, (1327 /1911). “Milli Lisan ve Milli Edebiyat”, Genç Kalemler, C.2, S.3.Direk, Zeynep, (2013). "Türkiye'de Felsefenin Kuruluşu”, Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek, İstanbul: Metis Yayınları.Ercilasun, Bilge, (1981). Servet-i Fünûn’da Edebî Tenkit, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Ercilasun, Bilge, (1995). İkinci Meşrutiyet Devrinde Tenkit, 1. Türkçü Tenkit, Ankara.Hüseyin Cahit, (1315). Sabah, 10 Mayıs.Hüseyin Cahit, (1314), “Hikmet-i Bedayie Dâir – 2 - Hikmet-i Bedayi - Hüsn”, Servet-i Fünûn, n.371. Hüseyin Cahit, (1314). “Hikmet- i Bedayie Dâir -3- Hikmet- i Bedayi - Hüsn”, Servet-i Fünûn, n.372.Hüseyin Cahit, (1316). “Hayat- ı Matbuat – I”, Sabah. Hüseyin Cahit, (1314). “Hikmet- i Bedayie Dâir - Hüsn”, Servet-i Fünûn.Hüseyin Cahit, (1316 ). “Musahabe - i Edebiye- Edebiyat ve Ahval-i İklimiye”, Servet-i Fünûn, n.519.Işın, Ekrem, (1985). “Osmanlı Modernleşmesi ve Pozitivizm”, Tanzimattan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, İletişim Yayınları, C.2, s.352-362.İstanbul Mekteb-i Sultanîsi Ders Programı, (1328 / 1912) Matbaa-yı Âmire, İstanbul. Kaplan, Mehmet (1998). “Beşir Fuad’a Dair”, Edebiyatımızın İçinden, İstanbul. Karaca, Nuray, (2008). Pozitivizmin Erken Cumhuriyet Dönemine Etkisi, Ankara. Korlaelçi, Murtaza, (2014). Pozitivizmin Türkiye’ye Girişi, Ankara. Köprülüzade Mehmet Fuat, (1327/1911). “Edebiyat-ı Milliye”, Servet-i Fünûn, C.41, S.1041. Köprülüzade Mehmet Fuat, (1924). “Millî Edebiyat”, Bugünkü Edebiyat, İstanbul: İkbâl Kütüphanesi. Mehmet Rauf, (1317). “Şu Tenkit Meselesine Dair”, Servet-i Fünûn Mecmuası, C.21, S.531.Mehmet Rauf, (1317). “Hayat ve Kitaplar”, Servet-i Fünûn, C.21, n.533. Mehmet Rauf, (1314). “Tekâmül – Tenkid”, Servet-i Fünûn, 9 Temmuz. Nabizâde Nazım,(1303/1887). “Elektirikiyyetin Sevdaya Tatbiki”, Manzara, n. 1.Okay, Orhan, (2010). Batılılaşma Devri Fikir Hayatı Üzerine Bir Deneme, Pozitivizm ve Materyalizm, İstanbul: Dergâh Yayınları.Perin, Cevdet, (1946). Tanzimat Edebiyatı’nda Fransız Tesiri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.Reşat Nuri, (1334 /1918). “Zamanın Ruhu ve Tiyatro- 1, Zaman Gazetesi, S.221, 16 Teşrin-i sâni.Şahabettin Süleyman, (1329 -1913). Tenkidât-ı Edebiye-1: Namık Kemal - Kara Bela Münasebetiyle, İstanbul: Cihan Matbaası.Şahabettin Süleyman, (1329- 1913). Tenkidât-ı Edebiye-2: Abdülhak Hamit Hayatı ve Sanatkâr, İstanbul: Cihan Matbaası. Ülken, Hilmi Ziya, (1963). “Türkiye’nin Modernleşmesi ve Bu Hareketin Öncüleri Olan Türk Düşünürleri”, Ankara: AÜİFD, S.27-30, C. XI.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacer Gülşen 0000-0003-2470-5227

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2019
Kabul Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Gülşen, H. (2019). TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(35), 133-141. https://doi.org/10.30794/pausbed.459667
AMA Gülşen H. TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. PAUSBED. Nisan 2019;(35):133-141. doi:10.30794/pausbed.459667
Chicago Gülşen, Hacer. “TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM Ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 35 (Nisan 2019): 133-41. https://doi.org/10.30794/pausbed.459667.
EndNote Gülşen H (01 Nisan 2019) TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35 133–141.
IEEE H. Gülşen, “TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, PAUSBED, sy. 35, ss. 133–141, Nisan 2019, doi: 10.30794/pausbed.459667.
ISNAD Gülşen, Hacer. “TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM Ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35 (Nisan 2019), 133-141. https://doi.org/10.30794/pausbed.459667.
JAMA Gülşen H. TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. PAUSBED. 2019;:133–141.
MLA Gülşen, Hacer. “TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM Ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 35, 2019, ss. 133-41, doi:10.30794/pausbed.459667.
Vancouver Gülşen H. TÜRK EDEBİYATINDA POZİTİVİZM ve H. TAİNE TESİRİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. PAUSBED. 2019(35):133-41.