Özet
Kısa ve özlü anlatımı olan nükteli güldürücü hikâye olarak tanımlanan fıkralar, Türk halk anlatıları içinde geniş bir yer tutar. Bu anlatılar, kimi zaman bir meslek ya da karakter ile ilgili olur ve çeşitli konular bağlamında kişiler arası iletişim çatışmalarını yansıtır. Kaynağını ve hedefini insanların meydana getirdiği iletişimlere kişiler arası iletişim adı verilir. İletişimde uyumsuzluk veya anlaşmazlık hâli çatışma kavramı ile açıklanır. Bu çalışmanın amacı doktor konulu fıkralarda kişiler arası iletişim çatışmalarının nedenlerini analiz etmektir. Bu amaçla elektronik kültür ortamında yer alan doktor fıkraları incelenmiştir. Aynı zamanda Deniz Dağıtım’ın hazırladığı En Güzel Doktor Fıkraları, Şaban Şimşek’in doktorlarla ilgili mizah içeren yaşanmış olayları derlediği Doktorum Altın Kafeste adlı eseri kaynak olarak kullanılmıştır. Fıkralarda kişiler arası iletişimde aktif çatışma, kısmi algılama çatışması, yoğunluk çatışması, var oluş çatışması ve ön yargılı çatışma olmak üzere beş çatışma türü tespit edilmiştir. Fıkralarda mesajları yanlış anlayan, eleştiride ve övgüde toptancı davranan bireylerin iletişim çatışmalarına/krizlerine neden olduğu ortaya konmuştur.
Anahtar Kelimeler: Doktor, fıkra, iletişim, çatışma.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 16 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |