Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YESTERDAY, TODAY, TOMORROW OF CROSS-STITCH ONE OF TRADITIONAL TURKISH HANDICRAFTS

Yıl 2019, Sayı: 37, 135 - 140, 24.10.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.457445

Öz

The use of cross-stitch, one of our traditional handicrafts, in Turkish society is based on very ancient histories. It is known that the first examples of the embroidery were found in Asia and then passed to Europe. The cross-stitch has been used in many civilizations and is still being used. In every civilization, usage, usage areas and meanings change. In the past, it has found widespread uses such as clothing, home textiles, accessories, and now it has begun to regain its former importance. Especially with the use of the internet, worldwide, it is being applied as a new business area among young people, in pieces of clothing, decorative products or on fabric parts placed in pulleys, also known as 'hoop art' (as wall decoration). As Turkish society, we can reflect our culture by adding samples from our archive of rich cross-stitch designs, which is a part of our handicrafts, so
we can emphasize the source of this technique belonging to the society. Descriptive research method is used in this study. Domestic and foreign sources were scanned in relation to the research. The research includes the history of the cross-stitch, the areas of use today, and what to do in the future.

Kaynakça

  • AİKEN, S. (1999). Embroidery & Cross Stitch. Craftworld Books Pty Ltd. Australia 10-13.ALTUN, G. (2004). Konya Meram İlçesi Karadiğin Kasabası’nda Kanaviçe İşlemeler. Konya: S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı:11: 55-66.ANONİM1, (2018). http://nazarca.com.tumblr.com/post/165848196955/pe%C5%9Fkir-kanavi%C3%A7eleri-kanavi%C3%A7eli-havlu-%C3%B6rnekleri)ANONİM2, Ana Britanica, Genel Kültür Ansiklopedisi, C.12: 502. ANONİM3, (1971) “Kanaviçe”, Meydan Larousse, C. 6, İstanbul: 859.ARSEVEN, C.E., (1975). Sanat Ansiklopedisi. C.II, İstanbul: 843.ÇELEBİK, G. (2016). Milas Ve Çevresinde Bulunan Kanaviçe İşlemelerinin Tür Özellikleri. NWSA: Vol:11, number:4.ÇOLAKOĞLU, E. (2006) 20. Yy. İskenderun Merkez ve Köylerinde Bulunan Kanaviçe İşlemeleri, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya: 186. ERONÇ P. (1984). Giyim Süsleme Teknikleri. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul. KORKUSUZ, S., (1980). Nakıs. İstanbul: 146.ONUK T., Akpınarlı F., Ortaç S., Ayda D., Küçükkömürler S., Köklü H. (2005) Ankara İli El Sanatları ve Beslenme Kültürü. Atatürk Kültür Merkezi Yayını. Ankara: 29.ORR, A., Clarke L. (2002) Celtic Cross Stitch: Over 40 Small, Exciting and Innovative Projects: 15-57.ROSS, G. (1993). Cross Stitch Designs. Greenhouse Publications Pty.Ltd, Australia: 4.WARD, J. (1897). Historic Ornament: treatise on decorative art and architectural ornament. London: Chapman and Hall: 319.

GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI

Yıl 2019, Sayı: 37, 135 - 140, 24.10.2019
https://doi.org/10.30794/pausbed.457445

Öz

Geleneksel el sanatlarımızdan biri olan kanaviçenin Türk
toplumunda kullanımı çok eski tarihlere dayanmaktadır. İşlemenin ilk
örneklerine Asya’da rastlanmakta ve oradan Avrupa’ya geçtiği bilinmektedir.
Kanaviçe daha önceleri pek çok medeniyette kullanılmış ve halen
kullanılmaktadır. Her medeniyette kullanım şekli, kullanım alanları ve
anlamları değişiklik göstermektedir. Geçmişte giysi, ev tekstili, aksesuarlar
gibi geniş kullanım alanları bulan kanaviçe günümüzde eski önemini yeniden
kazanmaya başlamıştır. Özellikle internet kullanımıyla birlikte, dünya
çapında, gençler arasında yeni sayılabilecek bir iş alanı olarak giysi
parçalarına, dekoratif ürünlere veya ‘hoop art’ olarak da bilinen kasnakların
içine yerleştirilmiş kumaş parçalarına uygulanmakta (duvar süsü olarak) ve
ticareti yapılmaktadır. Bizler Türk toplumu olarak, el sanatlarımızın bir
parçası olan kanaviçeye, zengin motif yelpazemizden örnekler katarak
kültürümüzü yansıtabilir, böylece toplumumuza ait bu tekniğin kaynağını vurgulayabiliriz.
Bu çalışmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma ile ilgili
olarak yerli ve yabancı kaynaklar taranmış olup, araştırma; kanaviçenin tarihini,
günümüzdeki kullanım alanlarını ve gelecekte neler yapılabileceği ile ilgili
önerileri kapsamaktadır.

Kaynakça

  • AİKEN, S. (1999). Embroidery & Cross Stitch. Craftworld Books Pty Ltd. Australia 10-13.ALTUN, G. (2004). Konya Meram İlçesi Karadiğin Kasabası’nda Kanaviçe İşlemeler. Konya: S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı:11: 55-66.ANONİM1, (2018). http://nazarca.com.tumblr.com/post/165848196955/pe%C5%9Fkir-kanavi%C3%A7eleri-kanavi%C3%A7eli-havlu-%C3%B6rnekleri)ANONİM2, Ana Britanica, Genel Kültür Ansiklopedisi, C.12: 502. ANONİM3, (1971) “Kanaviçe”, Meydan Larousse, C. 6, İstanbul: 859.ARSEVEN, C.E., (1975). Sanat Ansiklopedisi. C.II, İstanbul: 843.ÇELEBİK, G. (2016). Milas Ve Çevresinde Bulunan Kanaviçe İşlemelerinin Tür Özellikleri. NWSA: Vol:11, number:4.ÇOLAKOĞLU, E. (2006) 20. Yy. İskenderun Merkez ve Köylerinde Bulunan Kanaviçe İşlemeleri, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya: 186. ERONÇ P. (1984). Giyim Süsleme Teknikleri. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul. KORKUSUZ, S., (1980). Nakıs. İstanbul: 146.ONUK T., Akpınarlı F., Ortaç S., Ayda D., Küçükkömürler S., Köklü H. (2005) Ankara İli El Sanatları ve Beslenme Kültürü. Atatürk Kültür Merkezi Yayını. Ankara: 29.ORR, A., Clarke L. (2002) Celtic Cross Stitch: Over 40 Small, Exciting and Innovative Projects: 15-57.ROSS, G. (1993). Cross Stitch Designs. Greenhouse Publications Pty.Ltd, Australia: 4.WARD, J. (1897). Historic Ornament: treatise on decorative art and architectural ornament. London: Chapman and Hall: 319.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Horoz 0000-0001-7221-7186

Çiğdem Taştepe Bu kişi benim 0000-0001-9567-2632

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2019
Kabul Tarihi 25 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Horoz, H., & Taştepe, Ç. (2019). GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(37), 135-140. https://doi.org/10.30794/pausbed.457445
AMA Horoz H, Taştepe Ç. GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI. PAUSBED. Ekim 2019;(37):135-140. doi:10.30794/pausbed.457445
Chicago Horoz, Hatice, ve Çiğdem Taştepe. “GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 37 (Ekim 2019): 135-40. https://doi.org/10.30794/pausbed.457445.
EndNote Horoz H, Taştepe Ç (01 Ekim 2019) GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 37 135–140.
IEEE H. Horoz ve Ç. Taştepe, “GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI”, PAUSBED, sy. 37, ss. 135–140, Ekim 2019, doi: 10.30794/pausbed.457445.
ISNAD Horoz, Hatice - Taştepe, Çiğdem. “GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 37 (Ekim 2019), 135-140. https://doi.org/10.30794/pausbed.457445.
JAMA Horoz H, Taştepe Ç. GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI. PAUSBED. 2019;:135–140.
MLA Horoz, Hatice ve Çiğdem Taştepe. “GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 37, 2019, ss. 135-40, doi:10.30794/pausbed.457445.
Vancouver Horoz H, Taştepe Ç. GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARINDAN BİRİ OLAN KANAVİÇENİN DÜNÜ, BUGÜNÜ, YARINI. PAUSBED. 2019(37):135-40.