Optimum deneyim veya ototelik deneyim olarak da bilinen akış deneyimininin kökeni 1960’larda Maslow’un doruk
deneyim çalışmalarına dayanan, 1970’lerde
Csikszentmihalyi
tarafından geliştirilen ve pozitif psikoloji içinde yer alan bir araştırma
alanıdır.
Akış deneyimi, bağımlı ve bağımsız değişken olarak
uygulamalı araştırmalarda çalışılmış olmasına rağmen; net bir tanımının
olmadığı ve Türkçe literatürde tam olarak karşılığını bulamadığı dikkat
çekmektedir. Bu nedenle, bu makalede akış deneyimine ilişkin genel bir
literatür taraması yapılarak; akış deneyiminin teorik alt yapısına, tanımlarına,
araştırma alanlarına, boyutlarına ve modellerine yer verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; “psikolojik/zihinsel/bilişsel durum, herhangi
bir faaliyette bulunma, yoğunlaşma,
ilgili faaliyetten keyif alma, kendini verme, zorlukla/zorluklarla
mücadele, optimal deneyim, motive olmuş hissetme, hedef, ilgili faaliyet için
beceri sahibi olma ve geri bildirim”in akış deneyimi tanımlarında, boyutlarında
ve modellerinde en sık kullanılan kavraml/ifadeler olduğu görülmektedir.
Araştırma alanlarının ise; spor alanında başladığı oyun, sanat, dans ve müzik,
eğitim ve çalışma gibi insan yaşamının pek çok yerinde yaşanabildiği dikkat
çekmektedir.
Akış Deneyimi Akış Deneyimi Teorisi Ototelik Deneyim Optimum Deneyim Akış Deneyimi Boyutları
Flow experience, also known as optimum
experience or autotelic experience and it is based on Maslow's peak experience
in the 1960s, a study of positive psychology developed by Csikszentmihalyi in
the 1970s. the field.
Although the flow experience for various fields
has been studied in applied research as a dependent and independent variable;
it attracts attention. That it does not have a clear definition and cannot find
its exact value in the Turkish literature. Therefore, in this article, a
general literature review on the flow experience is done; theoretical
background, definition, research areas, dimensions and models of flow
experience.
According to the findings of the literature
review; psychological / mental / cognitive status, experience, engaging in any
activity, intense involvement and concentration, enjoyment of the
relevant activity, absorption, challenge with difficulty / difficulties,
optimal experience, motivated feeling, goal, skills for related activity,
feedback are seen as the most commonly used concepts in flow definitions,
dimensions and models. In addition to this,
the flow experience research areas began in the sports field. It can be
experienced in many places of human life such as play, art, dance and music,
education and working.
Flow Experience Flow Experience Theory Autotelic Experience Optimum Experience Flow Dimensions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 37 |