Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK

Yıl 2020, Sayı: 39, 327 - 338, 14.04.2020
https://doi.org/10.30794/pausbed.666305

Öz

Tekstil ve konfeksiyon endüstrisi pek çok gelişmekte olan ülke için lokomotif endüstrilerden biridir. Ancak uluslararası pazardaki yoğun rekabet ortamı, ülkeleri katma değeri yüksek ürünler üretmeye ve bu ürünleri uluslararası arenada görünür kılmaya zorlamaktadır. Bu uğurda geliştirilen stratejilerden biri de tekstil ve konfeksiyon endüstrisini nitel bakımdan geliştirerek katma değeri yüksek moda ürünleri üretmektir. Böylece ülkeler bir yandan ihracatlarını arttırmayı öte yandan da ülkenin yaratıcı ve yenilikçi gücünü dünyaya göstermeyi hedeflemektedir. Sözü edilen stratejinin can damarı ulusal bir tekstil ve moda planı çerçevesinde eşgüdümlü uygulamalar aracılığıyla ulusal bir moda kimliği inşa etmekte yatmaktadır. İkinci Dünya Savaşı sonrasında Fransız modasının üstünlüğüne meydan okuyan İtalya, Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere başta olmak üzere 1990’lardan günümüze Japonya, Belçika, Brezilya, Çin gibi ülkeler benzer bir stratejiyi farklı taktiklerle uygulamaktadır. Bu çalışmanın amacı kültür ve endüstrinin ara kesitinde yer alan ulusal moda kavramını Fransız, İtalyan, İngiliz ve Amerikan moda sistemlerinin özgün yapılanmaları içinde inceleyerek kavramın önemini ortaya koymaktır.

Destekleyen Kurum

Anadolu Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu

Proje Numarası

1606E544

Kaynakça

  • Aage, T. ve Belussi, F. (2008). “From Fashion to Design: Creative Networks in Industrial Districts”, Industry and Innovation, 15/5, 475-491.
  • Anderson, B. (1993). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, (Çev: İ. Savaşır), Metis, İstanbul.
  • Arığ, A. (2007). Atatürk Türkiyesi’nde Kılık Kıyafette Çağdaşlaşma, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Arnold, R. (2009). Fashion: A Very Short Introduction, Oxford Univetsity Press, Oxford, İngiltere.
  • Aydoğdu, G. (2012). Hazır Giyim Ve Konfeksiyon Raporu, Çukurova Kalkınma Ajansı, Adana. (8. 5. 2014) http://www.cka.org.tr/dosyalar/tekstil.pdf
  • Baizerman, S., Eicher, J. B. ve Cerny, C. (1993). “Eurocentrism in the Study of Ethnic Dress”, Dress, 20, 19-32. Breward, C. (2004). Fashion. Oxford University Press, Oxford, İngiltere.
  • Breward, C. (2005). London Fashion. Encyclopedia. (10.05.2019) https://www.encyclopedia.com/fashion/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/london-fashion
  • Breward, C. (2010). “Fashion Cities”, Encyclopedia of World Dress and Fashion: Global Perspectives (Ed: J. B. Eicher ve P. G. Tortora), Oxford University Press, Oxford, İngiltere.
  • British Council. (2016). The Power of Fashion. (15.05.2019) https://www.britishcouncil.org/research-policy-insight/insight-articles/power-fashion
  • Cannon, A. (1998). “The Cultural and Historical Contexts of Fashion”, Consuming Fashion: Adorning the Transnational Body (Ed: S. Niessen ve A. Bryden), Berg, Oxford, İngiltere.
  • Craik, J. (1993). The Face of Fashion: Cultural Studies in Fashion, Routledge, Londra, İngiltere.
  • Craik, J. (2009). Fashion: The Key Concepts, Berg, Oxford, İngiltere.
  • Crane, D. ve Bovone, L. (2006). “Approaches to Material Culture: The Sociology of Fashion and Clothing”, Poetics, 34, 319-333.
  • Creigh-Tyte, A. (2005). “Measuring Creativity: A Case Study in the UK’s Designer Fashion Sector”, Cultural Trends, 14/2, 157-183.
  • Dallabona, A. (2014). “Narratives of Italian craftsmanship and the luxury fashion industry: Representations of Italianicity in discourses of production”, Global Fashion Brands: Style, Luxury & History, 1/1, 215-228.
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür, Kimlik, (Çev: Ö. Arıkan), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Djelic, M. L. ve Ainamo, A. (1999). “The Coevolution on New Organizational Forms in the Fashion Industry: A Historical and Conparative Study of France, Italy, and the United States”, Organization Science, 10/5, 622-637.
  • Fiske, J. (2012). Popüler Kültürü Anlamak, (Çev: S. İrvan), Parşömen, İstanbul.
  • Gereffi, G. ve Memedovic, O. (2003). The Global Apparel Value Chain: What Prospects for Upgrading by Developing Countries, Birleşmiş Milletler Sınai Kalkınma Teşkilatı, Viyana.
  • Griswold, W. (1994). Cultures and Society in a Changing World, Pine Forge Press, Thousand Oaks, ABD.
  • Jansen, M. A. ve Craik, J. (2016). “Introduction”, Modern Fashion Traditions: Negotiating Tradition and Modernity through Fashion, (Ed: M. A. Jansen ve J. Craik), Bloomsbury, Londra, İngiltere.
  • Kaiser, S. (2012). Fashion and Cultural Studies, Berg, Oxford, İngiltere.
  • Kawamura, Y. (2016). Moda-loji: Moda Çalışmalarına Giriş, (Çev: Ş. Özüdoğru), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • King, C. W. ve Ring, L. J. (1980). “The Dynamics of Style and Taste Adoption and Diffusion: Contributions and Fashion Theory”, Advances in Consumer Research, 7/1, 13-16.
  • Kumar, K. (2010). Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, (Çev: M. Küçük), Dost Kitabevi, Ankara.
  • Ling, W. (2010). “‘Fashionalisation’: Why So Many Cities Host Fashion Weeks”, Fashion Capital: Style, Economies, Sites and Cultures (Ed: J. Berry), Inter-Disciplinary Press, Oxford, İngiltere.
  • Lipovetsky, G. (1989). The Empire of Fashion: Dressing Modern Democracy, (Çev: C. Porter), Pricenton University Press, Pricenton, ABD.
  • Major, J. S. ve Steele, V. (2017). “Fashion industry”, Encyclopaedia Britannica. (24.10.2018) https://www.britannica.com/art/fashion-industry/Fashion-retailing-marketing-and-merchandising#ref1086321
  • McRobbie, A. (1998). British Fashion Design: Rag Trade or Image Industry? Routledge, Londra, İngiltere.
  • McRobbie, A. (2002). “Fashion Culture: Creative Work, Female Individualization”, Feminist Review, 71, 52-62.
  • Melendez, M. (2005). “Visualizing Difference: The Rhetoric of Clothing in Colonial Spanish America”. The Latin America Fashion Reader, (Ed: R. A. Root), Berg, Oxford, İngiltere.
  • Mukerji, C. (1997). Territorial Ambitions and the Gardens of Versailles. Cambridge University Press, Cambridge, İngiltere.
  • Özüdoğru, Ş. (2012). “Belçika modasının yükselişinde sanatsallaştırma kavramının rolü”, 1. Uluslararası Moda ve Tekstil Tasarımı Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Akdeniz Sanat Dergisi Özel Sayısı-I, 163-165.
  • Paulicelli, E. (2014). “Italian fashion: Yesterday, Today and Tomorrow”, Journal of Modern Italian Studies, 20/1, 1-9.
  • Pedroni, M. (2013). “The Crossroad between Production and Consumption: An Introduction to Fashion as a Cultural Industry”, From Production to Consumption: The Cultural Industry of Fashion, (Ed: M. Pedroni), Inter-disciplinary Press, Oxford, İngiltere.
  • Petty, F. (2019). “Fashion, breexit, and British identitiy”. I-D. (15.05.2019) https://id.vice.com/en_uk/article/a3baz8/fashion-brexit-and-british-identity
  • Rantisi, N. M. (2004). “The Ascendance of New York Fashion”, International Journal of Urban and Regional Research, 28/1, 86-106.
  • Reilly, A. (2014). Key Concepts for the Fashion Industry, Bloomsbury, Londra, İngiltere.
  • Reinach, S.S. (2010a). “Italian and Chinese Agendas in the Global Fashion Industries”, The Fashion History Reader: Global Perspectives, (Ed: G. Riello ve P. McNeil), Routledge, Londra, İngiltere.
  • Reinach, S. S. (2010b). “If You Speak Fashion You Speak Italian: Notes on Present Day Italian Fashion Identity”, Critical Studies in Fashion and Beauty, 1/2, 203-2015.
  • Riello, G. ve McNeil, P. (2010). “Introduction: The History of Fashion Reader: Global Perspectives”, The Fashion History Reader: Global Perspectives, (Ed: G. Riello ve P. McNeil), Routledge, Londra, İngiltere.
  • Ross, A. (2004). “Made in Italy: The Trouble with Craft Capitalism”, Antipode, 36/2, 209-216.
  • Simmel, G. (2003). Modern Kültürde Çatışma, (Çev: Tanıl Bora), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Skov, L. (1996). “Fashion Trends, Japonisme and Postmodernism”, Theory, Culture & Society, 13/3, 129-151.
  • Skov, L. ve Melchoir, M. R. (2011). “Letter from Editors”, Fashion Theory, 15/2, 133-136.
  • Slade, T. (2016). “Neither East or West: Japanese Fashion in Modernity”, Modern Fashion Traditions: Negotiating Tradition and Modernity through Fashion, (Ed: M. A. Jansen ve J. Craik), Bloomsbury,
  • Sonay Şeftalici, H. (2005). Terziden tasarımcıya. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
  • Sproles, G. B. (1981). “Analyzing Fashion Life Cycles: Principles and Perspectives”, The Journal of Marketing, 45/4, 116-124.
  • Steele, V. (2003). Fashion, Italian style, Yale University Press, New Haven, ABD.
  • Steele, V. (2005). Encyclopedia of Clothing and Fashion, Thomson Gale, New York, ABD.
  • Svendsen, L. (2006). Fashion: A Philosophy, (Çev: J. Irons), Reaktion Books, Londra, İngiltere.
  • Taylor, L. (2004). Establishing Dress History, Manchester University Press, Manchester, İngiltere.
  • Torlo, E. (2010). “British Attitudes to Indian and European Dress”, The Fashion History Reader: Global Perspectives, (Ed: G. Riello ve P. McNeil), Routledge, Londra, İngiltere.
  • Tortora, P. G. (2010). “History and Development of Fashion”, Encyclopedia of World Dress and Fashion: Global Perspectives, (Ed: J. B. Eicher ve P. G. Tortora), Oxford University Press, Oxford, İngiltere.
  • Türk Dil Kurumu. (Tarihsiz). “Moda” maddesi. (24.10.2019) https://sozluk.gov.tr
  • Vatandaş, C. (2010). Ulusal Kimlik: Türk Ulusçuluğunun Doğuşu, Açılım Kitap, İstanbul.
  • Vollmer, J. E. (2010). “Cultural Authentication in Dress”, Encyclopedia of World Dress and Fashion: Global Perspectives, (Ed: J. B. Eicher ve P. G. Tortora), Oxford University Press, Oxford, İngiltere.
  • Votolato, G. (2010). “Nice Threads: Identity and Utility in American Fashion”, The Fashion History Reader: Global Perspectives, (Ed: G. Riello ve P. McNeil), Routledge, Londra, İngiltere.
  • Waquet, D. ve Laporte, M. (2011). Moda, (Çev: I. Ergüden), Dost Kitabevi, Ankara.
  • Wilson, E. (2003). Adorned in Dreams: Fashion and Modernity, I. B. Tauris, Londra, İngiltere.
  • Yüksel, A. H. (1987). Atatürkçü Düşünce Sisteminde Kültürel İletişimin Modele Dayalı Boyutları, Anadolu Üniversitesi Basımevi, Eskişehir.
  • Yüksel, A. H. (1989). “Atatürkçü Düşünce Sistemine Dayalı Toplumsal Kültür Anlayışı ve Kültürel İletişim”, Atatürk Yolu, 4, 577-593.
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şakir Özüdoğru 0000-0001-5451-1971

Ahmet Haluk Yüksel 0000-0002-3864-5192

Proje Numarası 1606E544
Yayımlanma Tarihi 14 Nisan 2020
Kabul Tarihi 24 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Özüdoğru, Ş., & Yüksel, A. H. (2020). KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(39), 327-338. https://doi.org/10.30794/pausbed.666305
AMA Özüdoğru Ş, Yüksel AH. KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK. PAUSBED. Nisan 2020;(39):327-338. doi:10.30794/pausbed.666305
Chicago Özüdoğru, Şakir, ve Ahmet Haluk Yüksel. “KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 39 (Nisan 2020): 327-38. https://doi.org/10.30794/pausbed.666305.
EndNote Özüdoğru Ş, Yüksel AH (01 Nisan 2020) KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 39 327–338.
IEEE Ş. Özüdoğru ve A. H. Yüksel, “KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK”, PAUSBED, sy. 39, ss. 327–338, Nisan 2020, doi: 10.30794/pausbed.666305.
ISNAD Özüdoğru, Şakir - Yüksel, Ahmet Haluk. “KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 39 (Nisan 2020), 327-338. https://doi.org/10.30794/pausbed.666305.
JAMA Özüdoğru Ş, Yüksel AH. KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK. PAUSBED. 2020;:327–338.
MLA Özüdoğru, Şakir ve Ahmet Haluk Yüksel. “KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 39, 2020, ss. 327-38, doi:10.30794/pausbed.666305.
Vancouver Özüdoğru Ş, Yüksel AH. KÜLTÜR VE ENDÜSTRİNİN ARAKESİTİNDE ULUSAL MODAYI YENİDEN DÜŞÜNMEK. PAUSBED. 2020(39):327-38.