Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ

Yıl 2020, Sayı: 39, 201 - 210, 14.04.2020
https://doi.org/10.30794/pausbed.670517

Öz

Bu çalışma; Ulus Baker’in Transandantal Felsefeden yola çıkarak sinema üzerinden kavramsallaştırdığı transandantal imaj’ın, fotoğraf sanatındaki karşılığının Dario Mitidieri’nin Kayıp Aile Portreleri serisi üzerinden çözümlenmesini amaçlamaktadır. Bu bağlamda öncelikli olarak estetik obje ve fotoğrafik imajın maddi bütünlüğü incelenmektedir. Estetik obje, doğası gereği, duyularla algılanan ve maddi bir bütünlüğe sahiptir. Görme duyusuyla maddi olan imaj ve imaj içerisinde gösterilen nesneler algılanmakta ve estetik bilgi ortaya çıkmaktadır. Bu fenomenal olguya karşın, fotoğrafik dil yetisi içerisinde gösterilmeyen imajlar’ın da estetik bilgi edinimini sağlayabilmektedir. Transandantal imaj anlamına gelen bu olgu, deneyimi mümkün kılan fakat deneyle elde edilemeyecek türden bir bilgi zeminini tanımlamak adına kullanılan transandantal kavramına dayanmaktadır. Baker’in sinema üzerinden kavramsallaştırdığı transandantal imaj, maddi bir bütünlüğe sahip estetik obje içerisinde gösterilmeyen fakat sadece düşünceyle kavranabilen imajlarıdır. Bu kavram sinema üzerinden kavramsallaştırılmış olmasına karşın, fotoğraf sanatında da örneklerine rastlamak mümkündür. Bu bağlamda çalışmada Mitidieri’nin Lübnan’da bulunan mülteci kampında çektiği Kayıp Aile Portreleri (2015) adlı serisinde yer alan amaca yönelik örneklem alma yoluyla belirlenmiş üç adet fotoğraf, transandantal imaj kavramı üzerinden ve niteliksel analiz yönteminden de faydalanarak incelenmektedir.

Kaynakça

  • Baker, U. (2012). Beyin Ekran, Birikim Yayınları, İstanbul. Deleuze, G. (2014). Hareket-İmge, Norgunk, İstanbul.
  • Gökberk, M. (2014). Felsefe Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Gözkân, H., B. (2010). “Kant’tan Heidegger’e Varlığın Anlamı Meselesi”, Cogito, Sayı: 64, 133-153.
  • Güçlü, Abdülbâki vd. (2003). Felsefe Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Hançerlioğlu, Orhan. (2013). Felsefe Ansiklopedisi, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Kant, İ. (2008). Arı Usun Eleştirisi, İdea Yayınları, İstanbul.
  • Kant, İ. (2011). Yargı Yetisinin Eleştirisi, İdea Yayınevi, İstanbul.
  • Lensculture. (2017). “Lost Family Portraits”. Erişim Adresi: https://www.lensculture.com/articles/dario-mitidieri-lost-family-portraits. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Mitidieri, D. (2015). Kalila’nın Ailesi. http://www.mitidieri.com/mobile/gallery.php?dir=Portfolios/Editorial/LOST-FAMILY-PORTRAITS/ Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Mitidieri, D. (2015). Muhammed’in Ailesi. Erişim Adresi: http://www.mitidieri.com/mobile/gallery.php?dir=Portfolios/Editorial/LOST-FAMILY-PORTRAITS/. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Mitidieri, D. (2015). Sahar’ın Ailesi. http://www.mitidieri.com/mobile/gallery.php?dir=Portfolios/Editorial/LOST-FAMILY-PORTRAITS/. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Refinery29. (2017). “For Syrian Refugees In These Portraits, an Empty Space for Every Loved One Lost”. Erişim Adresi: https://www.refinery29.com/en-us/syrian-refugees/-lost-family-portraits-essay#slide-2. Erişim Tarihi:29.04.2019.
  • The Guardian. (2016). “Portraits of Syrian Refugee Families and an Empty Place For The Missing”. Erişim Adresi: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2016/jan/30/portraits-of-syrian-refugee-families-and-an-empty-place-for-the-missing. Erişim Tarihi: 28.04.2019.
  • Townsend, D. (2002). Estetiğe Giriş, İmge Kitapevi, Ankara.
  • Tunalı, İ. (2012). Estetik, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Vertov, D. (2007). Sine-Göz, Agora Kitaplığı, İstanbul.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Onur Tatar 0000-0003-1995-160X

Yayımlanma Tarihi 14 Nisan 2020
Kabul Tarihi 13 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Tatar, O. (2020). DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(39), 201-210. https://doi.org/10.30794/pausbed.670517
AMA Tatar O. DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ. PAUSBED. Nisan 2020;(39):201-210. doi:10.30794/pausbed.670517
Chicago Tatar, Onur. “DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 39 (Nisan 2020): 201-10. https://doi.org/10.30794/pausbed.670517.
EndNote Tatar O (01 Nisan 2020) DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 39 201–210.
IEEE O. Tatar, “DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ”, PAUSBED, sy. 39, ss. 201–210, Nisan 2020, doi: 10.30794/pausbed.670517.
ISNAD Tatar, Onur. “DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 39 (Nisan 2020), 201-210. https://doi.org/10.30794/pausbed.670517.
JAMA Tatar O. DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ. PAUSBED. 2020;:201–210.
MLA Tatar, Onur. “DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 39, 2020, ss. 201-10, doi:10.30794/pausbed.670517.
Vancouver Tatar O. DARİO MİTİDİERİ’NİN KAYIP AİLE PORTRELERİ BAĞLAMINDA FOTOĞRAF SANATINDA TRANSANDANTAL İMAJ. PAUSBED. 2020(39):201-10.