The organizational use of social media
has influenced and changed various aspects of the public relations profession and
expanded the literature. Social media offer organizations new opportunities to
increase their corporate reputation. In this context, a study was conducted on
356 people to investigate the role of social media on corporate reputation
perception. Within the scope of the research, the correlation between the
structure and quality of the communicative process established by the
organizations on social media (giving information, communicating, control
mutuality, creating social interaction environments) and corporate reputation
perceptions was examined. According to the research findings: In social media,
one-way information delivery for marketing and advertising purposes was found
to be ineffective, while applications that allowed two-way symmetrical
interaction were found effective. Social media interactions affect the sense of
satisfaction, trust and loyalty positively. It has been revealed that these may
have a mediation effect on corporate reputation perception. It has been found
that there may be a difference between the digital / virtual reputations of
organizations perceived in online environments and the brand reputations
perceived in offline environments.
Social Media Digital Media Reputation Management Corporate Reputation Public Relations
Sosyal medyanın kurumsal kullanımı halkla
ilişkiler mesleğinin çeşitli yönlerini etkilemiş, değiştirmiş ve literatürü
genişletmiştir. Sosyal medya ortamları kuruluşlara kurumsal itibarlarını
arttırabilmeleri için yeni fırsatlar sunmaktadır. Bu kapsamda, sosyal medya
ortamlarının kurumsal itibar algısı üzerindeki rolünü araştırmak üzere 356 kişi
üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Araştırma kapsamında kuruluşların sosyal
medyada hedef kitleleri ile kurmuş olduğu iletişimsel sürecin yapısı ve
kalitesi (bilgi verme, iletişim kurma, karşılıklı kontrol, sosyal etkileşim
ortamları oluşturma) ile kurumsal itibar algılamaları arasındaki korelasyona
bakılmıştır. Araştırma bulgularına göre sosyal medya ortamlarında pazarlama ve
reklam amaçlı tek yönlü bilgi verme etkisiz bulunurken, iki yönlü simetrik
etkileşime fırsat tanıyan uygulamalar etkili bulunmuştur. Sosyal medya
etkileşimleri memnuniyet, güven ve bağlılık duygusunu olumlu etkilemektedir. Bu
duyguların ise kurumsal itibar algısı üzerinde arabuluculuk etkisinin ortaya çıkmasına
yardımcı olabileceği bulgusuna ulaşılmıştır. Diğer yandan, kuruluşların çevrim
içi ortamlarda algılanan dijital/sanal itibarları ile çevrim dışı ortamlarda
algılanan marka itibarları arasında bir farklılık olabileceği bulgusuna
ulaşılmıştır.
Sosyal medya Dijital medya İtibar Yönetimi Kurumsal İtibar Halkla İlişkileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 41 |