Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF SATISFACTION LEVELS OF ROAD PASSENGER TRANSPORTATION SERVICES IN TURKEY

Yıl 2021, Sayı: 43, 347 - 358, 23.03.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.735318

Öz

An important share of the service sector consists of transportation and storage activities. Therefore, the importance of investments in the transportation sector is obvious and the satisfaction of individuals is essential. The related literature about the satisfaction of transportation services are generally analyzed specific vehicles belonging to a particular region or city. In this study, levels of satisfaction with transport services in Turkey were examined. The data from the Survey of Life Satisfaction published by the Turkish Statistical Institute in 2018 was used. It is thought that the representation power of the results is quite high when considering the sample size. Since the used log-linear models include the interaction of more than two variables with each other, they determine the relationship between the variables in detail. The satisfaction levels of transportation services have not been previously examined with log-linear models in the literature. According to the results, satisfaction with the transportation service is significantly related to demographic factors such as age, gender, and education. In terms of the calculated odd ratios; in Turkey men are 1.29 times more satisfied with transportation systems than woman, satisfaction levels of individuals aged 60 and over are also 2.34 times higher than those under 60.

Kaynakça

  • Agresti, A. (1996). An introduction to categorical data analysis, JohnWiley & Sons. Inc., Publication.
  • Akben, İ., ve Avşar, İ. İ. (2019). “Kentsel Lojistik ve Tramvay Yolcu Memnuniyetinin Demografik Özelliklere Göre Analizi Gaziantep’te Bir Alan Çalışması”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(4), 1399-1411.
  • Altaş, D., Sağırlı, M. ve Giray, S. (2006). “Yurtdışında çalışıp Türkiye’ye dönen akademisyenlerin eğitim durumları, gidiş ve dönüş sebepleri arasındaki ilişki yapısının loglineer modeller ile incelenmesi”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 21, 401-421.
  • Christensen, R. (2006). Log-linear models and logistic regression, Springer Science & Business Media.
  • Çilan, Ç. A. (2009). Sosyal bilimlerde kategorik verilerle ilişki analizi, Pegem Akademi.
  • Demireli, C., ve Bayraktar, U. (2014). “Hizmet Kalitesi ve Hizmet Değerinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Demiryolu Taşımacılığında Bir Uygulama”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(4), 919-937.
  • Gökaşar, I., Buran, B., ve Dündar, S. (2018). Kent içi otobüs memnuniyet anketi verileri ve faktör analizinden yararlanılarak otobüslerin hizmet kalitesinin modellenmesi: İETT örneği. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(6), 1079-1086.
  • Hart, P. D. (2018). “Use of Loglinear Models to Investigate the Patterns of Association among Fitness Test Performances”, American Journal of Sports Science and Medicine, 6(3), 84-88.
  • Hill, D. R. (2019). “Determinants of household energy expenditures in Austria: A case using EU SILC microdata”.
  • Ji, J., & Gao, X. (2010). “Analysis of people's satisfaction with public transportation in Beijing”, Habitat International, 34(4), 464-470.
  • Karadeniz, M., ve Ünver, N. M. (2014). “Şehir İçi Denizyolu Ulaşımında Müşterilerin Hizmet Algısı ve Memnuniyeti: Bir Uygulama”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(2), 43-68.
  • Gülümser, S., ve Koromaz, E. K. (2019). “Kalite Yönetimi ve Kullanıcı Memnuniyeti: İstanbul Şehir Hatları Örneği”, Journal of Technologies and Applied Sciences, 2(01), 75-88.
  • Küçük Çırpın, B., ve Kurt, D. (2016). “Havayolu Taşımacılığında Hizmet Kalitesi Ölçümü”, Journal of Transportation and Logistics, 1(1), 83-98.
  • Le-Klähn, D. T., Hall, C. M., ve Gerike, R. (2014). “Analysis of visitor satisfaction with public transport in Munich”, Journal of Public Transportation, 17(3), 68-85.
  • Okumuş, A., ve Asil, H. (2007). “Hizmet kalitesi algılamasının havayolu yolcularının genel memnuniyet düzeylerine olan etkisinin incelenmesi", İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 36(2), 7-29.
  • Öncel, S. Y., ve Erdugan, F. (2015). “Kontenjans tablolarının analizinde log-lineer modellerin kullanımı ve sigara bağımlılığı üzerine bir uygulama”, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 19(2), 221-235.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., ve Berry, L. L. (1988). “Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality”, Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
  • Sarı, Y., Kılıçlar, A., ve Seçilmiş, C. (2011). “Yüksek hızlı tren (YHT) yolcularının kişisel değişkenler açısından memnuniyet algılamalarının değerlendirilmesi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 127-138.
  • Sevim, Ş., ve Sarı Daldı, E. (2009). “Müşteri şikayet eğilimlerinin değerlendirilmesi: demiryolu ulaşımı üzerine bir araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 95-106.
  • Spicer, J. (2005). Making sense of multivariate data analysis: An intuitive approach. Sage.
  • Topal, B., Şahin, H., ve Topal, B. (2019). “Havayolu İle Yolcu Taşımacılığında Müşteri Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İstanbul Hava Limanları Örneği”, Balkan Journal of Social Sciences, 8(16), 119-128.
  • Uz, C. Y., ve Canarslan, N. Ö. (2019). “Havayolu Hizmet kalitesinin Yolcu Memnuniyeti Üzerine Etkisi”, Turkish Studies, 14(4), 2905-2922.
  • Yankaya, U., ve Çelik, H. M. (2005). “Kamu Ulaşım Yatırımlarının Gayrimenkul Değerleri Üzerine Etkisinin Modellenmesi: İzmir Metrosu Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, 20(2), 61-79.
  • Yüksel, M., ve Önaçan, M. B. (2018). “Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Türkiye'de Deniz Yolcu Taşımacılığında Bir Uygulama”, Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 20-38.

TÜRKİYE'DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI

Yıl 2021, Sayı: 43, 347 - 358, 23.03.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.735318

Öz

Hizmet sektörünün önemli bir payı ulaştırma ve depolama faaliyetlerinden oluşmaktadır. Bu nedenle, ulaştırma sektörüne yapılacak yatırımlar ve kazanılacak bireysel memnuniyetlerin uzun vadede önemi açıktır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde, genellikle belirli bir bölge veya şehre ait tek tip ulaşım aracına yönelik olduğu görülmüştür. Bu çalışmada, Türkiye’de bireylerin ulaştırma hizmetlerinden memnuniyet düzeyleri Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2018 yılında yayımladığı Yaşam Memnuniyeti Araştırması’nın verileri kullanılarak incelenmiştir. Örneklem büyüklüğü göz önünde bulundurulduğunda sonuçların temsil gücünün oldukça yüksek olduğu düşünülmektedir. Çalışmada kullanılan Log-lineer modeller ikiden fazla değişkenin birbirleriyle etkileşimini de analize dahil ettiğinden, değişkenler arasındaki ilişkiyi daha detaylı belirlemektedir. Literatürde de ulaştırma hizmetlerden memnuniyet düzeyleri log-lineer modellerle daha önce incelenmemiştir. Sonuçlara göre, ulaştırma hizmetinden memnuniyetin yaş, cinsiyet ve eğitim gibi demografik faktörlerle oldukça anlamlı düzeyde ilişkili olduğu saptanmıştır. Hesaplanan üstünlük oranlarına göre, Türkiye’de erkekler ulaştırma hizmetlerinden kadınlara oranla yaklaşık 1.29 kat daha memnun, 60 yaş ve üzeri bireylerin memnuniyet düzeyleri de 60 yaş altından yaklaşık 2.34 kat daha fazladır.

Kaynakça

  • Agresti, A. (1996). An introduction to categorical data analysis, JohnWiley & Sons. Inc., Publication.
  • Akben, İ., ve Avşar, İ. İ. (2019). “Kentsel Lojistik ve Tramvay Yolcu Memnuniyetinin Demografik Özelliklere Göre Analizi Gaziantep’te Bir Alan Çalışması”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(4), 1399-1411.
  • Altaş, D., Sağırlı, M. ve Giray, S. (2006). “Yurtdışında çalışıp Türkiye’ye dönen akademisyenlerin eğitim durumları, gidiş ve dönüş sebepleri arasındaki ilişki yapısının loglineer modeller ile incelenmesi”, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 21, 401-421.
  • Christensen, R. (2006). Log-linear models and logistic regression, Springer Science & Business Media.
  • Çilan, Ç. A. (2009). Sosyal bilimlerde kategorik verilerle ilişki analizi, Pegem Akademi.
  • Demireli, C., ve Bayraktar, U. (2014). “Hizmet Kalitesi ve Hizmet Değerinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Demiryolu Taşımacılığında Bir Uygulama”, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(4), 919-937.
  • Gökaşar, I., Buran, B., ve Dündar, S. (2018). Kent içi otobüs memnuniyet anketi verileri ve faktör analizinden yararlanılarak otobüslerin hizmet kalitesinin modellenmesi: İETT örneği. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(6), 1079-1086.
  • Hart, P. D. (2018). “Use of Loglinear Models to Investigate the Patterns of Association among Fitness Test Performances”, American Journal of Sports Science and Medicine, 6(3), 84-88.
  • Hill, D. R. (2019). “Determinants of household energy expenditures in Austria: A case using EU SILC microdata”.
  • Ji, J., & Gao, X. (2010). “Analysis of people's satisfaction with public transportation in Beijing”, Habitat International, 34(4), 464-470.
  • Karadeniz, M., ve Ünver, N. M. (2014). “Şehir İçi Denizyolu Ulaşımında Müşterilerin Hizmet Algısı ve Memnuniyeti: Bir Uygulama”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 11(2), 43-68.
  • Gülümser, S., ve Koromaz, E. K. (2019). “Kalite Yönetimi ve Kullanıcı Memnuniyeti: İstanbul Şehir Hatları Örneği”, Journal of Technologies and Applied Sciences, 2(01), 75-88.
  • Küçük Çırpın, B., ve Kurt, D. (2016). “Havayolu Taşımacılığında Hizmet Kalitesi Ölçümü”, Journal of Transportation and Logistics, 1(1), 83-98.
  • Le-Klähn, D. T., Hall, C. M., ve Gerike, R. (2014). “Analysis of visitor satisfaction with public transport in Munich”, Journal of Public Transportation, 17(3), 68-85.
  • Okumuş, A., ve Asil, H. (2007). “Hizmet kalitesi algılamasının havayolu yolcularının genel memnuniyet düzeylerine olan etkisinin incelenmesi", İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 36(2), 7-29.
  • Öncel, S. Y., ve Erdugan, F. (2015). “Kontenjans tablolarının analizinde log-lineer modellerin kullanımı ve sigara bağımlılığı üzerine bir uygulama”, Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 19(2), 221-235.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., ve Berry, L. L. (1988). “Servqual: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality”, Journal of Retailing, 64(1), 12-40.
  • Sarı, Y., Kılıçlar, A., ve Seçilmiş, C. (2011). “Yüksek hızlı tren (YHT) yolcularının kişisel değişkenler açısından memnuniyet algılamalarının değerlendirilmesi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 127-138.
  • Sevim, Ş., ve Sarı Daldı, E. (2009). “Müşteri şikayet eğilimlerinin değerlendirilmesi: demiryolu ulaşımı üzerine bir araştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 95-106.
  • Spicer, J. (2005). Making sense of multivariate data analysis: An intuitive approach. Sage.
  • Topal, B., Şahin, H., ve Topal, B. (2019). “Havayolu İle Yolcu Taşımacılığında Müşteri Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İstanbul Hava Limanları Örneği”, Balkan Journal of Social Sciences, 8(16), 119-128.
  • Uz, C. Y., ve Canarslan, N. Ö. (2019). “Havayolu Hizmet kalitesinin Yolcu Memnuniyeti Üzerine Etkisi”, Turkish Studies, 14(4), 2905-2922.
  • Yankaya, U., ve Çelik, H. M. (2005). “Kamu Ulaşım Yatırımlarının Gayrimenkul Değerleri Üzerine Etkisinin Modellenmesi: İzmir Metrosu Örneği”, Dokuz Eylül Üniversitesi İİBF Dergisi, 20(2), 61-79.
  • Yüksel, M., ve Önaçan, M. B. (2018). “Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Türkiye'de Deniz Yolcu Taşımacılığında Bir Uygulama”, Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 20-38.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sultan Kuzu Yıldırım 0000-0001-6577-1584

Yonca Erdem Demirtaş 0000-0003-0110-2941

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2021
Kabul Tarihi 21 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Kuzu Yıldırım, S., & Erdem Demirtaş, Y. (2021). TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(43), 347-358. https://doi.org/10.30794/pausbed.735318
AMA Kuzu Yıldırım S, Erdem Demirtaş Y. TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI. PAUSBED. Mart 2021;(43):347-358. doi:10.30794/pausbed.735318
Chicago Kuzu Yıldırım, Sultan, ve Yonca Erdem Demirtaş. “TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 43 (Mart 2021): 347-58. https://doi.org/10.30794/pausbed.735318.
EndNote Kuzu Yıldırım S, Erdem Demirtaş Y (01 Mart 2021) TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 43 347–358.
IEEE S. Kuzu Yıldırım ve Y. Erdem Demirtaş, “TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI”, PAUSBED, sy. 43, ss. 347–358, Mart 2021, doi: 10.30794/pausbed.735318.
ISNAD Kuzu Yıldırım, Sultan - Erdem Demirtaş, Yonca. “TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 43 (Mart 2021), 347-358. https://doi.org/10.30794/pausbed.735318.
JAMA Kuzu Yıldırım S, Erdem Demirtaş Y. TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI. PAUSBED. 2021;:347–358.
MLA Kuzu Yıldırım, Sultan ve Yonca Erdem Demirtaş. “TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 43, 2021, ss. 347-58, doi:10.30794/pausbed.735318.
Vancouver Kuzu Yıldırım S, Erdem Demirtaş Y. TÜRKİYE’DE KARA YOLU YOLCU TAŞIMACILIĞI HİZMETLERİNDEN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN ARAŞTIRILMASI. PAUSBED. 2021(43):347-58.