Kültürel mirasımız olan müzeler, sosyo-kültürel bir olgu olmakla birlikte, ekonomi bakımından etkin rol oynamaktadır. Giriş ücretlerinin fiyatlandırılma konusu müze yönetimlerindeki başlıca sorunudur. Fiyatlandırma sorunun çözümü için farklı farklı bilet türleri kullanılmaktadır. Bu çalışmada sadece tam bilet satışları için geçerli olan farklı ücretten müzeye erişim değerlerini belirleyerek, müzenin gelir yönetim politikasını geliştirmek amaçlanmıştır. Bu erişim değerleri hava şartlarına bağlı olarak üç grupta sınıflandırılabilir; Sıradan müşteri giriş, Seçkin müşteri girişi ve Önemli müşteri girişi. Havanın kötü olduğu günlerde daha çok müşteri çekebilmek için ziyaretçilere hediyelik eşya verilmesi karı nasıl etkileyeceğinin araştırılması değerlendirilmiştir. Daha önce belirlenen en uygun müze işletim fiyatı kullanılarak, ortalama fazladan yıllık gelir hesaplanmış ve diğer giriş politikaları ile karşılaştırma yapılmıştır. Yapılan çalışmada, Topkapı Palas Müzesinden Ocak 2010’dan Aralık 2012’ye kadar toplanan veriler kullanılmıştır. Sonuç olarak, müze işletiminden kâr elde etmek için Sıradan müşteri yüzdeliği en fazla toplam ziyaretçi sayısının %60 kadar olası gerekmekte ve en düşük VİP, Seçkin giriş ücretleri sırasıyla 400TL ve 200TL olarak belirlenmiştir.
The museums, custodian of our cultural heritage are a socio-cultural phenomenon as well as an economic phenomenon. The main issue for operation of museum is an admission-entrance fee. In order to solve an admission-entrance fee problem, there are different tickets types. This study aims to develop a policy for museum’s revenue by setting different the access fee values to the museum for only full fare. Depending on weather conditions this access value can classify into three groups; Regular, Exclusive and VIP. In order to attract more customer, museum operation is planning to give a souvenir as a gift to visitors in inclement weather time. This study considers how handing out the souvenir to visitor will affect the profit. Utilizing the optimal price of the Museum operation, yearly average extra revenue is calculated and compared with when other access policies that are applied. We illustrate our approach with an application to empirical data from Topkapı Palace Museum. Monthly data is considered from Jan 2010 to December 2012. As a result, to make profit of extra revenue of museum operation regular access demand can be maximum 60% of total visitor. And minimum fee of VIP and Exclusive accesses can be 400TL and 200TL.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 17 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 44 |