Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMAGINARY JOURNEYS OF J.-F. DES ESSEINTES IN A REBOURS BY J.K. HUSYMANS

Yıl 2017, Sayı: 29, 175 - 183, 01.12.2017

Öz

Joris-Karl Huysmans (1848-1907), one of the most remarkable authors of XIX. Century French literature comes to a parting
of the ways with his novel A Rebours with Zola’s naturalism since he is of the opinion that naturalism is at a loose end.
The work is considered as the proclamation of decadent literature because of its author’s examination on literature and
art as well as the matters in hand. Also, the protagonist Duke Jean Floressas Des Esseintes is regarded as the archetype of
decadent protagonist because of his hatred to the society and the age he lives in and will to escape from them. Des Esseintes
embarks on a quest for giving the impression of being in “somewhere else” and “another time” to get rid of his boredom.
For that reason, he accepts the authority of artificiality against naturality principally. Thus, he starts imaginary journeys via
his imagination and memories. However, his senses stimulated excessively by several artificiality plays affect unfavourably
his psyche and drive him to the edge of madness. In this study, the function of art, literature and senses on the search of
artificiality feeding Des Esseintes’s neurosis and driving him to the psychological collapse will be revealed.

Kaynakça

  • Borie, J. (1991). Huysmans. Le Diable, le célibataire et Dieu, Grasset, Paris.
  • Cogny, P. (1984), “Quand A Rebours n’est plus … A Rebours!”, Le Centenaire d’A Rebours, Numéro Spécial 29, Paris.
  • Grojnowski, D. (1996). A Rebours de Huysmans, Gallimard, Paris.
  • Huysmans, J.-K. (2003). Tersine, (Çev: Tahsin Yücel), Yapı Kredi Yayınları, Kazım Taşkent Klasik Yapıtlar Dizisi 52, İstanbul.
  • Kociubinska, E. (2011). Espace et Temps entre les mains d’un esthète décadent: A Rebours de J.-K. Huysmans, Etudes romanes de Brno 32, 39-46. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/114886
  • Kociubinska, E. (2014). Les étranges voyages du dandy décadent, Instituto de litteratura comparada Margarida Losa, No30, 33-49. http://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/83/69 (20.01.2017)
  • Livi, F. (1991). J.-K. Huysmans. A Rebours et l’esprit décadent, Nizet, Paris.
  • Marfée, A. (1984). “Au Tournant d’A Rebours 1884-1984”, Le Centenaire d’A Rebours, Numéro Spécial 29, Paris.
  • Pierrot, J. (1977). L’imaginaire décadent (1880-1900), P.U.F, Paris.
  • Przybos, J. (1988). Voyage du pessimisme et pessimisme du voyage. Romantisme n. 61, 67-74. http://www.persee.fr/doc/roman_0048-8593_1988_num_18_61_5514 (26.01.2017)
  • Séginger, G. (1991), “A Rebours, le roman de l’écriture”, Littératures, no 25, 69-80, Presses Universitaires du Mirail, Toulouse.
  • Zayed, F. (1973). Huysmans, peintre de son époque. Nizet, Paris.

J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI

Yıl 2017, Sayı: 29, 175 - 183, 01.12.2017

Öz

XIX. yüzyıl Fransız yazının önemli isimlerinden Joris-Karl Huysmans (1848-1907) Tersine romanıyla artık bir çıkmazda olduğunu
düşündüğü Zola’nın natüralizmi ile yol ayrımına girer. Eser, yazarın yazın ve sanat üzerine incelemeleri ve ele aldığı konularla
dekadan yazının bildirisi; roman kahramanı Dük Jean Floressas Des Esseintes de içinde yaşadığı topluma ve çağa karşı
duyduğu tiksinti ve onlardan kaçma isteğiyle dekadan kahramanın arketipi kabul edilir. Des Esseintes içinde bulunduğu can
sıkıntısından kurtulabilmek için kendisine “başka bir yerde”, “başka bir zamanda” olduğu izlenimini verecek arayışlara girişir.
Bunun için öncelikle yapaylığın doğallık karşısındaki üstünlüğünü kabul eder. Böylece hayal gücü ve anıları aracılığıyla düşsel
yolculuklara çıkar. Ancak çeşitli yapaylık oyunlarıyla aşırı uyarılmış duyuları ruh sağlığını da etkileyerek onu deliliğin eşiğine
getirir. Bu çalışmada Des Esseintes’in nevrozunu besleyerek onu çöküşün eşiğine getiren yapaylık arayışında sanat, edebiyat
ve duyuların işlevi ortaya koyulacaktır.

Kaynakça

  • Borie, J. (1991). Huysmans. Le Diable, le célibataire et Dieu, Grasset, Paris.
  • Cogny, P. (1984), “Quand A Rebours n’est plus … A Rebours!”, Le Centenaire d’A Rebours, Numéro Spécial 29, Paris.
  • Grojnowski, D. (1996). A Rebours de Huysmans, Gallimard, Paris.
  • Huysmans, J.-K. (2003). Tersine, (Çev: Tahsin Yücel), Yapı Kredi Yayınları, Kazım Taşkent Klasik Yapıtlar Dizisi 52, İstanbul.
  • Kociubinska, E. (2011). Espace et Temps entre les mains d’un esthète décadent: A Rebours de J.-K. Huysmans, Etudes romanes de Brno 32, 39-46. https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/114886
  • Kociubinska, E. (2014). Les étranges voyages du dandy décadent, Instituto de litteratura comparada Margarida Losa, No30, 33-49. http://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/83/69 (20.01.2017)
  • Livi, F. (1991). J.-K. Huysmans. A Rebours et l’esprit décadent, Nizet, Paris.
  • Marfée, A. (1984). “Au Tournant d’A Rebours 1884-1984”, Le Centenaire d’A Rebours, Numéro Spécial 29, Paris.
  • Pierrot, J. (1977). L’imaginaire décadent (1880-1900), P.U.F, Paris.
  • Przybos, J. (1988). Voyage du pessimisme et pessimisme du voyage. Romantisme n. 61, 67-74. http://www.persee.fr/doc/roman_0048-8593_1988_num_18_61_5514 (26.01.2017)
  • Séginger, G. (1991), “A Rebours, le roman de l’écriture”, Littératures, no 25, 69-80, Presses Universitaires du Mirail, Toulouse.
  • Zayed, F. (1973). Huysmans, peintre de son époque. Nizet, Paris.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fransız Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sultan Kaymak

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Kabul Tarihi 17 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Kaymak, S. (2017). J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(29), 175-183.
AMA Kaymak S. J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI. PAUSBED. Aralık 2017;(29):175-183.
Chicago Kaymak, Sultan. “J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 29 (Aralık 2017): 175-83.
EndNote Kaymak S (01 Aralık 2017) J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 29 175–183.
IEEE S. Kaymak, “J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI”, PAUSBED, sy. 29, ss. 175–183, Aralık 2017.
ISNAD Kaymak, Sultan. “J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 29 (Aralık 2017), 175-183.
JAMA Kaymak S. J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI. PAUSBED. 2017;:175–183.
MLA Kaymak, Sultan. “J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 29, 2017, ss. 175-83.
Vancouver Kaymak S. J.-K. HUSYMANS’IN TERSİNE İSİMLİ ROMANINDA J.-F. DES ESSEINTES’İN DÜŞSEL YOLCULUKLARI. PAUSBED. 2017(29):175-83.