Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE POSITION OF FRENCH AMONG THE OFFICIAL LANGUAGES OF THE EUROPEAN UNION AND THE IMPORTANCE OF FRENCH AS A SOURCE LANGUAGE IN THE TRANSLATIONS OF THE TEXTS PRODUCED IN THE UNION INTO TURKISH

Yıl 2017, Sayı: 29, 207 - 213, 01.12.2017

Öz

The European Union (EU) is composed of 28 member states, which is based on the common principles of Europe. The aim
of the European Union is not to unify the national, cultural, linguistic and religious diversity of the member states and their
citizens. In this context, the EU, holds the principle of multilingualism in the foreground and the language of each state is an
official language of the EU where all documents are rewritten in each official language. The foundation EU's multilingualism
principle is the ability to read the rights and responsibilities of all citizens in their mother tongue. In such a multilingual and
multicultural institution, translation gains importance. In addition to ensuring compliance with the EU acquis in the process
of accession to the EU, Turkey, which is still negotiating accession to the Union, needs to complete the translation of the
acquisinto Turkish before the accession. Within this context, the EU acquis is translated into Turkish by multilingual translators,
lawyers and language experts employed in the Directorate for Translation Coordination affiliated with the Ministry of the EU
along with the work related to the translation and revision studies. When we evaluate EU texts in a wide perspective, each
one is regarded as legal texts. Legal texts are cultural texts, which are shaped by developments and changes in society over
time. Therefore, we can not translate legal texts without considering the cultural context. We will try to examine the historical
position of the French language among the official languages of the EU on the one hand and the position and importance of
French in translation processes of EU texts to Turkish in the light of theories of transcription, sociology and even anthropology.

Kaynakça

  • Beacco, JC, Byram M. (2003). Guide pour l’élaboration des politiques linguistiques éducatives en Europe. De la diversité à l’éducation plurilingue, division des politiques linguistiques, Strasbourg, Conseil de l’Europe.
  • Köktürk, Ş. Ak. E. Küreselleşme Çarkında Avrupa Birliği’nin Çokkültürlülük Ve Çokdillilik Çabaları, Sakarya Üniversitesi Fen- Edebiyat Dergisi, vol.1, 2013.
  • Koskinen, K. How to research EU translation?, Perspectives Studies in Translation Theory and Practice Volume 9, 2001 - Issue 4: Language work and the European Union.
  • Koskinen, K. Translating Institutions: An Ethnographic Study of EU Translation, Routledge, 2008.
  • Magiera,E. (2009). La traduction comme dialogue et son rôle particulier au sein des institutions européennes, Langues européennes en dialogue, Institut européen de l'Universıte de Geneve, Cllectıon Euryopa, vol. 62 – 2009
  • Pym, A. (2000). The European Union and Its Future Languages: Questions For Language Policies And Translatıon Theories, Across Languages and Cultures, Volume 1, Number 1, 5 December 2000, pp. 1-17(17)
  • Saydı, T. (2013). Avrupa Birliği Vizyonuyla İkidillilik, Çokdillilik ve Eğitimi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt:6, sayı:28
  • Truchot, C. (2002), L’anglais en Europe, Strasbourg, Conseil de l’Europe.
  • Van Parijs, P. (2005). Europe’s three languages problems, ed. Dario Castiglione and Chris Longman, The Challenge of Multilingualism in Law and Politics, Oxford; Hart Publishing.
  • Yeşilyurt-Gündüz, Z. (2006). “Avrupa Birliği’nin Dil Sorunu”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt 5, No:3, 199-217.

AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ

Yıl 2017, Sayı: 29, 207 - 213, 01.12.2017

Öz

Avrupa Birliği, Avrupa'nın oluşturduğu ortak ilkeler temelinde meydana getirilen ve günümüzde 28 üye ülkeden oluşan
bir birliktir. Avrupa Birliği'nde amaç, üye devletlerin ve vatandaşlarının ulusal, kültürel, dilsel, dinsel çeşitliliğini bir potada
eritmek değildir. Bu bağlamda çokdillilik ilkesini ön planda tutan AB’nde, her üye ülkenin dili resmi dildir ve üretilen her metin
herbir resmi dilde yeniden yazılır. AB’nin çokdilllilik ilkesinin temelinde yatan, tüm vatandaşların haklarını ve sorumluluklarını
kendi anadilinde okuyabilmeleridir. Böylesi çok dilli ve çok kültürlü bir kurumda çeviri önem kazanmaktadır. Birliğe üyelik
müzakereleri devam eden Türkiye’nin, AB’ye katılım sürecinde AB müktesebatına uyum sağlamasının yanında, katılımdan
uygun bir süre önce söz konusu müktesebatın Türkçeye çevirisini tamamlaması gerekmektedir. Bu bağlamda Avrupa Birliği
Bakanlığı bünyesinde kurulan Çeviri Eşgüdüm Başkanlığı’nda istihdam edilen çok dilli çevirmenler, hukukçular ve dil uzmanları
tarafından yürütülen çeviri ve revizyon çalışmaları ile AB müktesebatı Türkçeye çevrilmektedir. AB metinlerini geniş perspektifte
değerlendirdiğimizde her biri hukuki metinlerdir. Hukuk metinleri kültürel metinlerdir, zaman içinde toplumdaki gelişme ve
değişmelerle şekillenen metinlerdir. Dolayısıyla hukuk metinleri çevirisini kültürel bağlamı düşünmeksizin gerçekleştiremeyiz.
Kültürel bağlamı da göz ardı etmeksizin, çalışmamızda bir yandan AB resmi dilleri arasında Fransızca dilinin konumunu tarihsel
olarak irdelerken, diğer yandan AB metinlerinin Türkçe’ye çeviri süreçlerinde Fransızca’nın konumu ve önemini çeviribilim,
sosyoloji ve hatta antropoloji kuramları ışığında incelemeye çalışacağız.

Kaynakça

  • Beacco, JC, Byram M. (2003). Guide pour l’élaboration des politiques linguistiques éducatives en Europe. De la diversité à l’éducation plurilingue, division des politiques linguistiques, Strasbourg, Conseil de l’Europe.
  • Köktürk, Ş. Ak. E. Küreselleşme Çarkında Avrupa Birliği’nin Çokkültürlülük Ve Çokdillilik Çabaları, Sakarya Üniversitesi Fen- Edebiyat Dergisi, vol.1, 2013.
  • Koskinen, K. How to research EU translation?, Perspectives Studies in Translation Theory and Practice Volume 9, 2001 - Issue 4: Language work and the European Union.
  • Koskinen, K. Translating Institutions: An Ethnographic Study of EU Translation, Routledge, 2008.
  • Magiera,E. (2009). La traduction comme dialogue et son rôle particulier au sein des institutions européennes, Langues européennes en dialogue, Institut européen de l'Universıte de Geneve, Cllectıon Euryopa, vol. 62 – 2009
  • Pym, A. (2000). The European Union and Its Future Languages: Questions For Language Policies And Translatıon Theories, Across Languages and Cultures, Volume 1, Number 1, 5 December 2000, pp. 1-17(17)
  • Saydı, T. (2013). Avrupa Birliği Vizyonuyla İkidillilik, Çokdillilik ve Eğitimi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt:6, sayı:28
  • Truchot, C. (2002), L’anglais en Europe, Strasbourg, Conseil de l’Europe.
  • Van Parijs, P. (2005). Europe’s three languages problems, ed. Dario Castiglione and Chris Longman, The Challenge of Multilingualism in Law and Politics, Oxford; Hart Publishing.
  • Yeşilyurt-Gündüz, Z. (2006). “Avrupa Birliği’nin Dil Sorunu”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, Cilt 5, No:3, 199-217.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fransız Dili, Edebiyatı ve Kültürü
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Ayık Akça

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Kabul Tarihi 15 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Ayık Akça, T. (2017). AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(29), 207-213.
AMA Ayık Akça T. AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ. PAUSBED. Aralık 2017;(29):207-213.
Chicago Ayık Akça, Tuba. “AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 29 (Aralık 2017): 207-13.
EndNote Ayık Akça T (01 Aralık 2017) AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 29 207–213.
IEEE T. Ayık Akça, “AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ”, PAUSBED, sy. 29, ss. 207–213, Aralık 2017.
ISNAD Ayık Akça, Tuba. “AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 29 (Aralık 2017), 207-213.
JAMA Ayık Akça T. AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ. PAUSBED. 2017;:207–213.
MLA Ayık Akça, Tuba. “AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 29, 2017, ss. 207-13.
Vancouver Ayık Akça T. AVRUPA BİRLİĞİ’NİN RESMİ DİLLERİ ARASINDA FRANSIZCANIN KONUMU VE BİRLİK’TE ÜRETİLEN METİNLERİN TÜRKÇEYE ÇEVİRİLERİNDE KAYNAK DİL OLARAK FRANSIZCA’NIN ÖNEMİ. PAUSBED. 2017(29):207-13.