Lessons are given to gain the ability to accompany in music teacher training institutions start with piano continuing for
eight semesters that is a main instrument in accompany. Also there are harmony – counterpoint – accompaniment lessons
continuing for four semesters. It is also reinforced by electronic org education in the fourth semester and accompaniment
lessons in the fifth semester. However, as mentioned frequently in the related researches, the studies about the students’
piano lessons are carried out on a different scale from the works related to the accompaniment play as a result of the
instructional contents of the undergraduate curriculum. It has been determined that there are various difficulties in achieving
the goals of giving the ability to play accompaniment in the music teacher education program. These difficulties arise because
of the content of the course and the way in which the lessons are applied, the general evaluation of all these studies and
the necessity of such an emphasis on the main themes. In this context, the aim of the research is to reveal the causes and
causes of the failure of the courses related to the ability to companion by systematic compilation method and to suggest
solutions for these problems. Within the scope of the research, what are the problems encountered in acquiring the ability to
accompany the piano with the institutions that produce music education? The answer was searched. In order to identify these
problems, related publications are examined in accordance with the systematic compilation method and problems identified
are presented and analyzed and solution proposals are presented.
Music Education Piano Accompaniment Accompaniment With The Piano Accompanying Ability
dersler, eşlikte kullanacakları temel çalgı olan ve sekiz dönem boyunca devam eden piyano derslerinin yanı sıra üçüncü
dönemden itibaren başlayan ve dört dönem boyunca süren armoni –kontrpuan-eşlik dersi ile başlamaktadır. Daha sonra
dördüncü dönemde okutulan elektronik org eğitimi ve beşinci yarıyılda eşlik çalma dersleri ile de pekiştirilmektedir. Ancak
ilgili araştırmalarda da sıkça belirtildiği gibi öğrencilerin piyano dersi ile ilgili çalışmaları gerek lisans öğretim programı içeriği
gerekse öğretim elemanlarının farklı şekilde yönlendirmesi sonucunda eşlik çalmayla ilgili çalışmalardan farklı bir boyutta
yürütülmektedir. Konuyla ilgili yapılan çalışmalar incelendiğinde Müzik öğretmenliği Lisans Öğretim Programında eşlik çalabilme
becerisini kazandırmaya yönelik hedeflere ulaşmakta çeşitli güçlükler yaşandığı tespit edilmiştir. Bu güçlüklerin, gerek ders
içerikleri gerekse derslerin uygulanma biçimleri nedeniyle ortaya çıkması, tüm bu çalışmaların genel değerlendirilmesi ve ana
temalarına vurgu yapan böyle bir çalışmanın yapılmasının gerekliliğini oluşturmuştur. Bu bağlamda araştırmanın amacı, eşlik
yapabilme becerisi ile ilgili derslerin işleyişindeki aksaklıkların ve nedenlerinin sistematik derleme metodu ile ortaya konması
ve bu sorunlara çözüm önerileri getirilmesidir. Araştırma kapsamında “müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano ile
eşlikleme becerilerinin kazandırılmasında karşılaşılan problemler nelerdir”? sorusuna yanıt aranmıştır. Bu problemleri tespit
edebilmek için ilgili yayınlar sistematik derleme metoduna uygun olarak irdelenmiş ve tespit edilen sorunlar sınıflandırılıp
analiz edilerek çözüm önerileri sunulmuştur.
Müzik Eğitimi Piyano Eşlik Yapma Piyano ile Eşlik Yapma Eşlik Çalma Becerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 30 |