Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki coğrafi işaret tesciline sahip içeceklerin incelenmesidir. Bu doğrultuda Türk Patent ve Marka Kurumu’nun web sitesinde yer alan coğrafi işaret tescilli içecekler içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırma neticesinde Türkiye genelinde coğrafi işaretli ürün sayısının 1516 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Coğrafi işaretli ürünlerin içerisinde gıda ürünlerinin (%88,8) daha fazla olduğu fakat gıda ürünleri içerisinde içeceklerin oranının (%2,74) düşük düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırma kapsamında 25’i alkolsüz 12’si alkollü içecek olmak üzere toplam 37 içeceğin tescil edildiği bu içeceklerden 22’nin mahreç 15’nin menşe adı olarak tescil edildiği tespit edilmiştir. Alkolsüz içeceklerin (şalgam, ayran, şerbet, şıra, boza, hoşaf vb.) büyük bir çoğunluğunun mahreç işareti, alkollü içeceklerin (rakı, likör, viski vb.) tamamının menşe adı şeklinde tescil edildiği belirlenmiştir. Başvurusu yapılan toplam 13 içeceğin tescil edilmesi durumunda tescilli içecek sayısında %35 oranında bir artış meydana gelecektir.
The aim of this study is the analysis of beverages with geographical indication registration in Türkiye. In this direction, geographical indication registered beverages on the website of the Turkish Patent and Trademark Office were analysed by content analysis. As a result of the research, it was concluded that the number of geographically marked products in Türkiye is 1516. It was found that food products (88.8%) were more prevalent among the geographically labelled products, but the proportion of beverages (2.74%) among food products was low. The research identified a total of 37 registered beverages, 25 non-alcoholic and 12 alcoholic, of which 22 were registered as appellations of origin and 15 as names of origin. It was found that the majority of non-alcoholic beverages (turnip, ayran, sherbet, syrup, boza, hoşaf, etc.) were registered with a designation of origin, while all alcoholic beverages (raki, liqueur, whisky, etc.) were registered with a designation of origin. The number of registered beverages will increase by 35% if a total of 13 beverages are registered.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gastronomi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 2024 |