Since financial literacy is seen as a skill that can be acquired through educational programs, determining the financial literacy of the Faculty of Economics and Administrative Sciences, which have a good command of financial concepts and practices, is the main purpose of this research. According to the t-test results for independent samples for whether financial literacy rates and scale sub-dimensions differ on the basis of gender for each country, it was determined that there is a significant and positive difference on the basis of gender; also, according to the results of analysis for whether it differs on the basis of age for each country, it was found that there is a significant difference on the basis of age in terms of knowledge on economy, economic rationality, and social-economic reflections, and the individual economy sub-dimension was statistically different for Kazakhstan, and the social economic reflections dimension was different for Kyrgyzstan in terms of different age groups. The findings of the study can contribute to the identification of needs in order to design long-term education programs.
Finance Financial Literacy Financial Konowledge University Students Central Asia
Finansal okuryazarlık, eğitim programları aracılığıyla edinilebilen bir beceri olarak görüldüğünden, finansal kavram ve uygulamalara hakim olan İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin finansal okuryazarlıklarını belirlemek bu araştırmanın temel amacıdır. Her ülke için finansal okuryazarlık oranlarının ve ölçek alt boyutlarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığına ilişkin bağımsız örneklemler için t-testi sonuçlarına göre, cinsiyete göre anlamlı ve pozitif bir fark olduğu; ayrıca her ülke için yaşa göre farklılaşıp farklılaşmadığına ilişkin analiz sonuçlarına göre, ekonomi bilgisi, ekonomik rasyonalite ve sosyo-ekonomik yansımalar açısından yaşa göre anlamlı bir fark olduğu, bireysel ekonomi alt boyutunun farklı yaş grupları açısından Kazakistan için, sosyo-ekonomik yansımalar boyutunun ise Kırgızistan için istatistiksel olarak farklı olduğu bulunmuştur. Çalışmanın bulguları, uzun vadeli eğitim programları tasarlamak için ihtiyaçların belirlenmesine katkı sağlayabilir.
Finance Literacy Financial Literacy Financial Knowledge University Students Central Asia
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Finans ve Yatırım (Diğer), Denetim ve Mali Sorumluluk, Finansal Muhasebe |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 66 |