Bu makalede çeşitli Avrupa ülkelerinin tedarik zinciri performansı hibrit Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) modeliyle analiz edilmektedir. Tedarik zinciri performansının değerlendirilmesi, literatür taramasıyla belirlenen on kritere dayanmaktadır. Bu çalışmanın verileri Dünya Bankası raporundan elde edilmiştir. Kriter ağırlıkları, Kriter Simetri Noktası (SPC) yöntemi kullanılarak belirlenirken, Avrupa ülkeleri genelindeki tedarik zinciri performansının değerlendirilmesi Alternatiflerin Sıralanması Alan Büyüklüğü (MARA) yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. SPC analizi, deniz bağlantısının en kritik kriter olduğunu, posta bağlantısının ise en az önemli kriter olarak kabul edildiğini göstermektedir. MARA bulguları, Hollanda, Birleşik Krallık, Almanya, İspanya ve Kıbrıs'ın en yüksek tedarik zinciri performans seviyelerini sergilediğini vurgulamaktadır. Tersine, Danimarka, Slovenya, Litvanya, Bulgaristan ve Malta en düşük performansı göstermektedir. Ek olarak, sonuçların tutarlılığını doğrulamak için karşılaştırmalı analiz yapılmıştır.
This paper analyzes the supply chain performance of various European countries through a hybrid Multi-Criteria Decision-Making (MCDM) model. The evaluation of supply chain performance is based on ten criteria identified through a literature review. Data for this study were obtained from the World Bank’s report. The criteria weights are determined using the Symmetry Point of Criterion (SPC) method, while evaluating supply chain performance across European countries is conducted by the Magnitude of the Area for the Ranking of Alternatives (MARA) method. The SPC analysis indicates that maritime connectivity is the most critical criterion, whereas postal connectivity is deemed the least significant. The MARA findings highlight that the Netherlands, the United Kingdom, Germany, Spain, and Cyprus exhibit the highest supply chain performance levels. Conversely, Denmark, Slovenia, Lithuania, Bulgaria, and Malta show the lowest performance. Additionally, a comparative analysis was performed to validate the robustness of the results.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uluslararası Lojistik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 71 |