BibTex RIS Kaynak Göster

Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 2, 13 - 16, 01.09.2012

Öz

Giriş: Bu araştırmanın amacı; akut lenfoblastik lösemi ALL tanısı alan 1-3 yaşlarındaki çocukların, tedavi başlamadan önce ve tedavinin 6. ayında, psikososyal gelişim veduygu durumu özelliklerinin karşılaştırılarak, tedavinin psikolojik gelişim üzerindekietkilerini incelemektir.Gereç ve Yöntem: Araştırmaya aynı yıl içinde, ALL tanısı alan 1-3 yaşlarındaki 12çocuk 6 kız-6 erkek katılmıştır. Çocukların annelerine, psikososyal gelişimideğerlendirmek amacıyla, Ankara Gelişim Tarama Envanteri AGTE ve duygudurumunu değerlendirmek amacıyla, Bebek ve Çocuklarda Sosyal DuygusalDeğerlendirme Ölçeği BITSEA tanı anında ve tedavinin 6. ayında uygulanmış veçocukların oyun ve akranları ile geçirdikleri zaman ile fiziksel aktivite düzeyleri dekarşılaştırılarak, psikolojik gelişim ve duygu durumu üzerindeki etkileri incelenmiştir.Bulgular: Tedavinin 6. ayında çocukların ilk gelişlerine göre; oyun, akranlarla geçirilenzaman ve fiziksel aktivite düzeylerinde anlamlı bir azalma, sosyal beceri-öz bakım ileince motor becerilerinde gerileme, sosyal duygusal problemlerinde artış ve beceridüzeylerinde düşüş bulunmuştur.Sonuç: Tedavinin 6. ayında, çocukların psikososyal gelişimlerinin gerilediği ve duygudurumlarının olumsuz etkilendiği bulunmuştur. Tedavinin beklenen fiziksel yan etkileriyanında özellikle nötropeni nedeniyle yaşanan sosyal izolasyon oyun, akranlar vefiziksel aktiviteyle geçirilen zamanda azalma psikososyal gelişimi ve duygu durumunuolumsuz etkiliyor gibi gözükmektedir. Bu olumsuz etkilerin ileri yaşlarda ne kadar devamettiğine ilişkin çalışmalara ihtiyaç duyulmakla beraber, tedavi boyunca çocukların sosyaluyaran ihtiyaçlarının karşılanması ve ebeveynlerin aşırı hijyene dayalı koruma vekontrolünün önüne geçilmesi için bilgilendirilmelerin yapılması ve çocukların ihtiyaçlarıdoğrultusunda gelişimi destekleyici özel eğitim programları uygulayan kurumlarayönlendirilmeleri önemli gözükmektedir

Kaynakça

  • 1. Greenspan SJ, Wieder S. Infant and Early Childhood Mental Health. American Psychiatric Publishing Inc. 1st. Edition 2005.p.3-13.
  • 2. Salkind NJ. Child Development. The Macmillan Psychology Reference Series 2002.p.383-94.
  • 3. Gander MJ, Gardiner HW. Çocuk ve Ergen Gelişimi. 7. Basım. İmge kitapevi 2002.p.225-35.
  • 4. Cermak S, Groza V. Sensory processing problems in post￾institutionalized children: implications for social work. Child and Adolescent Social Work Journal 1998;15:5-37.
  • 5. Kale G, Çoşkun T, Yurdakök, M. Pediatride Tanı ve Tedavi. Hacettepe Uygulamaları. Güneş Tıp Kitapevleri. Ankara 2009.p.265-9.
  • 6. Dumas JE, Nilsen WJ. Abnormal Child and Adolescent Psychology. Allyn and Bacon. USA 2003.p.390-2.
  • 7. Chessells JM, Jannoun L. Long Term psychological effects of childhood leukemia and its treatments. Pediatric Hematology and Oncology 1987;4:293-308.
  • 8. Grill J, Kieffer V, Kalifa C. Measuring the neuro-cognitive side￾effects of irradiation in children with brain tumors. Pediatic Blood and Cancer 2004;5:452-6.
  • 9. Bhatia S. Epidemiology’ in: Wallace WHB, Green D (eds.) Late Effects of Childhood Cancer. London, Arnold 2004.p.57-69.
  • 10. Meadows AT, Gordon J, Massari DJ, Littman P, Fergusson J, Moss K. Declines in IQ scores andcognitive dysfunctions in children with acute lymphocytic leukaemia treated with cranial irradiation. Lancet 1981;2:1015-8.
  • 11. Williams KS, Ochs J, Williams JM, Mulhern RK. Parental report of everyday cognitive ağabeylities among children treated for acute lymphoblastic leukemia. J Pediatr Psychol 1991;16:13-26.
  • 12. von der Weid N, Mosimann I, Hirt A, Wacker P, Nenadov Beck M, Imbach P et al. Intellectual outcome in children and adolescents with acute lymphoblastic leukemia treated with chemotherapy alone: age and sex related differences. European Journal of Cancer 2003;39:359-64.
  • 13. Kurtz BP, Abrams A N. Psychiatric Aspects of pediatric cancer. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 2010;19:401-21.
  • 14. Eiser H. Practitioner Reviews: Long term consequences of childhood cancer. Child Psychology and Psychiatry 1998;39:621-33.
  • 15. Haddy BT, Mosher RB, Reaman GH. Late effects of Long-term Survivors After Treatment for Childhood Acute Leukemia. Clinical Pediatrics 2009;48:601-7.
  • 16. Taieb O, Moro MR, Baubet T, Revah-Levy A Flament MF. Posttraumatic Stress Symptoms After Childhood Cancer. Europen Child and Adoloscent Psychiatry 2003;12:255-64.
  • 17. Hobbie WL, Stuber M, Meeske K, Wissler K, Rourke MT, Ruccione K et al. Symptoms of posttraumatic stress in young adult survivors of childhood cancer. Journal of Clinical Oncology 2000;18:4060-6.
  • 18. Savaşır I, Sezgin N, Erol N. Ankara Gelişim Tarama Envanteri El Kitabı. 2. Basım. Ankara 1998.
  • 19. Karabekiroğlu K, Rodopman-Arman A, Ay P, Özkesen M, Akbas S, Tasdemir GN et al. The Reliability and validity of the Turkish version of the brief infant-toddler social emotional assessment (BITSEA). Infant behaviour and Development 2009;32:291-7.
  • 20. Ellison PAT, Semrud-Clikeman M. Child neuropsychology. Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders. Allyn and Bacon springer science 2003.p.209-13.
  • 21. Hockenberry M, Krull K, Moore K, Gregurich MA, Casey ME, Kaeming K. Longitudinal Evaluation of fine motor skills in children with leukemia. Journal of Pediatric Hematology Oncology 2007;29:535-9

Effects of 6 Months ALL Treatment on Psychosocial Development and Emotional Status in Children Aged 1 to 3 Years

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 2, 13 - 16, 01.09.2012

Öz

In tro duc ti on: The aim of the current study was to evaluate possible effects of cancertreatment on psychosocial development and emotional state among children who wasdiagnosed as acute lymphoblastic leukemia ALL before hospitalization and six monthsafter treatment process.Materials and Methods: Twelve patients aged 1 to 3 years were screened before and sixmonths after treatment. AGTE Ankara Developmental Screening Inventory and BITSEA Brief Infant Toddler Social Emotional Assessment were used for evaluatingpsychosocial development and social emotional status respectively. Spending time withplay, peer groups and physical activity were evaluated twice and investaged with respectto possible relationship with psychosocial development.Results: According the current study results; six months after the diagnosis of ALL,children’s social emotional problems were increased, competence was decreased, finemotor and social development-self care ability were regressed.Conclusions: In early develomental stage, even 6 months after the diagnosis, ALL is a risk factor for psychosocial developmentand emotional state. Social isolation due to neutropenia seems to have important side effect on the behaviour. In the futurestudies there is a great need of longidutional research as if that side effect will be permanent. In the mean time during thehospitalization and isolation process, children need environmental stimulations. Care givers should be informed and guidedabout the ways which support development. If needed, children should be directed to special education programs.

Kaynakça

  • 1. Greenspan SJ, Wieder S. Infant and Early Childhood Mental Health. American Psychiatric Publishing Inc. 1st. Edition 2005.p.3-13.
  • 2. Salkind NJ. Child Development. The Macmillan Psychology Reference Series 2002.p.383-94.
  • 3. Gander MJ, Gardiner HW. Çocuk ve Ergen Gelişimi. 7. Basım. İmge kitapevi 2002.p.225-35.
  • 4. Cermak S, Groza V. Sensory processing problems in post￾institutionalized children: implications for social work. Child and Adolescent Social Work Journal 1998;15:5-37.
  • 5. Kale G, Çoşkun T, Yurdakök, M. Pediatride Tanı ve Tedavi. Hacettepe Uygulamaları. Güneş Tıp Kitapevleri. Ankara 2009.p.265-9.
  • 6. Dumas JE, Nilsen WJ. Abnormal Child and Adolescent Psychology. Allyn and Bacon. USA 2003.p.390-2.
  • 7. Chessells JM, Jannoun L. Long Term psychological effects of childhood leukemia and its treatments. Pediatric Hematology and Oncology 1987;4:293-308.
  • 8. Grill J, Kieffer V, Kalifa C. Measuring the neuro-cognitive side￾effects of irradiation in children with brain tumors. Pediatic Blood and Cancer 2004;5:452-6.
  • 9. Bhatia S. Epidemiology’ in: Wallace WHB, Green D (eds.) Late Effects of Childhood Cancer. London, Arnold 2004.p.57-69.
  • 10. Meadows AT, Gordon J, Massari DJ, Littman P, Fergusson J, Moss K. Declines in IQ scores andcognitive dysfunctions in children with acute lymphocytic leukaemia treated with cranial irradiation. Lancet 1981;2:1015-8.
  • 11. Williams KS, Ochs J, Williams JM, Mulhern RK. Parental report of everyday cognitive ağabeylities among children treated for acute lymphoblastic leukemia. J Pediatr Psychol 1991;16:13-26.
  • 12. von der Weid N, Mosimann I, Hirt A, Wacker P, Nenadov Beck M, Imbach P et al. Intellectual outcome in children and adolescents with acute lymphoblastic leukemia treated with chemotherapy alone: age and sex related differences. European Journal of Cancer 2003;39:359-64.
  • 13. Kurtz BP, Abrams A N. Psychiatric Aspects of pediatric cancer. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America 2010;19:401-21.
  • 14. Eiser H. Practitioner Reviews: Long term consequences of childhood cancer. Child Psychology and Psychiatry 1998;39:621-33.
  • 15. Haddy BT, Mosher RB, Reaman GH. Late effects of Long-term Survivors After Treatment for Childhood Acute Leukemia. Clinical Pediatrics 2009;48:601-7.
  • 16. Taieb O, Moro MR, Baubet T, Revah-Levy A Flament MF. Posttraumatic Stress Symptoms After Childhood Cancer. Europen Child and Adoloscent Psychiatry 2003;12:255-64.
  • 17. Hobbie WL, Stuber M, Meeske K, Wissler K, Rourke MT, Ruccione K et al. Symptoms of posttraumatic stress in young adult survivors of childhood cancer. Journal of Clinical Oncology 2000;18:4060-6.
  • 18. Savaşır I, Sezgin N, Erol N. Ankara Gelişim Tarama Envanteri El Kitabı. 2. Basım. Ankara 1998.
  • 19. Karabekiroğlu K, Rodopman-Arman A, Ay P, Özkesen M, Akbas S, Tasdemir GN et al. The Reliability and validity of the Turkish version of the brief infant-toddler social emotional assessment (BITSEA). Infant behaviour and Development 2009;32:291-7.
  • 20. Ellison PAT, Semrud-Clikeman M. Child neuropsychology. Assessment and Interventions for Neurodevelopmental Disorders. Allyn and Bacon springer science 2003.p.209-13.
  • 21. Hockenberry M, Krull K, Moore K, Gregurich MA, Casey ME, Kaeming K. Longitudinal Evaluation of fine motor skills in children with leukemia. Journal of Pediatric Hematology Oncology 2007;29:535-9
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Arzu Kantarcıoğlu

Melike Evim Sezgin Bu kişi benim

Birol Baytan Bu kişi benim

Adalet Meral Güneş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kantarcıoğlu, A., Sezgin, M. E., Baytan, B., Güneş, A. M. (2012). Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri. Güncel Pediatri, 10(2), 13-16.
AMA Kantarcıoğlu A, Sezgin ME, Baytan B, Güneş AM. Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri. Güncel Pediatri. Eylül 2012;10(2):13-16.
Chicago Kantarcıoğlu, Arzu, Melike Evim Sezgin, Birol Baytan, ve Adalet Meral Güneş. “Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim Ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri”. Güncel Pediatri 10, sy. 2 (Eylül 2012): 13-16.
EndNote Kantarcıoğlu A, Sezgin ME, Baytan B, Güneş AM (01 Eylül 2012) Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri. Güncel Pediatri 10 2 13–16.
IEEE A. Kantarcıoğlu, M. E. Sezgin, B. Baytan, ve A. M. Güneş, “Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri”, Güncel Pediatri, c. 10, sy. 2, ss. 13–16, 2012.
ISNAD Kantarcıoğlu, Arzu vd. “Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim Ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri”. Güncel Pediatri 10/2 (Eylül 2012), 13-16.
JAMA Kantarcıoğlu A, Sezgin ME, Baytan B, Güneş AM. Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri. Güncel Pediatri. 2012;10:13–16.
MLA Kantarcıoğlu, Arzu vd. “Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim Ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri”. Güncel Pediatri, c. 10, sy. 2, 2012, ss. 13-16.
Vancouver Kantarcıoğlu A, Sezgin ME, Baytan B, Güneş AM. Altı Aylık ALL Tedavisinin 1-3 Yaşlarındaki Çocuklarda Psikososyal Gelişim ve Duygu Durumu Üzerindeki Etkileri. Güncel Pediatri. 2012;10(2):13-6.