Giriş: Bu araştırmanın amacı; akut lenfoblastik lösemi ALL tanısı alan 1-3 yaşlarındaki çocukların, tedavi başlamadan önce ve tedavinin 6. ayında, psikososyal gelişim veduygu durumu özelliklerinin karşılaştırılarak, tedavinin psikolojik gelişim üzerindekietkilerini incelemektir.Gereç ve Yöntem: Araştırmaya aynı yıl içinde, ALL tanısı alan 1-3 yaşlarındaki 12çocuk 6 kız-6 erkek katılmıştır. Çocukların annelerine, psikososyal gelişimideğerlendirmek amacıyla, Ankara Gelişim Tarama Envanteri AGTE ve duygudurumunu değerlendirmek amacıyla, Bebek ve Çocuklarda Sosyal DuygusalDeğerlendirme Ölçeği BITSEA tanı anında ve tedavinin 6. ayında uygulanmış veçocukların oyun ve akranları ile geçirdikleri zaman ile fiziksel aktivite düzeyleri dekarşılaştırılarak, psikolojik gelişim ve duygu durumu üzerindeki etkileri incelenmiştir.Bulgular: Tedavinin 6. ayında çocukların ilk gelişlerine göre; oyun, akranlarla geçirilenzaman ve fiziksel aktivite düzeylerinde anlamlı bir azalma, sosyal beceri-öz bakım ileince motor becerilerinde gerileme, sosyal duygusal problemlerinde artış ve beceridüzeylerinde düşüş bulunmuştur.Sonuç: Tedavinin 6. ayında, çocukların psikososyal gelişimlerinin gerilediği ve duygudurumlarının olumsuz etkilendiği bulunmuştur. Tedavinin beklenen fiziksel yan etkileriyanında özellikle nötropeni nedeniyle yaşanan sosyal izolasyon oyun, akranlar vefiziksel aktiviteyle geçirilen zamanda azalma psikososyal gelişimi ve duygu durumunuolumsuz etkiliyor gibi gözükmektedir. Bu olumsuz etkilerin ileri yaşlarda ne kadar devamettiğine ilişkin çalışmalara ihtiyaç duyulmakla beraber, tedavi boyunca çocukların sosyaluyaran ihtiyaçlarının karşılanması ve ebeveynlerin aşırı hijyene dayalı koruma vekontrolünün önüne geçilmesi için bilgilendirilmelerin yapılması ve çocukların ihtiyaçlarıdoğrultusunda gelişimi destekleyici özel eğitim programları uygulayan kurumlarayönlendirilmeleri önemli gözükmektedir
In tro duc ti on: The aim of the current study was to evaluate possible effects of cancertreatment on psychosocial development and emotional state among children who wasdiagnosed as acute lymphoblastic leukemia ALL before hospitalization and six monthsafter treatment process.Materials and Methods: Twelve patients aged 1 to 3 years were screened before and sixmonths after treatment. AGTE Ankara Developmental Screening Inventory and BITSEA Brief Infant Toddler Social Emotional Assessment were used for evaluatingpsychosocial development and social emotional status respectively. Spending time withplay, peer groups and physical activity were evaluated twice and investaged with respectto possible relationship with psychosocial development.Results: According the current study results; six months after the diagnosis of ALL,children’s social emotional problems were increased, competence was decreased, finemotor and social development-self care ability were regressed.Conclusions: In early develomental stage, even 6 months after the diagnosis, ALL is a risk factor for psychosocial developmentand emotional state. Social isolation due to neutropenia seems to have important side effect on the behaviour. In the futurestudies there is a great need of longidutional research as if that side effect will be permanent. In the mean time during thehospitalization and isolation process, children need environmental stimulations. Care givers should be informed and guidedabout the ways which support development. If needed, children should be directed to special education programs.
Acute lymphoblastic leukemia psychosocial development emotional state
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 2 |