BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 5 - Cilt: 5 Sayı: 5, 469 - 484, 14.07.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, müzik öğretmenlerinin öğretim stillerini tercih etme düzeylerini tespit etmektir. Çalışmada; müzik öğretmenlerinin öğretim stillerini tercih etme düzeyleri, bazı değişkenlere göre karşılaştırılmaktadır. Bu değişkenler cinsiyet, hizmet süresi, sınıf mevcudu, müzik öğretimi program değişikliğine yönelik hizmet içi eğitime katılma durumudur. Çalışma, ilişkisel araştırma türündedir. Çalışma kapsamında uygulama yapılan iller Aydın, Balıkesir, Bitlis, Bursa, Erzurum, Kastamonu, Konya, Mardin, Mersin, Niğde, Rize ve Sinop’tur. Çalışmanın örneklem grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında bu 12 ilde görev yapan 245 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda müzik öğretmenlerinin çoğunluğunun (%33.5), kolaylaştırıcı-kişisel model-uzman öğretim stili grubunu diğer öğretim stili gruplarına oranla daha çok tercih etmekte olduğu belirlenmiştir. Müzik öğretmenlerinin en az tercih ettikleri (%12.7) öğretim stili grubunun ise temsilci-kolaylaştırıcı-uzman öğretim stili grubu olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • experience they would have; and therefore, they would use the delegator teaching style at higher levels,
  • which indirectly makes the students active. In the study, it was found out that the levels of delegator teaching style of music teachers who
  • attended in-service training on changing the curriculum of musical instruction (x=5.47) were higher than
  • the other music teachers'. Therefore, it could be concluded from the results that attendance of in
  • service training on changing the curriculum of musical instruction functions as a factor for teachers to
  • tend towards a high-level teaching style. In the study, it was revealed that the music teachers whose mean class size was limited to 36
  • students or above had higher levels of the formal authority teaching style (x=5.42) than the other music
  • teachers. It was concluded from the results that the more the number of students increases in a class,
  • the more the teachers would turn from the student-centered teaching styles into teacher-centered
  • teaching styles. In the light of the results of this study, the implications to be suggested to music
  • teachers are as follows: Some seminars that would make the music teachers become aware of the teaching styles could be
  • organized, and teachers could be encouraged to attend them. It is important for music teachers to be
  • aware of the teaching styles in implementing the expected goals in the curriculum of musical instruction
  • established in accordance with the constructivist approach, which was put into practice in 2006.
  • Teaching style is not an unchangeable feature of an individual. For this reason, music teachers could be
  • included into the training programs where they could recognize and improve the expert, formal
  • authority, personal model, facilitator, and delegator teaching styles. Thereby, music teachers could
  • make the instruction more active by using the suitable teaching styles for students' learning.
  • Researchers of musical education could investigate the effects of different variables on the teaching
  • style preferences of music teachers.
  • Albuz, A. ve Akpınar, M. (2009). 2006 İlköğretim müzik dersi öğretim programı ve yeni yaklaşımlar. (8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu). Retrieved April 10, 2014 from www.muzikegitimcileri.net.
  • Altay, S. (2009). Beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersindeki öğretme stillerinin incelenmesi. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Andırıcı, Ö. (2006). İlköğretimde müzik derslerinde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin bir inceleme. Unpublished master’s thesis, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Demirel, Ö. (2010). Öğretme sanatı öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Grasha, A. F. & Yangarber-Hicks, N. (2000). Integrating teaching styles and learning styles with instructional technology. College Teaching, 48 (1), 2-10.
  • Grasha, A. F. (2002). The dynamics of one-on-one teaching. College Teaching, 50 (4), 139-146.
  • Maden, S. (2012). Türkçe öğretmenlerinin öğretme stilleri. Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1 (1), 178-200.
  • Oğuz, A. (2011). Yapılandırmacılık, In B. Duman (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri, (pp. 316-344). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Özdemir, N. & Koç, Y. (2007). Müzik ilköğretim 6-7-8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Devlet Kitapları.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sünbül, A. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Sürel, S. (2010). Pamukkale Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının öğretme stillerini karşılaştırılması. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1227-1242.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim 1.ve 2. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi. Unpublished Doctoral Thesis, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

The Investigation of Music Teachers’ Teaching Style Choice

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 5 - Cilt: 5 Sayı: 5, 469 - 484, 14.07.2016

Öz

The purpose of this study is to determine the level of chosen teaching styles by music teachers. In the study; the level of preferred teaching styles by music teachers are compared according to some variables. These variables are; the gender, length of teaching service, students per class, the status of participating in in-service training. The study has taken place in the casual research group among the relational research types. The scope of the research includes the provinces of Aydın, Balıkesir, Bitlis, Bursa, Erzurum, Kastamonu, Konya, Mardin, Mersin, Nigde, Rize and Sinop. The sample group of the study is comprised of 245 music teachers who serve in the above mentioned 12 provinces in the 2012-2013 academic years. As a result of the research, it has been determined that the majority of the music teachers, which makes %33.5, prefer the styles of the facilitator-personal model-expert teaching models much more when compared to the other teaching style groups. The least preference group (%12.7) chosen by the music teachers has also been determined as delegator-facilitator-expert teaching styles.

Kaynakça

  • experience they would have; and therefore, they would use the delegator teaching style at higher levels,
  • which indirectly makes the students active. In the study, it was found out that the levels of delegator teaching style of music teachers who
  • attended in-service training on changing the curriculum of musical instruction (x=5.47) were higher than
  • the other music teachers'. Therefore, it could be concluded from the results that attendance of in
  • service training on changing the curriculum of musical instruction functions as a factor for teachers to
  • tend towards a high-level teaching style. In the study, it was revealed that the music teachers whose mean class size was limited to 36
  • students or above had higher levels of the formal authority teaching style (x=5.42) than the other music
  • teachers. It was concluded from the results that the more the number of students increases in a class,
  • the more the teachers would turn from the student-centered teaching styles into teacher-centered
  • teaching styles. In the light of the results of this study, the implications to be suggested to music
  • teachers are as follows: Some seminars that would make the music teachers become aware of the teaching styles could be
  • organized, and teachers could be encouraged to attend them. It is important for music teachers to be
  • aware of the teaching styles in implementing the expected goals in the curriculum of musical instruction
  • established in accordance with the constructivist approach, which was put into practice in 2006.
  • Teaching style is not an unchangeable feature of an individual. For this reason, music teachers could be
  • included into the training programs where they could recognize and improve the expert, formal
  • authority, personal model, facilitator, and delegator teaching styles. Thereby, music teachers could
  • make the instruction more active by using the suitable teaching styles for students' learning.
  • Researchers of musical education could investigate the effects of different variables on the teaching
  • style preferences of music teachers.
  • Albuz, A. ve Akpınar, M. (2009). 2006 İlköğretim müzik dersi öğretim programı ve yeni yaklaşımlar. (8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu). Retrieved April 10, 2014 from www.muzikegitimcileri.net.
  • Altay, S. (2009). Beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersindeki öğretme stillerinin incelenmesi. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Andırıcı, Ö. (2006). İlköğretimde müzik derslerinde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin bir inceleme. Unpublished master’s thesis, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Demirel, Ö. (2010). Öğretme sanatı öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Grasha, A. F. & Yangarber-Hicks, N. (2000). Integrating teaching styles and learning styles with instructional technology. College Teaching, 48 (1), 2-10.
  • Grasha, A. F. (2002). The dynamics of one-on-one teaching. College Teaching, 50 (4), 139-146.
  • Maden, S. (2012). Türkçe öğretmenlerinin öğretme stilleri. Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1 (1), 178-200.
  • Oğuz, A. (2011). Yapılandırmacılık, In B. Duman (Ed.), Öğretim ilke ve yöntemleri, (pp. 316-344). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Özdemir, N. & Koç, Y. (2007). Müzik ilköğretim 6-7-8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Devlet Kitapları.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sünbül, A. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Sürel, S. (2010). Pamukkale Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının öğretme stillerini karşılaştırılması. e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1227-1242.
  • Üredi, L. (2006). İlköğretim 1.ve 2. kademe öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarının incelenmesi. Unpublished Doctoral Thesis, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36JM82VB
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Demir Bu kişi benim

Mehtap AYDINER Uygun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 5 - Cilt: 5 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Demir, B., & Uygun, M. A. (2016). Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 5(5), 469-484.
AMA Demir B, Uygun MA. Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. Temmuz 2016;5(5):469-484.
Chicago Demir, Burcu, ve Mehtap AYDINER Uygun. “Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi 5, sy. 5 (Temmuz 2016): 469-84.
EndNote Demir B, Uygun MA (01 Temmuz 2016) Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5 5 469–484.
IEEE B. Demir ve M. A. Uygun, “Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, c. 5, sy. 5, ss. 469–484, 2016.
ISNAD Demir, Burcu - Uygun, Mehtap AYDINER. “Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (Temmuz 2016), 469-484.
JAMA Demir B, Uygun MA. Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5:469–484.
MLA Demir, Burcu ve Mehtap AYDINER Uygun. “Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, c. 5, sy. 5, 2016, ss. 469-84.
Vancouver Demir B, Uygun MA. Müzik Öğretmenlerinin Öğretim Stillerini Tercih Etme Düzeylerinin İncelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5(5):469-84.