BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı ve Motivasyona Etkisi

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 5 - Cilt: 5 Sayı: 5, 625 - 636, 14.07.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen ve teknoloji dersinde 6. sınıfta yer alan “Madde ve Isı” ünitesinin öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına ve fen ve teknoloji dersi motivasyonuna etkisini incelemektir. Araştırma “ön test-son test kontrol gruplu” deneme modeline göre desenlenmiş ve gerçekleştirilmiştir. Deney grubu olarak 2009-2010 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Tekirdağ ili, Hayrabolu İlçesi, Büyükkarakarlı İlköğretim Okulu’na devam etmekte olan 6-A sınıfı (N=16) araştırmacı tarafından yanlı olarak belirlenmiştir. Kontrol grubu olarak ise Tekirdağ İli, Hayrabolu İlçesi, Hüseyin Korkmaz İlköğretim Okulu’na devam etmekte olan 6. sınıfta bulunan üç şube içerisinden 6-A sınıfı (N=20) rastgele belirlenmiştir. Deney grubunda probleme dayalı öğrenme yaklaşımı, kontrol grubunda ise geleneksel yaklaşımlar uygulanmıştır. Deney grubunda probleme dayalı öğrenme yaklaşımı uygulanırken araştırmacı tarafından geliştirilen problem senaryoları kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Akademik Başarı Testi” ve “Fen ve Teknoloji Dersi Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi ile probleme dayalı öğrenme yaklaşımının akademik başarıyı ve motivasyonu geliştirmede geleneksel yönteme göre daha etkili olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • statistically significant relationship (U=158.00, p>.05). In this context, it can be claimed that in the both
  • groups, students have similar motivation level towards learning science. However, after the application, as it is expected to be, the points differentiates from each other and
  • a statistically significant relationship occurs (U=62.00, p<.05). When the mean ranks are considered, it
  • can be understood that students of the experimental group whose science classes were conducted via
  • drama activities have 23.63 points while control group students have 13.60 points. These results show
  • us that PBL method increased student motivation of experiment group visibly compared to control group.
  • Discussion, Conclusion & Implementation
  • This study is consistent with the study of Yesilkayalı (1996) to reveal out the effect of using PBL
  • method in Social Sciences on academic achievement and affective characteristics, the study of Parim
  • (2001) to reveal out the effect of using PBL method on teaching DNA, chromosome, concepts of gene to
  • the 8th grade students at elementary school and the study of Özkardeş-Tandoğan (2006) to reveal out
  • the effect of PBL method on academic achievement and learning concepts in Science education Our
  • study has been supported by the survey conducted by MacKinnon (1999) in order to determine the
  • effect of PBL method on the academic achievement of the students and on their motivation. The following recommendations have been given under the light of the findings revealed by this
  • survey. The PBL method can be used to support achievement and motivation of the students towards
  • Science and Technology class at elementary schools. The materials developed in this study for using PBL
  • method in classes can be adapted to Science and Technology classes by the teachers. In-service teacher
  • training can be organized to inform the teachers how to use PBL method in Science and Technology
  • classes. The effect of PBL method on academic achievement and motivation in Science and Technology
  • classes can also be studied in the other units. The effect of the PBL method on achievement and
  • motivation in the classes like Social Sciences, Maths and Turkish can also be studied. In order to increase
  • the effect of the PBL method, the implementation process can be extended and the number of the
  • samples can be extended. While preparing the scenarios used with PBL method, all types of intelligence
  • should be considered. The effect of PBL method on students’ critical and creative thinking skills can be
  • researched. Studies can be done on the effect of PBL method on achievement and motivation compared
  • with other active learning methods.
  • Adar, L. (1969). A theoretical framework for the study of motivation in education. Jerusalem: Hebrew University.
  • Anderson, A. & Draper, S. W. (1991). An introduction to measuring and understanding the learning process. Computers in Education, 17(1), 1-11.
  • Bağcı, N. (2003). Öğrenme sürecinde öğrenciye ve öğrenim amacına yönelik yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 159, 142-148.
  • Barrows, H. & Tamblyn, R. (1980). Problem - based learning: an approach to medical education. New York: Medical Education.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. Unpublished master’s thesis, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri. Unpublished master’s thesis, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Dicle, O. (2001). Değişen tıp eğitimi ve probleme dayalı öğrenme yönteminin temel felsefesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Tıp Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 25-29.
  • Johnstone, A. H. (1999). Know how your pupils learn, and teach them accordingly. Science Education in 21st Century (Monitoring Change in Education): D.L. Thompson (Ed).
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-188.
  • Kılınç, A. (2007). Probleme dayalı öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 561-578.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımı. Ankara: Yeryüzü Yayınları.
  • Kumaş, A. (2008). Yeryüzünde hareket ünitesinde işbirlikli öğrenme gruplarında probleme dayalı öğrenme uygulaması ve değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • MacKinnon, M. M. (1999). CORE elements of student motivation in problem-based learning. New directions for teaching and learning, 78, 49-58.
  • Mayo, P., Donnely, M. B., Nash, P. P. & Schwartz, R. W. (1993). Student perceptions of tutor effectiveness in problem based surgery clerkship. Teaching and Learning In Medicine, 5(4), 227-233.
  • Ongun, E. (2006). Üniversite öğrencilerin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgıları ile motivasyon ve bilişsel stilleri arasındaki ilişki. Unpublished master’s thesis, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Özkardeş-Tandoğan, R. (2006). Fen eğitiminde probleme dayalı aktif öğrenmenin öğrencilerin başarılarına ve kavram öğrenmelerine etkisi. Unpublished master’s thesis, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Rhem, J. (1998). Problem-based learning: An introduction. The national teaching & learning forum, 8(1), 1-4.
  • Şahin, F. & Parim, G. (2002). Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, gen ve kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. 28-33.
  • Şenocak, E. (2005). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının maddenin gaz hali konusunun öğretimine etkisi üzerine bir araştırma. Unpublished PhD thesis, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Tuan, H. L., Chin, C. C. & Sheh, S. H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 634-659.
  • Yeşilkayalı, E. (1996). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde problem çözme yönteminin öğrencilerin okul başarıları ve duyuşsal özellikleri üzerindeki etkisi. Unpublished master’s thesis. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yılmaz, H. & Çavaş P. H. (2007). Fen öğrenimine yönelik motivasyon ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 6(3), 430-440.

The Effect of Problem-Based Learning Approach on Academic Success and Motivation in Science Education

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 5 - Cilt: 5 Sayı: 5, 625 - 636, 14.07.2016

Öz

The aim of this study is to investigate the effect of problem-based learning approach of “Matter and Heat” unit taking place in science and technology course involved in the curriculum of the 6th grade on the students’ academic success and motivation towards science and technology course. The research was designed and implemented according to “pretest-posttest control group” experimental model. 6-A class (N=16) attending Büyükkarakarlı Primary School, Hayrabolu county, Tekirdağ was determined as the experimental group intentionally biased by the researcher in the second semester of 2009-2010 academic year. 6-A class (N=20) attending Hüseyin Korkmaz Primary School, Hayrabolu county, Tekirdağ was determined randomly among three sections of the 6th class as the control group. While problem-based learning approach was implemented for the experimental group; traditional approaches were applied in the control group. While implementing problem-based learning approach for the experimental group, problem scenarios developed by the researcher were used. “Academic Achievement Test” and “Science and Technology Course Motivation Scale” were used as the data collection tools. By means of data analysis, it is found out that problem-based learning approach is more effective than traditional method in terms of developing academic success on science and technology course and motivation towards this course.

Kaynakça

  • statistically significant relationship (U=158.00, p>.05). In this context, it can be claimed that in the both
  • groups, students have similar motivation level towards learning science. However, after the application, as it is expected to be, the points differentiates from each other and
  • a statistically significant relationship occurs (U=62.00, p<.05). When the mean ranks are considered, it
  • can be understood that students of the experimental group whose science classes were conducted via
  • drama activities have 23.63 points while control group students have 13.60 points. These results show
  • us that PBL method increased student motivation of experiment group visibly compared to control group.
  • Discussion, Conclusion & Implementation
  • This study is consistent with the study of Yesilkayalı (1996) to reveal out the effect of using PBL
  • method in Social Sciences on academic achievement and affective characteristics, the study of Parim
  • (2001) to reveal out the effect of using PBL method on teaching DNA, chromosome, concepts of gene to
  • the 8th grade students at elementary school and the study of Özkardeş-Tandoğan (2006) to reveal out
  • the effect of PBL method on academic achievement and learning concepts in Science education Our
  • study has been supported by the survey conducted by MacKinnon (1999) in order to determine the
  • effect of PBL method on the academic achievement of the students and on their motivation. The following recommendations have been given under the light of the findings revealed by this
  • survey. The PBL method can be used to support achievement and motivation of the students towards
  • Science and Technology class at elementary schools. The materials developed in this study for using PBL
  • method in classes can be adapted to Science and Technology classes by the teachers. In-service teacher
  • training can be organized to inform the teachers how to use PBL method in Science and Technology
  • classes. The effect of PBL method on academic achievement and motivation in Science and Technology
  • classes can also be studied in the other units. The effect of the PBL method on achievement and
  • motivation in the classes like Social Sciences, Maths and Turkish can also be studied. In order to increase
  • the effect of the PBL method, the implementation process can be extended and the number of the
  • samples can be extended. While preparing the scenarios used with PBL method, all types of intelligence
  • should be considered. The effect of PBL method on students’ critical and creative thinking skills can be
  • researched. Studies can be done on the effect of PBL method on achievement and motivation compared
  • with other active learning methods.
  • Adar, L. (1969). A theoretical framework for the study of motivation in education. Jerusalem: Hebrew University.
  • Anderson, A. & Draper, S. W. (1991). An introduction to measuring and understanding the learning process. Computers in Education, 17(1), 1-11.
  • Bağcı, N. (2003). Öğrenme sürecinde öğrenciye ve öğrenim amacına yönelik yeni yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 159, 142-148.
  • Barrows, H. & Tamblyn, R. (1980). Problem - based learning: an approach to medical education. New York: Medical Education.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. Unpublished master’s thesis, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Çakır, E. (2006). Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri. Unpublished master’s thesis, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Dicle, O. (2001). Değişen tıp eğitimi ve probleme dayalı öğrenme yönteminin temel felsefesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Tıp Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 25-29.
  • Johnstone, A. H. (1999). Know how your pupils learn, and teach them accordingly. Science Education in 21st Century (Monitoring Change in Education): D.L. Thompson (Ed).
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 185-188.
  • Kılınç, A. (2007). Probleme dayalı öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 561-578.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımı. Ankara: Yeryüzü Yayınları.
  • Kumaş, A. (2008). Yeryüzünde hareket ünitesinde işbirlikli öğrenme gruplarında probleme dayalı öğrenme uygulaması ve değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • MacKinnon, M. M. (1999). CORE elements of student motivation in problem-based learning. New directions for teaching and learning, 78, 49-58.
  • Mayo, P., Donnely, M. B., Nash, P. P. & Schwartz, R. W. (1993). Student perceptions of tutor effectiveness in problem based surgery clerkship. Teaching and Learning In Medicine, 5(4), 227-233.
  • Ongun, E. (2006). Üniversite öğrencilerin ısı ve sıcaklık konusundaki kavram yanılgıları ile motivasyon ve bilişsel stilleri arasındaki ilişki. Unpublished master’s thesis, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Özkardeş-Tandoğan, R. (2006). Fen eğitiminde probleme dayalı aktif öğrenmenin öğrencilerin başarılarına ve kavram öğrenmelerine etkisi. Unpublished master’s thesis, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Rhem, J. (1998). Problem-based learning: An introduction. The national teaching & learning forum, 8(1), 1-4.
  • Şahin, F. & Parim, G. (2002). Problem tabanlı öğretim yaklaşımı ile DNA, gen ve kromozom kavramlarının öğrenilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. 28-33.
  • Şenocak, E. (2005). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının maddenin gaz hali konusunun öğretimine etkisi üzerine bir araştırma. Unpublished PhD thesis, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Tuan, H. L., Chin, C. C. & Sheh, S. H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 634-659.
  • Yeşilkayalı, E. (1996). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde problem çözme yönteminin öğrencilerin okul başarıları ve duyuşsal özellikleri üzerindeki etkisi. Unpublished master’s thesis. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yılmaz, H. & Çavaş P. H. (2007). Fen öğrenimine yönelik motivasyon ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 6(3), 430-440.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36KB25PP
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Kılıç Bu kişi benim

Ayhan Moralar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 5 - Cilt: 5 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Kılıç, İ., & Moralar, A. (2016). Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı ve Motivasyona Etkisi. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 5(5), 625-636.
AMA Kılıç İ, Moralar A. Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı ve Motivasyona Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. Temmuz 2016;5(5):625-636.
Chicago Kılıç, İsmail, ve Ayhan Moralar. “Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı Ve Motivasyona Etkisi”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi 5, sy. 5 (Temmuz 2016): 625-36.
EndNote Kılıç İ, Moralar A (01 Temmuz 2016) Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı ve Motivasyona Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5 5 625–636.
IEEE İ. Kılıç ve A. Moralar, “Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı ve Motivasyona Etkisi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, c. 5, sy. 5, ss. 625–636, 2016.
ISNAD Kılıç, İsmail - Moralar, Ayhan. “Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı Ve Motivasyona Etkisi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/5 (Temmuz 2016), 625-636.
JAMA Kılıç İ, Moralar A. Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı ve Motivasyona Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5:625–636.
MLA Kılıç, İsmail ve Ayhan Moralar. “Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı Ve Motivasyona Etkisi”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, c. 5, sy. 5, 2016, ss. 625-36.
Vancouver Kılıç İ, Moralar A. Fen Eğitiminde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarı ve Motivasyona Etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5(5):625-36.