BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2 - Cilt: 5 Sayı: 2, 167 - 186, 14.07.2016

Öz

Bu çalışma kamu ilköğretim okulları ve liselerde uygulanan sosyal kulüp çalışmalarının etkililiğine ilişkin var olan durumu öğrenci görüşlerine dayalı olarak ortaya koymak, geleceğe dönük önerileri saptama amacı taşımaktadır. Tarama türünde yapılan araştırmada; nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini İstanbul İli’nde öğrenim gören toplam 1574 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Sosyal Kulüplerin Amacına İlişkin Görüşler” ölçeği aracılığıyla toplanmıştır.. Nicel veriler, yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, ilişkisiz t–testi, ilişkisiz varyans analizi (ANOVA) ile çözümlenmiştir. Nitel verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Lise öğrencileri sosyal kulüp çalışmalarını etkisiz bulurken, ilköğretim öğrencileri etkili bulmaktadır. Öğrenci görüşleri arasında öğretim kademesi ve sınıf düzeyine göre anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Nitel verilerin çözümlenmesi sonucunda, sosyal kulüplerin etkili olma nedenleri “Kişisel Gelişim” ve “Öğretmen Etkisi”; etkisiz olma nedenleri “Uygulama Boşluğu”, “Önemsememe Yaklaşımı”,“Yönetsel Sorunlar” ve “Kişisel Nedenler” olmak üzere dört tema altında toplanmıştır.

Kaynakça

  • volunteering nature of club membership and to conduct activities which are interesting and which
  • develop their talents and skills. Qualitative findings provided an opportunity to conduct an in-depth
  • analysis of the reasons behind the results. According to the findings, it can be said that high school
  • students find the social clubs ineffective, because activities and meetings are not held and in primary
  • education the number of lessons is not enough. Another study has found that school administrations,
  • teachers and students do not sufficiently place importance on the clubs and that the activities of the
  • social club are not implemented (Eroğlu, 2008). Exciting and attractive activities and positive teacher
  • guidance are important reasons for finding social club activities effective. The reasons for the findings
  • can be summarised as follows: emphasis should be given for students to holding regular meetings and
  • measures should be taken against not regularly conducting activities and for importance to be given to
  • the social clubs; clubs should be fun and teachers’ interest for the social clubs and activities which
  • increase the attainments for students are factors which increase the importance placed on activities.
  • From this perspective, it is recommended that problems of “lack of Importance”and “gaps in
  • implementation” should be eliminated by school administration in high schools, changing their attitude,
  • organising the implementation, establishing supervision mechanisms and taking measures to provide
  • the opportunity for schools and teachers to conduct more activities to ensure the effectiveness of social
  • clubs. Recommendations about school social clubs effectiveness had been collected under the themes
  • of “Change of Implementations”, “Paradigm Shift”, “Change of Operations”, “Improvement of
  • Conditions”. It shows that managerial interventions were needed to meet these students’ demand
  • about changes of implementations.
  • The opinions of primary and high school students concerning the effectiveness of social clubs were
  • investigated in this study. The results of the study showed that students, in general, did not find the
  • social clubs effective and the reasons for this opinion was that managers and teachers did not find the
  • clubs important or that there were various inadequacies in the implementation. It is thought that a
  • similar study to ascertain the opinions and recommendations of practitioners such as teachers and
  • administration on the matter should be conducted.
  • Developing policies to improve the effectiveness of social clubs filling the gaps in practice, the
  • paradigm shift towards social clubs, considering the expectations and the needs of students in terms of
  • grade levels, increasing activities and participations, providing sufficient hours for social clubs activities
  • in curriculum and making some regulations which encouraging principals and teachers to do social clubs
  • activities can be recommended.
  • Akfırat, Ö. F. (2004). Yaratıcı dramanın işitme engellilerin sosyal becerilerinin gelişimine etkisi. Unpublished doctoral dissertation, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkök, F. (1996). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi, öğretmen el kitabı, Ankara : MEB Basımevi.
  • Alavi, S. S., Maracy, M. R., Jannatifard, F. & Eslami, M. (2011). The effects of psychiatric symptoms On the internet addiction disorder isfahan’s university students. Journal of Research in Medical Science ,16 (6). 793-800.
  • Albayrak Arın, G. (1999). Sosyal beceri envanteri’nin ergenler için geçerlik ve güvenirliği. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Awbrey, C., Longo, A., Lynd, A.& Payne, C. (2008). Increasing social skills of elementary school students through the use of literature and role playing. Saint Xavier University & Pearson Achievement Solutions, Inc. Field Based Masters Programme, Chicago,Illinois (Retrieved September 12, 2013, from files.eric.ed.gov/fulltext/ED502712.pdf)
  • Balcı, A. (2005). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: PegemA Yayınevi
  • Barnard, C. I. (1938). The functions of the executive. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bauminger, N. (2002). The facilitation of social-emotional understanding and social interaction in high- Functioning children with autism: ıntervention outcomes. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32 (4), 283–298.
  • Büküşoğlu, N. & Bayturan, A. F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psikososyal durumlarına ilişkin algısı üzerindeki rolü. Ege Tıp Dergisi, 44 (3), 173-177.
  • Canbay, A. (2007). İlköğretim okullarında sosyal etkinlikler ve müzik kulübünün önemi. Milli Eğitim Dergisi, 174, 162-169.
  • Caplan, S., Williams, D. & Yee, N. (2009). Problematic internet use and psychosocial well-being among MMO players. Computers in human behavior, Doi: 10.1016/j.chb.2009. 06.06.
  • Creswell, C. W. (2012). Educational research, planning, conducting and evaluating quantitative and Qualitative research. (Forth Edition), USA: Pearson Education Inc.
  • Darling, N., Caldwell, L.L. & Smith, R. (2005). Participation in school-based extracurricular activities and adolescent adjustment, Journal of Leisure Research, 37(I), 51-76.
  • Dikmeer, İ. A. (1997). Sosyal beceri eğitiminin içedönük ergenlerin içedönüklük düzeylerine etkisi. Unpublished master’s thesis, Ankara Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Elibol Gültekin, S. (2008). 5 Yaş çocuklarının sosyal becerilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eliot, S. N. & Busse, R. T. (1991). Social skilles assesment and intervention with children and adolescents. Social Psychology International, 12, 63-83.
  • Eroğlu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki sosyal kulüp çalışmalarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Elmadağ ilçesi örneği). Unpublished master’s thesis, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gökyer, N. & Zincirli, M. (2011). The perceptions of advisors and social club representative students on the level of realization of social club activities performed. E-journal of New World Sciences Academy, 6 (2), 1836-1851.
  • Grasso, A. J. (1994). Management style, job satisfaction and service effectiveness, Administration in Social Work, 18 (4), 89-105.
  • Gresham, F.M. & Elliott, S.N. (1984). Assesment and classification of children’s social skills: A Review of Methods and Issues, Social Psychology Review, 13, 292-301
  • Gresham, F.M. & Elliott, S.N. (1990). Social skills rating system manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Gresham, F.M., Eliot, S. N. & Ketler, R. J. (2010). Base rates of social skills acqusition/performance deficits, strenghts and problem behaviors: an analysis of the social skills improvement system- rating scales. Psychological Assesment, 22 (4), 809-815.
  • Hoy, W. K. & Miskel, G. C. (1987). Educational administration: theory, research and practice (Third Edition). New York, NY: Random House.
  • Karslı, M. D. (2004). Yönetsel etkililik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karslı, S. (2006). İlköğretim okullarında sosyal kulüp çalışmalarının öğrencilerin yöneticilik niteliklerinin gelişmesine katkısı: Beypazarı ilçesinde bir araştırma. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Keskin, D. (2005). İlköğretim okullarında sosyal kulüp faaliyetlerinin durumu (Adapazarı örneği). Unpublished master’s thesis, Sakarya Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kozanoğlu, T. (2006). Utangaçlıkla baş edebilme sosyal beceri eğitim programının ergenlerin utangaçlık düzeylerine etkisi. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Libet, J. M. & Lewinsohn, P. M. (Apr.,1973). Concept of social skill with special reference to the behavior of depressed. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 40 (2), 304-312.
  • Massoni, E. (2011). Positive effects of extra curricular activities on students, ESSAI, 9. Retrieved November 14, 2013 from http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/27. 14.11.2013)
  • Mahoney, J. L., & Gairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout? Developmental Psychology, 33(2), 241-253.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği (2005). Resmi Gazete, 13.01.2005, Sayı: 25699.
  • Özkaptan, E. (2007). Okullardaki sosyal kulüp etkinliklerinin rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi (Adapazarı ortaöğrenim kurumları örneği). Unpublished master’s thesis, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Sticher, J.P., Herzog, M. J., Visovsky, K.,Schmidt, J., Randolph, Schultz, T. & Gage, N. (2010). Social competence ıntervention for youth with asperger syndrom, and high functioning autism: an initial investigation. Journal of Autism and Developmental Disorders. Springer Science & Businness Media. 40, 1067-1079.
  • Tesch, R. (1990). Qualitative research: analysis types and sofware tools. Bristol, PA: Palmer Press.
  • Williams, C. A. (2011). Mentoring and social skills training: ensuring beter outcomes for youth in foster care. Child Welfare. 90 (1), 59-74.
  • Yılmaz, K. & Taşdan, M. (2006). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul yönetiminde etkililik hakkındaki görüşleri ile ilgili nitel bir araştırma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(2),125-150.

Examining Effectiveness of Social Clubs in Educational Organizations: Need for Change in Implementation

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2 - Cilt: 5 Sayı: 2, 167 - 186, 14.07.2016

Öz

This study aims to identify the opinions and recommendations of students concerning the effectiveness of social clubs in state primary and high schools in İstanbul. In this survey both qualitative and quantitative methods were used. The study comprises of a sample of 1574 students. The data of the study was collected through the “Opinions About the Aims of Social Clubs Scale” which was developed by the researchers. The quantitative data was analysed by using percentages, frequencies, arithmetic mean, standard deviation, independent t-test and ANOVA. To analyse the qualitative data, content analysis technique was used. According to results high school students think that social clubs are ineffective, however, primary school students think that social clubs are effective. there was a significant difference according to level of education and grade level. The reasons of ineffectiveness of school social clubs were collected under four themes which are “Implementation Gap”, “Managerial Problems”, “Personal Reasons” , “Lack of Importance”. The reasons for students finding the social clubs ineffective were that school principals and teachers did not find social clubs activities’ important, no meetings or events were conducted and insufficient club course hours.

Kaynakça

  • volunteering nature of club membership and to conduct activities which are interesting and which
  • develop their talents and skills. Qualitative findings provided an opportunity to conduct an in-depth
  • analysis of the reasons behind the results. According to the findings, it can be said that high school
  • students find the social clubs ineffective, because activities and meetings are not held and in primary
  • education the number of lessons is not enough. Another study has found that school administrations,
  • teachers and students do not sufficiently place importance on the clubs and that the activities of the
  • social club are not implemented (Eroğlu, 2008). Exciting and attractive activities and positive teacher
  • guidance are important reasons for finding social club activities effective. The reasons for the findings
  • can be summarised as follows: emphasis should be given for students to holding regular meetings and
  • measures should be taken against not regularly conducting activities and for importance to be given to
  • the social clubs; clubs should be fun and teachers’ interest for the social clubs and activities which
  • increase the attainments for students are factors which increase the importance placed on activities.
  • From this perspective, it is recommended that problems of “lack of Importance”and “gaps in
  • implementation” should be eliminated by school administration in high schools, changing their attitude,
  • organising the implementation, establishing supervision mechanisms and taking measures to provide
  • the opportunity for schools and teachers to conduct more activities to ensure the effectiveness of social
  • clubs. Recommendations about school social clubs effectiveness had been collected under the themes
  • of “Change of Implementations”, “Paradigm Shift”, “Change of Operations”, “Improvement of
  • Conditions”. It shows that managerial interventions were needed to meet these students’ demand
  • about changes of implementations.
  • The opinions of primary and high school students concerning the effectiveness of social clubs were
  • investigated in this study. The results of the study showed that students, in general, did not find the
  • social clubs effective and the reasons for this opinion was that managers and teachers did not find the
  • clubs important or that there were various inadequacies in the implementation. It is thought that a
  • similar study to ascertain the opinions and recommendations of practitioners such as teachers and
  • administration on the matter should be conducted.
  • Developing policies to improve the effectiveness of social clubs filling the gaps in practice, the
  • paradigm shift towards social clubs, considering the expectations and the needs of students in terms of
  • grade levels, increasing activities and participations, providing sufficient hours for social clubs activities
  • in curriculum and making some regulations which encouraging principals and teachers to do social clubs
  • activities can be recommended.
  • Akfırat, Ö. F. (2004). Yaratıcı dramanın işitme engellilerin sosyal becerilerinin gelişimine etkisi. Unpublished doctoral dissertation, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkök, F. (1996). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi, öğretmen el kitabı, Ankara : MEB Basımevi.
  • Alavi, S. S., Maracy, M. R., Jannatifard, F. & Eslami, M. (2011). The effects of psychiatric symptoms On the internet addiction disorder isfahan’s university students. Journal of Research in Medical Science ,16 (6). 793-800.
  • Albayrak Arın, G. (1999). Sosyal beceri envanteri’nin ergenler için geçerlik ve güvenirliği. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Awbrey, C., Longo, A., Lynd, A.& Payne, C. (2008). Increasing social skills of elementary school students through the use of literature and role playing. Saint Xavier University & Pearson Achievement Solutions, Inc. Field Based Masters Programme, Chicago,Illinois (Retrieved September 12, 2013, from files.eric.ed.gov/fulltext/ED502712.pdf)
  • Balcı, A. (2005). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: PegemA Yayınevi
  • Barnard, C. I. (1938). The functions of the executive. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Bauminger, N. (2002). The facilitation of social-emotional understanding and social interaction in high- Functioning children with autism: ıntervention outcomes. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32 (4), 283–298.
  • Büküşoğlu, N. & Bayturan, A. F. (2005). Serbest zaman etkinliklerinin gençlerin psikososyal durumlarına ilişkin algısı üzerindeki rolü. Ege Tıp Dergisi, 44 (3), 173-177.
  • Canbay, A. (2007). İlköğretim okullarında sosyal etkinlikler ve müzik kulübünün önemi. Milli Eğitim Dergisi, 174, 162-169.
  • Caplan, S., Williams, D. & Yee, N. (2009). Problematic internet use and psychosocial well-being among MMO players. Computers in human behavior, Doi: 10.1016/j.chb.2009. 06.06.
  • Creswell, C. W. (2012). Educational research, planning, conducting and evaluating quantitative and Qualitative research. (Forth Edition), USA: Pearson Education Inc.
  • Darling, N., Caldwell, L.L. & Smith, R. (2005). Participation in school-based extracurricular activities and adolescent adjustment, Journal of Leisure Research, 37(I), 51-76.
  • Dikmeer, İ. A. (1997). Sosyal beceri eğitiminin içedönük ergenlerin içedönüklük düzeylerine etkisi. Unpublished master’s thesis, Ankara Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Elibol Gültekin, S. (2008). 5 Yaş çocuklarının sosyal becerilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eliot, S. N. & Busse, R. T. (1991). Social skilles assesment and intervention with children and adolescents. Social Psychology International, 12, 63-83.
  • Eroğlu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki sosyal kulüp çalışmalarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Elmadağ ilçesi örneği). Unpublished master’s thesis, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gökyer, N. & Zincirli, M. (2011). The perceptions of advisors and social club representative students on the level of realization of social club activities performed. E-journal of New World Sciences Academy, 6 (2), 1836-1851.
  • Grasso, A. J. (1994). Management style, job satisfaction and service effectiveness, Administration in Social Work, 18 (4), 89-105.
  • Gresham, F.M. & Elliott, S.N. (1984). Assesment and classification of children’s social skills: A Review of Methods and Issues, Social Psychology Review, 13, 292-301
  • Gresham, F.M. & Elliott, S.N. (1990). Social skills rating system manual. Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  • Gresham, F.M., Eliot, S. N. & Ketler, R. J. (2010). Base rates of social skills acqusition/performance deficits, strenghts and problem behaviors: an analysis of the social skills improvement system- rating scales. Psychological Assesment, 22 (4), 809-815.
  • Hoy, W. K. & Miskel, G. C. (1987). Educational administration: theory, research and practice (Third Edition). New York, NY: Random House.
  • Karslı, M. D. (2004). Yönetsel etkililik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karslı, S. (2006). İlköğretim okullarında sosyal kulüp çalışmalarının öğrencilerin yöneticilik niteliklerinin gelişmesine katkısı: Beypazarı ilçesinde bir araştırma. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Keskin, D. (2005). İlköğretim okullarında sosyal kulüp faaliyetlerinin durumu (Adapazarı örneği). Unpublished master’s thesis, Sakarya Üniversitesi: Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kozanoğlu, T. (2006). Utangaçlıkla baş edebilme sosyal beceri eğitim programının ergenlerin utangaçlık düzeylerine etkisi. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Libet, J. M. & Lewinsohn, P. M. (Apr.,1973). Concept of social skill with special reference to the behavior of depressed. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 40 (2), 304-312.
  • Massoni, E. (2011). Positive effects of extra curricular activities on students, ESSAI, 9. Retrieved November 14, 2013 from http://dc.cod.edu/essai/vol9/iss1/27. 14.11.2013)
  • Mahoney, J. L., & Gairns, R. B. (1997). Do extracurricular activities protect against early school dropout? Developmental Psychology, 33(2), 241-253.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği (2005). Resmi Gazete, 13.01.2005, Sayı: 25699.
  • Özkaptan, E. (2007). Okullardaki sosyal kulüp etkinliklerinin rekreasyonel açıdan değerlendirilmesi (Adapazarı ortaöğrenim kurumları örneği). Unpublished master’s thesis, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Sticher, J.P., Herzog, M. J., Visovsky, K.,Schmidt, J., Randolph, Schultz, T. & Gage, N. (2010). Social competence ıntervention for youth with asperger syndrom, and high functioning autism: an initial investigation. Journal of Autism and Developmental Disorders. Springer Science & Businness Media. 40, 1067-1079.
  • Tesch, R. (1990). Qualitative research: analysis types and sofware tools. Bristol, PA: Palmer Press.
  • Williams, C. A. (2011). Mentoring and social skills training: ensuring beter outcomes for youth in foster care. Child Welfare. 90 (1), 59-74.
  • Yılmaz, K. & Taşdan, M. (2006). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul yönetiminde etkililik hakkındaki görüşleri ile ilgili nitel bir araştırma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(2),125-150.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA36NE77VD
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Akar

Funda Nayır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 - Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akar, F., & Nayır, F. (2016). Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 5(2), 167-186.
AMA Akar F, Nayır F. Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. Temmuz 2016;5(2):167-186.
Chicago Akar, Filiz, ve Funda Nayır. “Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi 5, sy. 2 (Temmuz 2016): 167-86.
EndNote Akar F, Nayır F (01 Temmuz 2016) Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5 2 167–186.
IEEE F. Akar ve F. Nayır, “Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 167–186, 2016.
ISNAD Akar, Filiz - Nayır, Funda. “Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/2 (Temmuz 2016), 167-186.
JAMA Akar F, Nayır F. Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5:167–186.
MLA Akar, Filiz ve Funda Nayır. “Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, c. 5, sy. 2, 2016, ss. 167-86.
Vancouver Akar F, Nayır F. Eğitim Kurumlarındaki Sosyal Kulüplerin Etkililiğinin İncelenmesi: Uygulamada Değişim İhtiyacı. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5(2):167-86.