Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde gerçekleştirilen sözcük öğretimi uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu bağlamda araştırmada nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını ilkokullarda görev yapmakta olan 20 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmacılar tarafından öğretmenlerin sözcük öğretimi uygulamalarına ilişkin görüşleri ve süreç içerisinde karşılaştıkları sorunları ile çözüm önerilerini belirlemeyi amaçlayan açık uçlu sorulardan oluşan yapılandırılmış yazılı görüşme formu yoluyla toplanan veriler, tematik analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Öğretmen görüşlerinin, programda yer alan açıklamalar ve uygulamalar, metin işleme basamaklarının yeterliliği, yöntem ve teknikler, ders kaynaklarının kullanımı, kitle iletişim araçları ve çevre-aile etkisi temalarında toplandığı görülmüştür. Araştırma sonucunda öğretmenlerin; sözcük öğretimine yönelik açıklama ve uygulamalarının yeterliliğine ilişkin farklı görüşlere sahip oldukları; Türkçe öğretim programının sözcük öğretimiyle ilgili kazanımları konusunda yeterli bilgi sahibi olmadıkları; metin işleme basamaklarında yer alan etkinliklerin niteliğine yönelik farklı görüşlerinin olduğu; anahtar sözcüklerle çalışmanın öğrencilerin sözcük dağarcığı gelişimine katkı sağlayacağını düşündükleri; sözcük öğretiminde farklı yöntem ve tekniklere başvurdukları ve yeni sözcüklerin öğrencilere kavratılması sürecinde zaman zaman sıkıntı yaşadıkları görülmektedir.
The purpose of this study is to determine classroom teachers’ views on applications regarding vocabulary teaching in Turkish Course. In this regard, a qualitative research design was implemented and, the participants of the study were twenty primary school teachers. The qualitative data were gathered through constructed written interview form including open ended questions, and the researchers aimed to investigate teachers’ views on applications regarding vocabulary teaching and also immediate concerns encountered during this practicum The findings of the thematic analysis highlighted some sub-themes and concepts, and the following main themes: Explanations and applications regarding the curriculum, the sufficiency of text-processing steps, methods and techniques and the use of resources of the course, mass media and the effects of environmental and familial factors. The results of the study show that the teachers have different views on the explanations and applications regarding the curriculum, do not have exact information about number of the acquisitions related to vocabulary teaching in Turkish curriculum, have different views on the quality of the activities appearing in the text-processing steps, think that it is helpful to practice on the keywords for students’ vocabularies, use specific vocabulary teaching methods and techniques and from time to time have problems regarding making students develop an understanding of newly-learnt words.
Turkish instruction vocabulary teaching classroom teachers’ views.
Diğer ID | JA36RF35SN |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3 - Cilt: 4 Sayı: 3 |