Ders kitapları içerikleri eğitim programları ve devletlerin politikalarına göre şekillenir.Ders kitapları devletlerin çeşitli algıları hususunda bilgi veren mühim kaynaklardır. Bubağlamda araştırmanın amacı Türkiye ve Mısır sosyal bilgiler ders kitaplarındaki vatandaşlık algılarının karşılaştırılmasıdır.Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ve yatay karşılaştırmalı eğitim yöntemi kullanılmıştır. İçerik analizinde kullanılan vatandaşlık kategorisi, -ölçek-, tanımı şöyledir: Bireyle devlet arasındaki ve bir devlet içinde yaşayan bireylerin kendi aralarındaki ilişkileri belirleyen hukuksal bağ. Kavram bireyin devlete, devletin bireye, bireylerin birbirlerine karşı bazı hak ve yükümlülükleri olduğunu ifade eder.Türkiye sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıyan vatandaşlık algısında hak sahibi vatandaş ön plandadır. En fazla kadın hakları, düşünce özgürlüğü hakkı, eğitim hakkı ve inanç hakkına yer verilmiştir. Vatandaşlık yükümlülüklerinden vergi verme, eğitim alma ve çalışma yükümlülüğü söz konusudur.Mısır’ın sosyal bilgiler ders kitaplarına yansıyan vatandaşlık algısında yükümlülük sahibi vatandaş ön plandadır. Vatandaşlık haklarının neler olduğu hakkında hiç bilgi verilmemiştir. Yükümlülükler kanun ve kurallara itaat etme ve çevreyi koruma ile ilgilidir.
Sosyal Bilgiler Öğretimi Vatandaşlık Karşılaştırmalı Eğitim Türkiye Mısır
The contents of the textbooks are shaped according to the policies and education programs of the states. Textbooks are important information sources that reveals various perceptions of states. In this context, the objective of this study is comparing citizenship perceptions of Turkeys’ and Egypts’ according to their social studies textbooks. Content analysis and comparative research methods are used in the research. Defining of category, - scale-, of citizenship is as follows: The legal connections that determine relations between state and individual, relations among individuals who live in the same country. The term refers to obligations and rights among which individuals' against state and states' against to individuals. Rightful citizenhip perception comes into prominence in Turkish social studies textbooks. Mostly, it refers to womens’ rights, freedom of thought, rights of education. Obligations are taxing obligation, receiving education and working. In Egypts’ social studies textbooks, obligations come into prominence for perception of citizenship. There isn’t any information about citizenship rights in textbook. Obligations are about to obey rules, laws and protect environment.
Social Studies Instruction Citizenship Comparative Education Turkey Egypt
Diğer ID | JA36VP68BT |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 3 - Cilt: 2 Sayı: 3 |