Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 199 - 203, 01.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Adalı, O. (1983). Ana dili olarak Türkçe öğretimi. Türk Dili, Dil Öğretimi Special Issue, p. 379-380.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Veri Analizi El Kitabı, (6. Issue), Ankara: Pegem A Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, E. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demir, T. and Melanlıoğlu, D. (2014). Ortaokul öğrencileri için konuşma kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Faculty of Education Journal, 47(1), 103-124.
  • Demirel, Ö. (1999). Türkçe Öğretimi. Ankara: MEB Publishing.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Issue. Ankara: Nobel Publishing and Distribution
  • Melanlıoğlu, D. (2013). “Ortaokul öğrencileri için dinleme kaygısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması.” Adıyaman Üniversitesi Journal Social Sciences Institute, Türkçenin Eğitimi Öğretimi Special Issue, 6/11.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine tam üyelik yolunda başarının anahtarı: Yeniden yapılanma. Ankara: Ümit Publishing.
  • Sevim, O. and Gedik, M. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (A. Ü Journal of Turkic Studies) [TAED], 52, 379-393.
  • Tabachnıck, B. G. and Fidell, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins College Publishers.

Listening Anxiety Scale For University Students: A Study Of Validity And Reliability

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 199 - 203, 01.12.2017

Öz

The purpose of this study is to develop a
listening anxiety scale to measure listening anxiety of teacher candidates. The
datum of the research was collected via listening anxiety scale with 47 items
prepared after an extensive literature review. In developing scale tool,
literature review, content validity (consulting an expert opinion), pre-testing,
measurement of validity and reliability steps are followed. The datum collected
were analyzed via SPSS program. According to the datum acquired from the data,
it was concluded that the scale could be applied.  In the very beginning of preparing phase of
the scale, by consulting expert opinion, some items among 47 which are
incomprehensible are corrected and 10 items which are found as not meaningful
are excluded and the number of the scale item reduced to 37.  The validity and reliability studies of the
scale were conducted with the 366 teacher candidates from Turkish, Science,
Math’s, Social Sciences, Computational Technologies and Classroom Teaching
programs in the Faculty of Education at Gaziosmanpaşa University. As a result
of the factor analysis, by eliminating some items, the scale having a high
reliability coefficient is collected in 27 items and 7 factors. These factors
are named basing on the body of literature. A scale consisted of 27 items and 7
factors with construct validity which will help researchers and educators
aiming to measure listening anxiety of university students was created.
According to the analysis of the datum collected from the study, it was
concluded that the scale which have been developed can be applied.

Kaynakça

  • Adalı, O. (1983). Ana dili olarak Türkçe öğretimi. Türk Dili, Dil Öğretimi Special Issue, p. 379-380.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Veri Analizi El Kitabı, (6. Issue), Ankara: Pegem A Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, E. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demir, T. and Melanlıoğlu, D. (2014). Ortaokul öğrencileri için konuşma kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Faculty of Education Journal, 47(1), 103-124.
  • Demirel, Ö. (1999). Türkçe Öğretimi. Ankara: MEB Publishing.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Issue. Ankara: Nobel Publishing and Distribution
  • Melanlıoğlu, D. (2013). “Ortaokul öğrencileri için dinleme kaygısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması.” Adıyaman Üniversitesi Journal Social Sciences Institute, Türkçenin Eğitimi Öğretimi Special Issue, 6/11.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine tam üyelik yolunda başarının anahtarı: Yeniden yapılanma. Ankara: Ümit Publishing.
  • Sevim, O. and Gedik, M. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (A. Ü Journal of Turkic Studies) [TAED], 52, 379-393.
  • Tabachnıck, B. G. and Fidell, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics. New York: Harper Collins College Publishers.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Beytullah Karagöz

Adem İşcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Kabul Tarihi 30 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karagöz, B., & İşcan, A. (2017). Listening Anxiety Scale For University Students: A Study Of Validity And Reliability. Participatory Educational Research, 4(2), 199-203.