The main frame of our work is made of some main subjects
such as effects of the new understanding of Messiah Faith improved by Hasidim
and Misnagdim Movements, the religious pioneers of Zionism and the
ideologicalization and politicization of Messiah faith. The Jews waiting The
Messiah were called Messianists. They started thinking different about The
Zionist Movement. They were divided into two. While The Religious Zionists as
Orthodox Jews (Dati) were coming together in the roof of Mizrachi. The Ultra
Orthodox (Haredi) As called Anti-Zionist Messianists collected in Agudat
Israel. They have formed their own policies. Today, 22% of the demography of Israel
describe themselves as Orthodox and Ultra Orthodox jewry. Even if they get few
votes, they can attend The Coalition Governments, due to the electoral system
in the country. Thus they find some opurtunities to apply their existing
policies. Our Aim is to demonstrate the Zionist movement and the Israel state
not only secular based, in the same time have Messianic effects. Because of this,
we will present social and political influences of Messiah faith, the religious
pioneers, the views of the Messianists towards the Zionist movement, their
direct and indirect effects of the Jews’ immigration to Palestine.
Ortodoks Yahudiliğin içinden çıkan
Hasidim ve Mitnagedim hareketleri tarafından Mesih inancına getirilen farklı
yorumların toplum üzerine etkileri, XIX. yüzyılda Mitnagedim disiplininden olan
Siyonizm’in öncüsü kabul edilen rabbilerin yeni Mesihçi anlayışları ile Mesih
inancının ideolojikleşmesi ve siyasallaşması gibi konular çalışmamızın ana
çatısını oluşturmaktadır. Mesihçiler olarak nitelendireceğimiz gelecek kurtarıcı
Mesih’i bekleyen Yahudiler, Siyonist hareketin oluşmasıyla, Siyonistleri destekleme
konusunda aralarında fikir ayrılığı yaşamışlar ve ikiye ayrılmışlardır. Dini
Siyonistler, Ortodoks Yahudiler (Dati) olarak Mizrahi’nin, Ultra Ortodokslar
(Haredi) ise anti-Siyonist Mesihçiler olarak Agudat Israel’in çatısı altında
kendi politikalarını oluşturmuş ve anlayışları günümüze kadar gelmiştir. Bu gün
İsrail de %22’lik kesim kendisini Ortodoks ve Ultra Ortodoks olarak
tanımlamaktadır. Ülkedeki seçim sistemi nedeniyle az oy alsalar dahi koalisyon
hükümetlerinde yer alarak kendi düşünceleri doğrultusunda mevcut politikalarını
uygulama alanı bulabilmektedirler. Dolayısıyla amacımız, Ortodoks Yahudiliğin
önemli karakteristik özelliklerinden biri olan Mesih inancının sosyal ve siyasal etkilerini Siyonizm’in
dini öncüleri, Mesihçilerin Siyonist harekete bakışları ve devletin kuruluşu
çerçevesinde ortaya koyarak Siyonist hareketin ve İsrail devletinin sadece laik
temelli olmadığı, Yahudilerin Filistin’e göç etmesinde Mesihçilerin doğrudan ya
da dolaylı desteklerinin bulunduğunu ve hükümet politikalarında önemli rol
oynadıklarını göstermeyi hedeflemekteyiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 3 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |